Grond voor woonbus

Spinnenpootjes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Grond voor woonbus

#1 , 16 feb 2019 21:00

Hallo Forum!

Ik kijk momenteel uit naar een klein stukje grond. Op dat stuk grond zou ik enkel halftijds een woonbus zetten (waarmee elke dag wordt uitgereden) en zou deze grond voor lange periodes (een half jaar, een jaar) leeg staan. Op dit stuk grond zou uiteindelijk wel eens een tuinhuis kunnen verschijnen, of dat soort kleine dingen.

Ik heb begrepen dat dit eigenlijk niet zo vanzelf sprekend is. Blijkbaar zijn er veel juridische moeilijkheden over wat te doen met een leeg stuk grond, die afhangen van gemeente tot gemeente. Zijn er verschillende types in privé gronden? Ik snuif al even rond, maar vind geen leesmateriaal of advies dat me echt concreet en helder voort helpt. Ik ben nog wat jong, dus heb hier niet veel ervaring mee.

Is er iemand die me in de juiste windrichting kan wijzen? Ik hoor het graag!

Groet,
Kato

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 feb 2019 09:18

Ik denk dat je de juiste wind niet zal vinden, of storm zal oogsten

Spinnenpootjes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2019 10:37

Ik denk dat je de juiste wind niet zal vinden, of storm zal oogsten

Cryptisch. Bedoel je dat dit simpelweg niet mogelijk is?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 feb 2019 11:10

En u wil ook in die bus gaan wonen, u op die grond / in die bus domiciliëren ?

Spinnenpootjes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2019 11:53

En u wil ook in die bus gaan wonen, u op die grond / in die bus domiciliëren ?
Die woonbus is binnenkort mijn woonplek, ja.

Zonder dat stuk grond waar we het nu over hebben zou ik dus een referentieadres bij OCMW aanvragen, zoals mensen met een woonboot, en verder geen vaste thuiskomst hebben.

Mét dit mogelijke stuk grond, echter, zou ik een vaste thuiskomst (en adres) hebben in tijden dat ik in België ben. Mede een plek om verder aan de bus te kunnen werken en andere bouwprojecten op poten te zetten. (De tuinen van vrienden kan ik niet blijven gebruiken voor de rest van mijn leven, kan u wel begrijpen. :) )

eylis
Berichten: 8836

#6 , 17 feb 2019 12:43

dixit: "in tijden dat ik in België ben"... dus u wilt zich niet permanent in België vestigen, maar ook in een ander land wonen (Nederland). Waarom zou u zich dan moeten domicileren in BelgiÊ. Kan uw domicilie niet blijven in het land waar u voor het merendeel van de tijd woont? U mag perfect periodes in België verblijven zonder domicilie. Of wenst u een uitkering te ontvangen? Dat kan ook in het land waar u momenteel uw domicilie heeft. Bovendien kan u in België geen leefloon of uitkering ontvangen als u tegelijkertijd bouwprojecten op poten zet. Dat is geen vrijwilligerswerk....

Spinnenpootjes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 feb 2019 13:01

dixit: "in tijden dat ik in België ben"... dus u wilt zich niet permanent in België vestigen, maar ook in een ander land wonen (Nederland). Waarom zou u zich dan moeten domicileren in BelgiÊ. Kan uw domicilie niet blijven in het land waar u voor het merendeel van de tijd woont? U mag perfect periodes in België verblijven zonder domicilie. Of wenst u een uitkering te ontvangen? Dat kan ook in het land waar u momenteel uw domicilie heeft. Bovendien kan u in België geen leefloon of uitkering ontvangen als u tegelijkertijd bouwprojecten op poten zet. Dat is geen vrijwilligerswerk....
Bedankt voor je reactie! Ik woon momenteel weldegelijk in België, en verblijf hier ook het meest van al. Ik maak vaak reizen van halve jaren of een jaar omdat ik vanaf mijn computer werk, als freelancer. Ik hoef niet naar een werkplek zoals een kantoor. Maar na zo ‘n reis kom ik altijd weer terug naar België.
(Het is voor mij niet rendabel om te investeren in een huis of een appartement te huren als ik daar niet in zit en er ook niet graag in wil zitten. :-) )

De kleine bouwprojectjes zijn gewoon voor eigen privé gebruik en eigen plezier. Dat zou er normaal niet toe mogen doen. Ik heb het in het forumbericht vermeld omdat je, zo las ik ergens maar dit kan een foutieve bron zijn, niet zo maar op een stuk grond eender wat mag bouwen, al is het maar een tuinhuisje of een terras.

eylis
Berichten: 8836

#8 , 17 feb 2019 13:49

"kleine bouwprojectjes voor eigen plezier": dat is bijna een contradictie: een bouwproject is iets wat door professionele wordt uitgevoerd en dat is uiteraard onderhevig aan wetgeving en reglementeringen. Dus neen: in je eigen tuin of je eigen grond zet je niet zomaar een toren van Pisa op schaal 1/10, idem dito voor tuinhuizen, blokhutten etc. Ook in de diepte mag je niet zomaar gaan (afgraven en bunkertjes bouwen). Niet doen...

Spinnenpootjes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2019 14:29

"kleine bouwprojectjes voor eigen plezier": dat is bijna een contradictie: een bouwproject is iets wat door professionele wordt uitgevoerd en dat is uiteraard onderhevig aan wetgeving en reglementeringen. Dus neen: in je eigen tuin of je eigen grond zet je niet zomaar een toren van Pisa op schaal 1/10, idem dito voor tuinhuizen, blokhutten etc. Ook in de diepte mag je niet zomaar gaan (afgraven en bunkertjes bouwen). Niet doen...
Bedankt! Dat is al een deel van het antwoord waarnaar ik op zoek ben. Het helpt me een heel stuk vooruit!

KJ86
Berichten: 2662

#10 , 17 feb 2019 21:59

Over wat voor grond spreken we?
Op bouwgrond heb je inderdaad beperkingen maar er is genoeg mogelijk.
Er is al van alles gebouwd, ook torens, de watermaatschappij heeft er in elk dorp één of meerdere opgericht.
Je moet enkel vergunning krijgen en dat wordt geregeld op lokaal niveau (soms gemakkelijk, soms moeilijk). Ik verschiet regelmatig van wat er mogelijk is.

Ik denk dat het OCMW enkel tijdelijk een referentieadres geeft in afwachting van een permanente woonplaats. Als ik u was (een avonturier) zou ik op zoek gaan naar de goedkoopste plek om vastgoed te kopen (waarschijnlijk ergens in Wallonië), een goedkoop huis kopen en op het gemak verbouwen. Je bent en blijft dan toch belg en je kan dan genieten van de bijhorende sociale zekerheid. Als je dan wat geld moet verdienen, rij je gewoon met je mobiel huis naar een streek (Antwerpen) waar er werk is.

Spinnenpootjes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 feb 2019 09:16

Over wat voor grond spreken we?
Op bouwgrond heb je inderdaad beperkingen maar er is genoeg mogelijk.
Er is al van alles gebouwd, ook torens, de watermaatschappij heeft er in elk dorp één of meerdere opgericht.
Je moet enkel vergunning krijgen en dat wordt geregeld op lokaal niveau (soms gemakkelijk, soms moeilijk). Ik verschiet regelmatig van wat er mogelijk is.

Ik denk dat het OCMW enkel tijdelijk een referentieadres geeft in afwachting van een permanente woonplaats. Als ik u was (een avonturier) zou ik op zoek gaan naar de goedkoopste plek om vastgoed te kopen (waarschijnlijk ergens in Wallonië), een goedkoop huis kopen en op het gemak verbouwen. Je bent en blijft dan toch belg en je kan dan genieten van de bijhorende sociale zekerheid. Als je dan wat geld moet verdienen, rij je gewoon met je mobiel huis naar een streek (Antwerpen) waar er werk is.
Dit is inderdaad ook een optie waaraan ik dacht. Over de tijdelijkheid van dat referentie adres wist ik niets. Dat verandert veel. Ik maak deze week een afspraak, om het volledig uit te pluizen.

Bedankt voor je reactie! Dit helpt enorm!

Terug naar “Kopen”