Stoppen van verkoop onroende goed

european.connection
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Ja

Stoppen van verkoop onroende goed

#1 , 01 feb 2019 12:03

Gedurende verkoop van onoende geod in Belgie, moet verkooper ook aantaal schulden eenmaling betalen vanuit de verkoop prijs..
Ik ben Nederlanndse staatsbuger, en deze wetgeving was voor mijn niet bekend.
Ik heb contact genomen met Vaalse vastgoedmakkelaar (agent immobilier), voor verkoop van mijn vastgoed in belgie(Walonie).
Vooraf de prijsstelling en tekenen van contract heb ik speciefiek gevraag stimulatie van de net verkoop prijs, die verkoooper na lalle bealstingen en comissies ontvangt, en ook feedback over alle belasingen en aftrekken.

De agent heeft me niets verteld over de wet, wat neerkomt op aftrek van schulden van de verkoopprijs.

Later deed de potentiële koper een bod op de vastgoed, met een korting van 20.000 EURO .Door het advies van agent immo, heb ik het geaccepteerd.

Terwijl we de tekst van het compromisakkoord bespraken, heb ik uit een andere bron (notaris) vernomen over de bovengenoemde wet.

Ik diende een klacht in bij de makelaar (immobilier), dat als ik het had geweten, ik andere prijzen voor mijn eigendom zou vaststellen, zekker zonder korting. Zijn antwoord was dat hij niet verantwoordelijk is voor "het geven van dit soort informatie aan de klanten" (L’agent immobilier n’est pas habilité à fournir ce type de renseignement.De plus, si vous avez des dettes répertoriées, vous devriez les connaître.)

Gelukkig is compomis nog niet ondertekend, er is ook geen ondertekende aanbieding (alleen e-mailuitwisseling).

Ik geloof dat de verantwoordelijkheid voor deze situatie ligt bij de agent, die zonder goed vertrouwen deze transactie heeft aangegaan en ook geen vitale informatie heeft verstrekt, hoewel we erom hebben gevraagd.

Kunnen we de deal beëindigen of annuleren zonder enige boete?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5445

#2 , 01 feb 2019 12:14

Je hebt het bod formeel geaccepteerd en dus ben je r aan gebonden. Koper kan 10% schadevergoeding vragen en ook de immo zal z n commissie wel opeisen.

Trouwens; t Is niet omdat je schulden hebt dat je huis nu plots meer waard zou zijn. Deze directe inhouding komt u voorts goedkoper uit dan de staat gerechterlijk te laten invorderen want na t proces zouden al die kosten (en intresten) bovenop je uitstaande schulden komen om je schulden in Nederland te komen vorderen.

LeenW
Berichten: 12903

#3 , 01 feb 2019 12:17

Moeilijke vraag, voor de meeste rechtbanken is een aanvaard bod op mail geldig, maar een paar jaar geleden heeft een rechtbank geoordeeld dat een bod schriftelijk gedaan moet worden. Het is dus wel een groot risico om te annuleren, want in het slechtste geval is het 10% schadevergoeding + kosten.

Reclame

european.connection
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 feb 2019 14:37

Punt is pure berekening - ik zou dan niet met korting verkopen, omdat hier mogelijk was langer wachten, en andere koper vinden die een volledige prijs zou betalen.
Ik ging ermee akkoord om te verkopen met een korting, omdat ik ben van plan was om een ​​bepaald bedrag in een andere project investeren, en de nieuwe kosten maken het minder interessant.
Onder deze omstandigheden was er beter om te wachten op een andere koper, die de volledige prijs wil betalen, die eigenlijk mijn schulden zou dekken.

Wat betreft het terugbetalen van de schuld, is het nuttiger voor mij om deze woning verhuren en de schuld in termijnen af ​​te betalen ...

Over het bod - in feite is er een klein contract om te ondertekenen, maar in mijn geval was er alleen e-mailcorespondentie. Er zijn enkele andere aspecten in de draft compormis waarover we het niet eens waren, dus als we de verkoop niet afwijzen, maar gewoon weigeren om het compromis te ondertekenen in de huidige editie, zullen er dan ook sancties zijn?

Ook: kunnen wij toevoegen een opschortende voorwaarde aan het compromis, dat als door het onderzoek van de notaris, het bedrag van de schulden een bepaald bedrag bereikt (bijvoobeeld meer dan 20% van verkoop prijs), wij mogen dan deal kunnen annuleren?

Ik wil graag herhalen dat comporis nog niet is ondertekend.

Laatste aspect: veronderstellen we dat de koper een schadevergoeding van ons kan eisen, kunnen we dan ook de immo-agent aanklagen voor schadevergoeding?

european.connection
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 feb 2019 14:39

"maar een paar jaar geleden heeft een rechtbank geoordeeld dat een bod schriftelijk gedaan moet worden"

Heb U gegevens van deze zaak, graag?

Terug naar “Kopen”