Kopen van een pand wat verhuurd is, ...

nemesis.sensei
Topic Starter

Kopen van een pand wat verhuurd is, ...

#1 , 22 jun 2009 22:10

ik kocht een pand wat nu nog verhuurd is en daarom toch nog enkele vragen:

* hoe/waar kan ik nagaan of een huurcontract 'geregistreerd is'
* staat in die registratie of ergens anders ook wat de maandelijkse huur is?
'heb de indruk dat die op heden 'kunstmatig' laag zou zijn'
* kan ik (eens ik off. de eigenaar ben) de huur zomaar verhogen en indien ja hoeveel is dat met een percentage? maximum?
* Kan ik al aan werken beginnen eens het pand off. in mijn handen is? wat kan wel en wat kan niet

Veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden
Hartelijke dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 jun 2009 22:43

hoe/waar kan ik nagaan of een huurcontract 'geregistreerd is?

in de link onderaan dit bericht vind je een pdf terug terug die je toestaat je regionale registratiekantoor te vinden.

staat in die registratie of ergens anders ook wat de maandelijkse huur is?

De registratie is een kopie van het huurcontract. Hierin dient de huur vermeld te staan. Als je je met de akte van eigendom en je identiteitskaart aanbiedt op het registratiekantoor kan je deze inkijken en een kopie bekomen.

kan ik (eens ik off. de eigenaar ben) de huur zomaar verhogen en indien ja hoeveel is dat met een percentage? maximum?

Neen.

U kan trachten met de huurder een nieuwe huurprijs af te spreken die dichter bij het gemiddelde in de regio ligt en dit enkel in de periode tussen de 9de en de zesde maand voor het eindigen van elke driejarige periode. 9/10 zal deze dit niet aanvaarden. In dat geval kan u de vredrechter verzoeken om via een uitspraak een hogere prijs te krijgen.

Opgepast: voor verschillen kleiner dan 15% kan u zich beter die moeite besparen. Bovendien is het de vrederechter die de verhoging zal bepalen. U wapent zich dus best met zoveel mogelijk bewijzen dat de huurprijs in de regio hoger ligt dan deze in het contract. De vrederechter zal bijna nooit de volledige verhoging geven. ( neem bijvoorbeeld dat de huurder momenteel rond de € 350 betaald en de gangbare prijs in de streek voor een dergelijk pand € 550 is, dan zal hij hoogst waarschijnlijk de huurprijs verhogen met € 100)

Kan ik al aan werken beginnen eens het pand off. in mijn handen is? wat kan wel en wat kan niet

Neen. U kan werken laten uitvoeren die nodig zijn om het pand in goede staat te houden ( reparaties lekken, betonrot, rotte vensters ed..)

Verfraaingswerken of werken die u wilt uitvoeren om het pand om te vormen naar uw smaak om het zelf te betrekken zullen moeten wachten tot de huurder het pand verlaten heeft, tenzij deze zijn toestemming geeft om deze werken te laten uitvoeren. U mag als verhuurder immers niet het genot van het pand, de familiesfeer van de familie die er woont en diens privacy schenden.

Art 1723 - 1725 BW

Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.

Art. 1724. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.

Art. 1725. De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.
Uitgebreide antwoorden en de erbij horende wetsartikels vind u terug in het pdf bestand huurwet0708.pdf in de link onderaan.

Beide vermelde documenten zijn publicaties van FOD justitie die u ook op hun website terug vindt.

Hopelijk helpt dit je verder?

styntjes

#3 , 12 jul 2009 18:56

ik heb ook nog een vraagje betreffende deze problematiek

ik heb net zelf een huis gekocht waar een huurder inzit
de verkoper van het pand wist me te vertellen dat er alleen maar een mondelinge overeenkomst bestaat met de huurder , er staat dus niks op papier !!
hij wist me eveneens te vertellen dat de huurder al sinds september vorig jaar geen huur meer had betaald !!

het spreekt voor zich dat ik die huurder er zo snel mogelijk uit wil ( wie wil er nu een woning betalen voor een ander )

wat is de snelst mogelijke manier om die huurder eruit te krijgen , en welke stappen moet ik ondernemen als hij zijn huur niet wil betalen

en hoeveel huur kan ik vragen , want er staat niks op papier !!

alvast bedankt

Reclame

Vandebos

#4 , 12 jul 2009 21:45

Mondeling contract:

- Vraag vorige eigenaar om zoveel mogelijk informatie: wanneer is dit contract ingegaan, wat was de huurprijs, is er ooit een indexering uitgevoerd, wanneer heeft de huurder voor het laatst effectief betaald, etc, etc.

Art 3 §2 huurwetgeving:
§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. (Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W>
De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. (Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.) <W>
(Het goed moet binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder, worden betrokken. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven.) <W>
Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de betrekking van het goed niet verwezenlijkt, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
Art 9 van de huurwet:
Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W>
Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom. <W>
Kort gezegd: De eerste drie maanden na het verlijden van de aankoopakte kan u de huurder een opzeg van drie maanden geven zonder hem/haar te moeten vergoeden als het is om het pand zelf te betrekken. Nadien worden dat 6 maanden.

Natuurlijk is het ook zo dat u na de eerste maand dat hij u niet betaald heeft naar het vredegerecht kan stappen met een verzoekschrift 1344bis en septies Ger. W. om de uitzetting te verzoeken. Daar kan u dan ook als verzwarend element aanhalen dat de huurder reeds sinds september verleden jaar geen enkele huur meer heeft betaald aan de vorige eigenaar.mee dat indien de huurder gevonnist wordt het pand te verlaten u hem hoogstwaarschijnlijk zal moeten laten uitzetten. Een deurwaarder is dan verplicht het vonnis te betekenen en hem 30 dagen te geven het pand te verlaten. Een uitzetting kost u gemiddeld € 1500. (in theorie betaald de huurder die in praktijk schiet u ze voor aan de deurwaarder die dan zal trachten uw kosten te verhalen op de huurder...)

Beantwoord dit je vraag een beetje. Op deze wijze omzeil je het gehele probleem met mondelinge contracten...

styntjes

#5 , 13 jul 2009 18:08

ja, dat beantwoord toch al een heel pak van men vragen !!!

nu nog een vrag , eens dat ik officieel eigenaar ben , moet ik de huurder dan een brief schrijven , of mondeling gaan zeggen dat hij iets anders moet gaan zoeken ??
de huurder staat nl bekend als een agressieveling , en zou eignijk zo weinig mogelijk direct contact met hem willen hebben !!!

bestaat er zoiets als een standaard brief voor deze zaken ???

Vandebos

#6 , 13 jul 2009 18:49

Vanaf het ogenblik dat de akte verleden is schrijft u hem aangetekend aan.

Aangetekend Datum aaa

Geachte xxx,

Bij deze laat ik u weten dat het pand dat u tot op heden huurde van yyy bij verlijdenis van akte vanaf dd/mm/jjjj in mijn bezit is overgegaan. Hierbij wil ik u dan ook verzoeken vanaf heden de huur te storten rekening nr 000-0000000-00.

Aangezien ik, zzz, het pand zelf wil gaan bewonen dien ik u bij deze spijtig genoeg de opzeg van het huurcontract te melden. Deze zal, krachtens art. 3 §2 en art. 9 van de huurwet van 20 februari 1991 (en latere aanpassingen) en art. 11, art. 15 van de wet 13 april 1997, ingaan vanaf 01/08/2009 om te eindigen op 30/10/2009.

Hoogachtend,

zzzz
adres
telefoonnummer.

U dient dan wel deze brief te verzenden voor het einde van de maand (het de datum van eerste aanbieding die telt, niet de poststempel) en voor die drie maanden na verlijden van de akte voorbij. Ik zou dus zeggen ten laatste de 25ste versturen.

U kan dan de brief volgen via het nummer op de fiche. Ziet u dat de huurder de brief niet gaat afhalen, kan u ter vervollediging een kopie ervan, met daarop duidelijk "kopie aangetekend schrijven dd dd/mm/jjj", deponeren in de bus. Dit is absoluut niet nodig doch toont later in eventueel geding wel aan dat u de extra kilometer hebt gelopen om de huurder te informeren.

styntjes

#7 , 13 jul 2009 19:22

en wat als hij er voor die drie maanden al uitwil ???
moet hier dan ook een officieel papier voor opgemaakt worden ??
(alvast bedankt voor de antwoorden , want ik zit echt verveeld met die huurder , en ik ken er niks van )

Vandebos

#8 , 13 jul 2009 19:41

Kijk eens in de link onder elk van mijn berichten, je vindt er een massa documenten die je kunnen helpen.

Als een niet betalende huurder er vroeger uitwil? Op papier zetten, hem laten tekenen en vragen of je niet moet gaan helpen gedomme! Die wil ik nog tegenkomen... daar wil ik zelfs een dag verlof voor opofferen..

:P

IsabelleVdB

#9 , 22 jul 2009 15:07

Ook ik heb een huis gekocht dat momenteel nog verhuurd wordt. Het huurcontract van onbepaalde duur werd opgesteld in 1989 (december) en bevat een clausule waarin staat dat de huurster een opzegtermijn van 1 jaar krijgt indien het huis verkocht wordt. Bij de tekening van de verkoopsovereenkomst werd me verteld dat ik de huurovereenkomst niet hoefde te lezen want dat het een standaardhuurcontract is. Ik ben zo dom geweest om de huidige eigenaars te geloven. In augustus wordt de akte getekend. Is zo'n clausule geldig?
De huidige huurster is afhankelijk van het OCMW. Ze heeft al 2x een voorstel van deze instantie geweigerd. Ze wil in dezelfde gemeente blijven, gelijkvloers en een tuin.
Ze bewoont sinds enkele jaren alleen de gelijkvloerse verdieping. De rest van het huis wordt niet meer onderhouden.
De elektriciteit moet volledig vernieuwd worden en het dak is lek. Welke werken mag ik al laten uitvoeren?

Vandebos

#10 , 22 jul 2009 17:08

Ga eerst eens langs bij het regionale registratiekantoor en kijk na of de overeenkomst is geregistreerd of niet.

In de link onder dit bericht vind je een pdf terug die je uitlegt hoe het regionale kantoor te vinden en te contacteren.

Indien het contract niet is geregistreerd is het niet tegenstelbaar aan derden, dus ook de opzegvoorwaarden niet. Maak aub niet duidelijk dat u deze opzoekingen reeds hebt verricht voordat de akte verleden is indien er geen registratie is.

Ik voorzie wel dat de dame kan proberen byzondere omstandigheden in te roepen. Voorzie u dan van een advocaat om het dossier te bepleiten.

Wat betreft werken mag u alle bewarende werken uitvoeren. Dak repareren/vervangen in het lekt. Stroom repareren indien er gevaar voor elektrocutie is. Vergeet niet dat u als verhuurder ( hoe kort deze periode ook mag duren) het pand in een bewoonbare toestand dient te houden op een wijze die het genot van het pand voor de huurder zo minimaal mogelijk verstoord.

IsabelleVdB

#11 , 22 jul 2009 22:31

Heel erg bedankt. Ik zal zeker nagaan of het huurcontract geregistreerd is. Haar belangen worden natuurlijk wel behartigd door het OCMW.
In de verkoopsovereenkomst staat wel dat ik akkoord ben met de huidige verhuurmodaliteiten.

Vandebos

#12 , 22 jul 2009 22:44

Huurwetgeving bevat bepaalde artikels die van dwingend recht zijn. Dit wil zeggen dat de bepalingen voorzien door de wet van hoger belang zijn dan deze voorzien in het contract, dit is om zowel de huurder als de verhuurder te beschermen...

Een notaris mag gerust opmaken dat ik bij de aanschaf van pand de alleenrechten verkrijg over de maan, dat wil nog niet zeggen dat hij het recht heeft om de maan aan mij te schenken.

Voor huurcontracten is het zo dat als dit niet geregistreerd staat, de voorwaarden erin niet verhaalbaar zijn op derden, U bent die derde, een nieuwe eigenaar..

Worst case scenario komt er een geding van en geeft de vrederechter het OCMW gelijk. Wat heeft u dan verloren?
Best case scenario met geding geeft de vrederechter u gelijk gelijk.

Meest waarschijnlijk zal in geval van een geding de vrederechter de boort in het midden houden als de overeenkomst niet staat geregistreerd: de ocmw de mantel uitvegen voor het niet registreren van de overeenkomst, u wijzen op wat u getekend heeft bij de notaris en de opzeg 6 maanden laten bedragen...

Zoals altijd komt het in dergelijke zaken erop aan een zo volledig mogelijk dossier naar voren te schuiven en als de meest redelijke partij naar voren te komen..

Tussen haakjes u kan nog steeds bij notaris bezwaar aanteken aangezien het hier duidelijk niet gaat om een standaard opzegclausule in het contract.

Als er echter geen registratie is zou ik eerst eventjes hier terugkomen en een vriendelijk pb'tje sturen naar onze allervriendelijkste grote meester mr. De Moor. ( geen scherts..)

j.demoor

#13 , 31 jul 2009 10:48

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken,zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Dit houdt in dat er niet vooraf kan van afgeweken worden ten nadele van de door deze afdeling beschermde personen.

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.”(Woninghuurwet 20 februari 2009).

“Art.3...§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen...indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door...”(Woninghuurwet 20 februari 2009).

De in voornoemd artikel 9 bepaalde termijnen strekken zowel tot bescherming van de huurder als tot bescherming van de verkrijger. Er mag dus in geen geval vooraf van afgeweken worden,zodat de .clausule waarin staat dat de huurster een opzegtermijn van 1 jaar krijgt niet geldig is.

Vooraleer te kiezen tussen een opzeggingstermijn van drie of zes maanden dient u van het Registratiekantoor ondubbelzinnig te vernemen of het contract al dan niet geregistreerd is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

IsabelleVdB

#14 , 01 aug 2009 01:00

Heel erg bedankt!
Heb ondertussen gelezen dat een huurcontract een vaste datum heeft als één van de partijen die getekend heeft overleden is. De man van de huurster is een jaar geleden overleden.
De opzegtermijn zal dus 6 maanden zijn.
Mvg, Isabelle Van den Broek.

nemesis.sensei
Topic Starter

#15 , 18 aug 2009 11:06

Nog een extra vraagje omtrent termijnen,...

In het huur contract staat dat beide partijen een opzeg kunnen geven in 3 maanden. Maar wanneer dat contract geregistreerd is, gaat dat dan voor op de 3 maanden (met andere woorden 6 maanden ipv 3?)

Of blijft de drie maanden voor gaan op de 6 maanden

een nieuwe eigenaar die een pand kocht met een huurder erbij...

mvg

Terug naar “Kopen”