Bod via e-mail

fufanu
Topic Starter

Bod via e-mail

#1 , 20 jun 2009 21:37

Ik heb via mail een bod gedaan op een appartement, dat ging via een makelaar. Het was zo geformuleerd: "Ik zou een bod van ........ willen doen op het appartement ............. (adres)"
Stel dat mijn bod wordt aanvaard, kan ik dan nog zeggen dat ik afzie van mijn bod?

Ik heb niets ondertekend, dus zou dat toch moeten kunnen, niet?
Ik heb hier al redelijk wat onderwerpen over gezien, maar ik vond nogal wat tegenstrijdigheden: soms stond er dat als je niets hebt getekend, je nergens aan vasthangt, soms stond er dat een bod sowieso bindend is.

Kan iemand helpen?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 jun 2009 22:38

Als u niet zeker bent van het pand te willen aankopen zou ik zeer vriendelijk een mail sturen naar het immokantoor in kwestie waarmee u uw bod intrekt voordat zij het bevestigen. En de mails bijhouden natuurlijk. (als er een faxnummer van het immokantoor uw mail afdrukken en eveneens via fax verzenden; dat heeft meer juridische waarde)

fufanu
Topic Starter

#3 , 20 jun 2009 23:02

Het is een mooi appartement, maar ben nu een beetje aan het stressen omdat kopen zo'n grote stap is, he. Ik kan woensdag nog eens gaan kijken met mijn ouders en zou willen wachten met iets definitief te zeggen voordat zij het hebben gezien.....
Als mijn bod voor woensdag dan wel wordt aanvaard, dan zit ik in grotere problemen om mijn bod nog af te zeggen? Of niet?

Stress....

Er heeft mij ook iemand gezegd dat na tekenen van het koopcontract de koper wettelijk nog 3 dagen heeft om zonder consquenties van de aankoop af te zien. Klopt dit?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2009 23:35

Er heeft mij ook iemand gezegd dat na tekenen van het koopcontract de koper wettelijk nog 3 dagen heeft om zonder consquenties van de aankoop af te zien. Klopt dit?
neen

scorpioen

Bartie

#5 , 21 jun 2009 09:40

Nogmaals:

een koopcontract is consensueel: zodra er wilsovereenstemming is over prijs en goed en alle voor partijen essentiële elementen, is de koop gesloten.

Je kan dan nog een fax sturen, zoals Vandebos hierboven zei, doch indien men eerder bevestigt dan dat ze "redelijkerwijs behoorden kennis te nemen van de fax", dan lijkt de koop mij gesloten (hoewel er dan een leuke juridische discussie mogelijk is, maar soit...).

Moraal van het verhaal: als u niet zeker bent en u brengt een bod uit, doe dit onder voorbehoud van bvb. de woning nogmaals te hebben gezien o.i.d. (Nadeel: als er wilsovereenstemming is met een ander, dan kunt u normaliter fluiten achter de aankoop...).

Daarenboven: als u een "bod" uitbrengt op iets, wordt dit opnieuw gezien als een "aanbod" en dient u dit (zo u geen termijn ter acceptatie er heeft bijgezet) normaliter "een redelijke termijn" open te houden....
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

fufanu
Topic Starter

#6 , 22 jun 2009 22:54

Bij mij is het allemaal zo'n vaart niet gelopen. Ik heb een mail gestuurd naar het immokantoor, ook met de vraag of mijn bod via mail kan aanzien worden als compromis, hetgeen ik niet wil.
Hun antwoord was dat mijn mail met bod geen compromis is. Voila, kan dus woensdag nog beslissen wat ik zou willen doen....

Terug naar “Kopen”