Appartement kopen + verhuren aan familie

bert9
Topic Starter

Appartement kopen + verhuren aan familie

#1 , 14 jun 2009 13:42

Stel ik koop een appartement. Nu zou ik dit graag ongeveer de eerste drie jaar doorverhuren aan een familielid (zus). Is dit mogelijk?
Ik heb gehoord dat wanneer je een appartement/huis koopt, je hier ook de eerste 3 jaar zelf in moet wonen. Anders betaal je groot beschrijf ipv klein beschrijf.
Telt dit ook wanneer ik dit gewoon aan een familielid doorverhuur? Of is dit op een ander manier op te lossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 14 jun 2009 21:09

Het is echt de bedoeling dat U er gedomicilieerd bent gedurende die termijn.

Anderzijds moet het kadastraal inkomen klein genoeg zijn; daarenboven kan het zijn dat het kadaster een controle doet op het gekende k.i. en dat er iets anders (hoger) uit de bus komt.

Is het verschil tussen 105% en 110% zo groot, als U geniet van de meeneembaarheid van die betaalde registratierechten als U later een andere woning zou kopen?

j.demoor

#3 , 16 jun 2009 13:46

“Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:...2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...Art.55.De in artikel 53 voorziene verlaging is bovendien aan volgende voorwaarden verbonden:...2° De akte, of een door de verkrijger gewaarmerkte en ondertekende verklaring onderaan op de akte moet, uitdrukkelijk vermelden:...d)in geval van toepassing van artikel 53,2°,dat de verkrijger of zijn echtgenoot zijn inschrijving in het bevolkingsregister...op het adres van het verkregen onroerend goed zal bekomen. In geval van niet-nakoming van een van bovenstaande voorwaarden uiterlijk wanneer de akte ter formaliteit wordt aangeboden, wordt deze akte tegen het gewoon recht geregistreerd; hetgeen boven het verlaagd recht geheven werd is vatbaar voor teruggaaf, tot beloop van de acht tienden, mits overlegging van een uittreksel uit de kadastrale legger en een verklaring ondertekend door de verkrijger, waarin de door voorgaand 2° beoogde vermeldingen voorkomen.”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”