is een e-mail bindend?

omelet
Topic Starter

is een e-mail bindend?

#1 , 12 jun 2009 20:49

Ik heb een week geleden een bod gedaan via mail op een appartement waar ik min of meer in geïnteresseerd was, het bod lag een stuk onder de vraagprijs en ik had wel duidelijk gemaakt aan het immo kantoor dat ik nog aan het rondkijken was naar iets beter.

Intussen antwoorden ze dat de eigenaar het bod accepteert, en dat die e-mail geldt als verkoopovereenkomst. met die persoon van het immo kantoor valt niet te praten en de gegevens van de verkoper wilt hij niet geven...
Volgens hem (en enkele notarissen die ik heb gebeld) is een e-mail ook geldig als compromis, als de eigenaar die ondertekent, maar ik heb zelf niets getekend, gewoon vrijblijvend een bod gedaan :?
Intussen heb ik iets anders gevonden, maar ik hoop dat dit niet voor problemen kan zorgen.

Alvast heel erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 12 jun 2009 22:13

Een koop-verkoop, zelfs als het gaat om een onroerend goed, wordt in principe consensueel gesloten: zodra er een wilsovereenstemming is over het goed en de prijs en alle voor de partijen doorslaggevende elementen, komt de koop tot stand - of ze nu schriftelijk, via email of zelfs mondeling is gedaan.

Het zal belangrijk zijn te weten hoe u een en ander heeft geformuleerd. Was daar een voorbehoud bij voor een en ander, of heeft u gewoon "uw prijs" doorgestuurd?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

omelet
Topic Starter

#3 , 13 jun 2009 10:44

In de e-mail stond zoiets als "bij deze bevestig ik het bod van ... " en mijn naam en adres, dat was alles, ik heb niet geschreven dat ik akkoord zou gaan met de aankoop. Ik wist hoe dan ook niet dat een e-mail als een compromis kan beschouwd worden.
merci voor je antwoord :)

Reclame

Terug naar “Kopen”