twee opties op een appartement

Laisser Faire
Topic Starter
Berichten: 2

twee opties op een appartement

#1 , 10 jun 2009 17:02

Hallo,

Ik had een optie tot aankoop van een nieuwbouwappartement (optie met einddatum bevestigd door verkoper via email) en de dag voor ik effectief wilde overgaan tot ondertekenen van de verkoopovereenkomst, nog steeds binnen de termijn van de optie, vertelde de verkoper me dat hij al een optie had toegekend aan een andere potentiele koper voor hij mij een optie toekende, en dat de verkoop niet kon doorgaan.
Dat betekent dus dat hij twee opties op eenzelfde appartement had toegekend. Bovendien liep de optie van die andere kandidaat al maanden (ik denk zelfs dat die optie geen einddatum heeft), en heeft de verkoper het appartement in portefeuille gebracht bij een immokantoor nadat hij al een optie had toegekend aan de eerste kandidaat. Dit omdat de eerste kandidaat maar niet overging tot aankoop.
Het immokantoor heeft mij niet op de hoogte gebracht van de bestaande optie.
Nu heeft de verkoper beslist om de andere kandidaat te laten kopen (die wil nu ondertussen wel overgaan tot aankoop), hoewel ik schriftelijk heb bevestigd binnen de termijn van de optie dat ik wil overgaan tot aankoop.

Wat zijn mijn rechten, wat kan ik ondernemen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 jun 2009 11:00

“Art.1589.Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“98...Gedurende de optietijd is de belover reeds vast gebonden. Bijgevolg : moet hij desnoods schadevergoeding betalen,indien hij het voorwerp der belofte vervreemdt...Aanvaardt de tegenpartij de belofte,dan gaat de contractbelofte in een contract over..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,58-59).

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”