Contractbreuk na aankoop huis

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

Contractbreuk na aankoop huis

#1 , 20 okt 2018 20:01

In september kochten mijn echtgenoot en ik een huis. Op het ogenblik van de ondertekening van het compromis (11/9) was de huidige eigenaar bezig met de verbouwing van de badkamer. Contractueel werd overeengekomen dat de badkamer volledig afgewerkt zou zijn tegen het verlijden van de akte. Voorafgaand zouden wij uitgenodigd worden om de badkamer te keuren.

Op vraag van de huidige eigenaar werd het verlijden van de akte gepland op amper 6 weken na het ondertekenen van het compromis, nl. op 23/10; omdat hij dan een groot gedeelte van eerder betaalde registratierechten kan meenemen naar de volgende aankoop. De uiterste datum hiervoor is 26/10.

Wij vonden het vreemd dat we begin deze week nog steeds niets gehoord hadden van de makelaar of de verkoper. Daarom hebben we een mailtje gestuurd naar de makelaar om te vragen hoe de zaken stonden. Gisterenavond (vrijdag 19/10) kregen we als antwoord dat het niet zal lukken om de badkamer af te krijgen. Het raam kan pas geplaatst worden in de week van 19 november en er moet nog geschilderd worden. Dit zal dus moeten gebeuren op het ogenblik dat wij al in het huis getrokken zijn. Noch mijn man, noch ik kunnen nog verlof vragen in deze periode en kunnen bijgevolg de werken niet superviseren. Bovendien vinden we het heel vervelend als er werklui in huis rond lopen, zonder dat wij aanwezig zijn.

Omdat de makelaar ons dit zo laat pas laat weten, voelen wij ons met de rug tegen de muur staan. Het liefst zouden wij bij akte een provisionele schadevergoeding laten vastleggen 1. voor het feit dat het contract niet gehonoreerd wordt en 2. voor het ongemak dat wij lijden owv de werken en de afwezigheid van een functionele badkamer. We beseffen echter ook dat we maar moeilijk maandag naar de notaris kunnen bellen om hiervoor een werkbare oplossing te vinden, aangezien het verlijden van de akte al op dinsdag gepland staat. Uitstellen van het verlijden lijkt dan ook weer geen optie, want dan loopt de verkoper een grote som aan eerder betaalde registratierechten mis.

Heeft hier iemand een idee van wat wij kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 20 okt 2018 20:32

Contact opnemen met je notaris, en inderdaad hiervoor de akte laten wijzigen.
Het is trouwens niet jouw probleem dat de verkoper voor de 26e de akte moet laten passeren...

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 20 okt 2018 20:36

Contact opnemen met je notaris, en inderdaad hiervoor de akte laten wijzigen.
Het is trouwens niet jouw probleem dat de verkoper voor de 26e de akte moet laten passeren...

Neen, maar dat was blijkbaar wel contractueel overeengekomen.

Dus op zijn minst een behoorlijk bedrag laten blokkeren, zodat je de werken desnoods door een andere professioneel kan laten uitvoeren. En een vergoeding voor de last zou ook wel op zijn plaats zijn. Te bespreken met de notaris, zou ik zeggen...

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 20 okt 2018 20:39

Contact opnemen met je notaris, en inderdaad hiervoor de akte laten wijzigen.
Het is trouwens niet jouw probleem dat de verkoper voor de 26e de akte moet laten passeren...

Neen, maar dat was blijkbaar wel contractueel overeengekomen.

Dus op zijn minst een behoorlijk bedrag laten blokkeren, zodat je de werken desnoods door een andere professioneel kan laten uitvoeren. En een vergoeding voor de last zou ook wel op zijn plaats zijn. Te bespreken met de notaris, zou ik zeggen...
Tenzij ik erover lees, zie ik nergens dat dit contractueel overeengekomen is.
Enkel maar dat de verkoper dit zo gevraagd heeft.

Bottomline blijft: bespreek dit maandag met de notaris, deze beschermt de rechten van de koper.

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 21 okt 2018 00:58

Blaatpraat en bosprocureur, bedankt voor jullie reacties. Het klopt wat blaatpraat schrijft; de datum voor het verlijden van de akte is een geste van ons aan de verkoper. Daarover is contractueel niets vastgelegd. Maandag is ons eerste werk inderdaad de notaris contacteren. We vrezen een beetje dat die zelf uitstel zal willen van verlijden akte omdat er nu werk moet gemaakt worden van blokkering van gelden en eventueel een aanpassing van koopakte... Ik ben zelf benieuwd wat er maandag uit de bus zal komen. Nog eens bedankt voor jullie reacties.

Terug naar “Kopen”