Wij kochten via een immomakelaar een woning. Ongeveer een maand na het ondertekenen van de compromis blijkt dat de verkoper schulden heeft en dat de schuldeisers reeds vóór onze compromis werd ondertekend, een rechter hebben aangesteld en die had reeds schuldbeslag gelegd op de woning. In principe mocht de verkoper de woning dus zelfs niet meer verkopen; aangezien de verkoper in de compromis ondertekende dat de woning vrij was van schulden heeft die ons ook belogen.
Na enkele tevergeefse pogingen van onze notaris om de onderhandse verkoop toch nog te laten doorgaan, zal de woning nu openbaar verkocht worden. Nu heb ik hierbij enkele vragen:
1) ik zal de verkoper met een aangetekend schrijven vragen om het in de compromis vermelde bedrag (10% van de verkoopprijs) op mijn rekening te storten omdat de verkoop niet kan doorgaan; aangezien deze reeds schulden heeft, is de kans groot dat ik dit geld niet zal krijgen. Welke (gerechtelijke) stappen moet ik dan vervolgens ondernemen?
2) Kan ik de immomakelaar ook aansprakelijk stellen in deze situatie en op welke manier? Bestaat er een kans dat ik bovenstaand geld ook van de immomakelaar kan eisen?
3) Mijn voorschot van 10% van de aankoopprijs staat al 4 maanden geblokkeerd bij de makelaar en de notaris. Wie moet mij de verloren interesten op dit bedrag vergoeden?
Dank bij voorbaat