Schuldbeslag op aangekochte woning

jope
Topic Starter

Schuldbeslag op aangekochte woning

#1 , 16 mei 2009 23:52

Wij kochten via een immomakelaar een woning. Ongeveer een maand na het ondertekenen van de compromis blijkt dat de verkoper schulden heeft en dat de schuldeisers reeds vóór onze compromis werd ondertekend, een rechter hebben aangesteld en die had reeds schuldbeslag gelegd op de woning. In principe mocht de verkoper de woning dus zelfs niet meer verkopen; aangezien de verkoper in de compromis ondertekende dat de woning vrij was van schulden heeft die ons ook belogen.

Na enkele tevergeefse pogingen van onze notaris om de onderhandse verkoop toch nog te laten doorgaan, zal de woning nu openbaar verkocht worden. Nu heb ik hierbij enkele vragen:

1) ik zal de verkoper met een aangetekend schrijven vragen om het in de compromis vermelde bedrag (10% van de verkoopprijs) op mijn rekening te storten omdat de verkoop niet kan doorgaan; aangezien deze reeds schulden heeft, is de kans groot dat ik dit geld niet zal krijgen. Welke (gerechtelijke) stappen moet ik dan vervolgens ondernemen?

2) Kan ik de immomakelaar ook aansprakelijk stellen in deze situatie en op welke manier? Bestaat er een kans dat ik bovenstaand geld ook van de immomakelaar kan eisen?

3) Mijn voorschot van 10% van de aankoopprijs staat al 4 maanden geblokkeerd bij de makelaar en de notaris. Wie moet mij de verloren interesten op dit bedrag vergoeden?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 mei 2009 11:17

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Een beslagen zaak is ‘eens anders zaak’.

Indien de verkoper weigert de u contractueel verschuldigde vergoeding te betalen dan dient u hem daartoe te doen veroordelen.

Indien de makelaar wist of had moeten weten dat hij de verkoop mede tot stand bracht van ‘eens anders zaak’ dan beging hij een fout en kan hij mede-veroordeeld worden voor de u daardoor berokkende schade.

Maan de houder van uw voorschot aangetekend aan dit onverwijld aan u vrij te geven,zodat vanaf dan daarop de wettelijke intrest aan u verschuldigd is krachtens art.1146 en 1153 B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”