Makelaarsovereenkomst

Gala
Topic Starter

Makelaarsovereenkomst

#1 , 25 apr 2009 16:36

Ik ben door mijn huwelijkscontract mede erfgenaam van een pand. Voor de verkoop van het pand is een immokantoor ingeschakeld. Een paar dagen geleden is er buiten mijn medeweten een makelaarsovereenkomst afgesloten door mijn echtgenoot en de schoonfamilie.
Mijn naam en handtekening staan niet op het document.
Kan deze overeenkomst ongeldig verklaard worden door deze (al dan niet opzettelijke) nalatigheid? Welke juridische stappen kan ik in dit geval ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 apr 2009 18:34

U laat uitschijnen dat U gehuwd bent onder 'algemene gemeenschap'. Daar is elk goed , hoe en van wie het verkregen wordt , deel van de gemeenschap en zijn beide echtgenoten mede-eigenaar.
In zo'n geval kan het onroerend goed niet verkocht worden zonder uw toelating en akkoord.
Bent u wel zeker van uw huwelijkscontract?

Een immokantoor dat zich respecteert vraagt daar achter.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

drolliegirl

#3 , 27 apr 2009 15:15

Hallo,

Hoe zit dit dan met een erfenis?

Mijn vriend heeft door het overlijden van zijn vader 24% 'blote eigendom' van het ouderlijk huis georven.

Nu heeft zijn moeder het ouderlijk huis te koop gezet met een immo-kantoor. Volgens het immo-kantoor heeft zijn moeder een makelaarsovereenkomst met hen getekend.
Mijn schoonmoeder beweert echter van niet. Ze zegt dat ze niets getekend heeft bij hen.
Mijn vriend heeft echter ook niets getekend. Moet hij niet meeteken aangezien hij ook eigenaar is van het huis.
We hebben bij het immo-kantoor de makelaarsovereenkomst opgevraagd maar we hebben dit nog niet gekregen.

Stel dat zij dit niet kunnen geven omdat mijn schoonmoeder inderdaad niet getekend heeft, hoe zit het dan met de verschuldigde commissie?
Stel dat mijn schoonmoeder wel heeft getekend, hebben ze de handtekening van mijn vriend dan niet nodig?

Bedankt alvast voor de antwoorden...

Groetjes
Sarah

Reclame

Terug naar “Kopen”