Iemand een hypothecaire lening laten nemen op woning

JonasVK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Iemand een hypothecaire lening laten nemen op woning

#1 , 18 jun 2018 23:56

Hallo, mijn eerste post hier, ik weet niet of iemand me wat wijze raad kan geven omtrent de situatie waarin ik me bevind.

En indien ik op de verkeerde afdeling zit van het forum, kan iemand me door refereren? Bedankt!

Ik had een heel lucratieve job in het buitenland maar deze is spijtig genoeg 2 jaar geleden ten einde gekomen, en ik zat plots zonder job, maar wel met heel veel spaargeld.

Nu heb ik het geld dat ik lange tijd heb opgespaard, geïnvesteerd in een gebouw dat bestaat uit 4 appartementen. Omdat ik me slecht heb laten informeren en wat naïef te werk ben gegaan, heb ik het gebouw in eigen naam gekocht. Maar ik wou het via airbnb en andere kanalen verhuren om een grotere omzet uit te halen, dan maar een bvba opgericht om de verhuur mee te managen. Dit loopt allemaal heel goed wel, hier geen klachten over, al had ik achteraf veel beter het gebouw gekocht via mijn BVBA, ipv het nu te verhuren aan de BVBA. Ik wist niet echt wat ik deed (indien iemand hier nog raad over heeft, hoe ik dit nog interessanter kan maken op 1 of andere manier voor mezelf? Zoals bv. kan ik het alsnog op voordelige manier voor de helft laten aankopen door BVBA, of adhv vruchtgebruik? Ik neem aan van niet.)

Maar dit is niet mijn grootste zorg, voor de aankoop van het gebouw (2 jaar geleden) had een tante me 150.000 euro geleend, terug te betalen na 10 jaar. Nu heb ik al mijn geld en de 150.000 euro geïnvesteerd in het gebouw. Maar de tante heeft zich nu blijkbaar bedacht en wil het geld terug (wil het zelf aan haar kinderen schenken, haar gezondheid is snel achteruit gegaan, etc.). Dit was al anderhalf jaar geleden de situatie en we zijn samen tot het akkoord gekomen dat ik het binnen de 4 jaar ging terug betalen (dus vandaag over ongeveer 2 a 3 jaar). Maar ze wil nu ook een garantie in het geval dat ik sterf of dergelijke en dit wil ze het liefst via een hypotheek van 150.000 euro op het gebouw of indien ik het geld niet zou hebben, dat ze me dan wel in de situatie zou kunnen zetten om het gebouw te verkopen.

Wat is voor mij het interessantste? Ik wil haar 100% het geld terugbetalen, dus niets om dit te omzeilen ofzo, ik zou graag advies hebben omtrent wat de meest voordelige manier is voor mij om haar terug te betalen. En ook met rekening houdende met mijn huidige BVBA. Ik ben handelsingenieur van opleiding, en ik doe zelf de boekhouding van mijn bvba, maar ik heb de indruk dat ik al veel fouten heb gemaakt...

Dus samenvatting:

- Mijn tante heeft me 150.000 euro geleend, hiermee samen met mijn spaargeld gebouw gekocht, bestaande uit 4 appartementen dat ik voor kortverblijf verhuur via websites als airbnb, vandaar dat ik een BVBA heb opgericht.
- Maar ik heb de BVBA pas opgericht nadat ik het gebouw heb gekocht, dus ik heb er geen enkel voordeel uitgehaald, zoals splitsing aankoop, vruchtgebruik BVBA, afschrijven registratierechten, etc. etc. Wel verhuur ik het gebouw aan de BVBA.
- Ik heb verder geen enkele lening of schuld.

- Hoe kan ik nu het beste verder?
1) Hoe kan ik mijn tante binnen de 2 jaar 150.000 euro teruggeven zonder het gebouw te verkopen? Kan ik haar een hypotheek geven op het gebouw en deze dan door een bank laten overnemen over 2 jaar? Of welke andere scenario's zou ik nog kunnen afgaan?
2) Kan ik nog iets redden op het vlak van de fiscale voordelen die ik zou hebben gehad indien ik het gebouw gekocht had via mijn BVBA? En niet ervoor.

Bedankt, mijn excuses dat mijn hele tekst niet helemaal perfect coherent is, maar ik ben gewoon even heel verward over deze kwestie, vandaar dat ik voor de eerste keer op deze forum zit, in de hoop dat iemand me even wat goede inzichten/tips zou kunnen geven.

Alvast ontzettend bedankt, voor alle tips/raad etc.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jun 2018 11:18

Zou je niet beter deze vraag stellen op een Financieel forum? Dit is hier een Juridische forum.

JonasVK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2018 11:30

Zoals welk forum? Ik vind er niet onmiddellijk een goede?

Reclame

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2018 11:31

Op het forum van spaargids.be zitten wel enkele kenners die jou vermoedelijk zullen kunnen verder helpen!

Terug naar “Kopen”