Naamswijziging van een partij in een compromis

ydc
Topic Starter

Naamswijziging van een partij in een compromis

#1 , 26 mar 2009 10:07

Ik ben momenteel een huis aan het verkopen en inverband hiermee had ik een vraag. (ik gebruik namen als verduidelijking maar ze zijn fictief)

Een compromis werd reeds opgemaakt tussen Dhr. en Mevr. De Smedt Jan als koper en mijzelf als verkoper.

Een tijd nadien belt iemand naar de makelaar met de melding dat het om een vergissing gaat en dat er moet staan Janssens Jan. De makelaar veranderd dit zonder mij, de verkoper, ervan in te lichten.

Slechts onlangs kom ik te weten dat dit gebeurd is en door de rare situatie zou ik graag van mijn verkoop afzien.

De authentike akte is nog niet bij de notaris verleden.

Mijn vragen zijn nu:
- Kan ik de verkoop weigeren zonder gevolgen? En zo niet, wat zijn die gevolgen?
- Is de makelaar hier niet in de fout gegaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 26 mar 2009 13:25

Wat zeker niet kan, is de namen van de kopers/verkopers in een compromis wijzigen. Of u op basis daarvan de compromis kan laten ontbinden zonder schadevergoeding? Ik zie er kansen in, maar zeker is het niet. Zo zal bv. veel ervanaf hangen wie de persoon was die in eerste instantie werd vermeld als koper. Wil die kopen? Bestaat die persoon?...

wolf2

#3 , 26 mar 2009 16:03

Wiens handtekening staat er op de compromis? Dat is de koper. Op welke manier heeft U nagegaan of hij vermogend is? En heeft U zich daarbij gebaseerd op zijn naam of niet?

Afzien van een verkoop gaat niet zomaar: er is iets verkocht. U kunt enkel onderling ontbinden of via de rechter laten ontbinden.

Reclame

ydc
Topic Starter

#4 , 26 mar 2009 19:36

Wiens handtekening staat er op de compromis? Dat is de koper. Op welke manier heeft U nagegaan of hij vermogend is? En heeft U zich daarbij gebaseerd op zijn naam of niet?

Afzien van een verkoop gaat niet zomaar: er is iets verkocht. U kunt enkel onderling ontbinden of via de rechter laten ontbinden.
Dat zijn zaken die ik aan mijn makelaar heb overgelaten, vandaar dus ook mijn vraag: had de makelaar niet beter moeten opletten? En had hij mij ten minste niet moeten verwittigen over die verandering?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2009 17:17

Het is uw makelaar - treedt hij op in uw naam en in plaats van u - dan denkt ik dat u een probleem hebt
Langs de andere kant als u uw origineel van het compromis hebt welk exemplaar is er dan veranderd en wie heeft naast de verandering getekend?

j.demoor

#6 , 29 mar 2009 11:45

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling,waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat hier om een geval van naamlening gaat.

‘Bij de overeenkomst van naamlening stelt een persoon in eigen naam een rechtshandeling voor rekening van een ten aanzien van derden niet genoemde lastgever‘[Cass. 26 januari 2000,(Brazilië t. d’I.),R.W.2002-03,1094-1095,noot].

BROECKX,K.,Vertegenwoordiging in rechte en naamlening in het geding,R.W. 1994-95,248,bespreking Cass. 25 november 1993;

Het contract met naamlening gesloten is geldig,tenzij aangegaan met bedrieglijk inzicht,zoals voor het omzeilen van een onbekwaamheid(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.709,nr.1265)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”