DRINGEND: huis kopen met 3 personen!

neusje
Topic Starter

DRINGEND: huis kopen met 3 personen!

#1 , 05 mar 2009 12:08

Ik, mijn partner (we zijn ongehuwd) en mijn zus willen graag samen een huis kopen. Deze woning wordt binnenkort openbaar verkocht (vandaar mijn dringende vraag). We willen er met 3 in wonen en de woning samen renoveren: of we renoveren het als 1 huis of we renoveren het naar 2 appartementen. Nu vroegen we ons af: kan dit zomaar? Sommigen raden dit ons ten stelligste af maar het is mij niet duidelijk waarom.
Waar moeten we bijvoorbeeld zoal rekening mee houden? Heeft dit bepaalde fiscale gevolgen? Is het interessant om een woning om te bouwen tot 2 appartementen of laten we het beter als 1 groot huis?
Voor ons alle 3 zou het een eerste aankoop betrekken.

Bedankt voor jullie hulp!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 mar 2009 13:03

- bij serieuze ruzie (u en uw partner, uw zus en uw parter, u en uw zus) treden er onmiddelijk problemen op.

- hoe verdeeld U renovatie kosten.

- hoe verdeeld u de eigendomssleutel op de koopakte?

- bij vebouwing naar 2 wooneenheden dien KI vernieuwd te worden.

- als het pand is ingeschreven als een eengezinswonig dient dit bij stedebouw aangepast te worden.

- water,stroom en gas moeten opnieuw gekeurd worden.

-ontdubbeling van stroom, gas, water, kabel, telefoon.

Anders gezegd, er kunnen een hele hoop dingen serieus vekeerd gaan.

stel u wordt elk voor 33%eigenaar en verbouwt het pand reglementair naar 2 wooneenheden. Nu blijkt dus dat die 33%/66% niet houdbaar is... wat dan? Nieuwe akte voor het pand? hoe verdeel je de waarde van het pand? oude prijs bij aankoop, nieuwe prijs bij verbouwingen?

Als jullie dergelijke dingen minutieus kunnen afspreken voor de koop of elkaar effectief blindelings kunnen vertrouwen dan zou ik het misschien wagen. Anders ... tsja het kan perfect gaan doch eveneens later op de weg voor oneindig veel problemen zorgen.

neusje
Topic Starter

#3 , 06 mar 2009 10:25

Bedankt voor uw snel antwoord!

Wat relationele problemen betreft, zijn we inderdaad niet naiëf. Ook al kunnen we ons nu niet voorstellen dat we ooit ruzie hebben, zeg nooit nooit natuurlijk. De toekomst laat zich moeilijk voorspellen, daarom is het zeker onze bedoeling alles op voorhand vast te leggen. Ik veronderstel dat we alle regelingen, zoals verdeelsleutel en bepaling van de (renovatie)kosten bij een notaris kunnen vastleggen?
Welke punten dienen we dan ZEKER op te nemen?

We zien dit ook niet per sé als een definitief project. We zijn nog allemaal behoorlijk jong, zien het zitten om enkele jaren samen te wonen en in het huis te werken en wellicht verkopen we op een bepaald punt het huis of kopen we een partij uit.
Wat zijn hierbij dan belangrijke aandachtspunten?

Bedankt voor het advies!

Reclame

neusje
Topic Starter

#4 , 06 mar 2009 10:28

En ook nog:

welke sites, instanties of andere bronnen kunnen in deze context interessant zijn?

Merci!

Terug naar “Kopen”