is dit voorkooprecht geldig?

mavero
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee
Locatie: 8480 ichtegem

is dit voorkooprecht geldig?

#1 , 14 sep 2017 13:54

hallo,
ik heb enkele jaren geleden een woning gekocht en de vorige eigenaar heeft een voorkooprecht gedurende 20j.Nu wil ik deze woning aan mijn zoon verkopen maar omdat die de volledige som niet kan betalen(lenen) dacht ik om het resterende deel als voorschot op zijn erfenis te schenken.Hierdoor wordt de woning eigenlijk maar gedeeltelijk verkocht en een gedeelte wordt geschonken.
In de originele akte staat ivm het voorkooprecht dat "indien de woning in zijn geheel verkocht wordt mr ........... voorkooprecht heeft."
nu is mijn vraag:heeft hij wel of niet voorkooprecht.Volgens mijn notaris niet en moet ik het zelfs niet aan bieden aan mr.....
onze notaris heeft contact gehad met zijn notaris maar die wou zich niet echt uitspreken.
wie weet hier meer over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Cheetah
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2017 19:31

Als ik het goed voorheb blijft het een volledige overdracht, weliswaar een gedeeltelijk ten kosteloze titel?

U kunt misschien de woning aan een lagere (voor uw zoon betaalbare) prijs verkopen voor 99%, desnoods met een pro-fisco verklaring aan de volle waarde om een boete wegens tekortschatting te vermijden.
U blijft dan nog eigenaar voor 1%
Laatst gewijzigd door Cheetah op 20 sep 2017 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 20 sep 2017 19:37

En zou de vorige verkoper dat voorkooprecht effectief willen uitoefenen?
Indien niet dan stelt het probleem zich niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Cheetah
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2017 19:45

En zou de vorige verkoper dat voorkooprecht effectief willen uitoefenen?
Indien niet dan stelt het probleem zich niet.
Daar zit precies het addertje; indien die na ondertekening van het compromis aangeeft zijn recht van voorkoop te willen uitoefenen is de koop van rechtswege tot stand gekomen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 20 sep 2017 19:52

En zou de vorige verkoper dat voorkooprecht effectief willen uitoefenen?
Indien niet dan stelt het probleem zich niet.
Daar zit precies het addertje; indien die na ondertekening van het compromis aangeeft zijn recht van voorkoop te willen uitoefenen is de koop van rechtswege tot stand gekomen.
Dat is waar. Men moet dat met zekerheid weten......
Ik zou 99 percent van het huis verkopen en 1 percent behouden.
Indien slechts 1 kind erft dat later die 1 percent wel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mavero
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee
Locatie: 8480 ichtegem

#6 , 22 sep 2017 20:59

Daar zit precies het addertje; indien die na ondertekening van het compromis aangeeft zijn recht van voorkoop te willen uitoefenen is de koop van rechtswege tot stand gekomen.


en voor welke prijs koopt hij dan de woning?de prijs die mijn zoon betaalt(275/320ste)of de volle 320?

mavero
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee
Locatie: 8480 ichtegem

#7 , 30 sep 2017 11:43

niemand?

Terug naar “Kopen”