Eerder verhuizen

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Eerder verhuizen

#1 , 14 jul 2017 16:47

Hallo, een vraagje:
Wij hebben in augustus 2016 een huis gekocht en hebben dit huis betrokken in januari 2017.
Echter beseffen we nu pas dat er enorm veel werk in het huis is en zijn we aan het twijfelen om eventueel te verhuizen.
Dit zodat we op ons gemak het huidige huis kunnen afwerken. Het huis zal dus niet verkocht worden, echter zou ons domiciel wel verplaatst worden.
Alleen zouden we dan een boete krijgen dacht in? Aangezien we er nog geen 3j wonen...
kan iemand me uitleggen hoe die boete berekend wordt?
Aankoopsom van het huis was 125000

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 15 jul 2017 19:44

Zolang je niet verhuisd bent hou je je domicilie waar je echt woont. Hoelang nog voor de 3 jaar?

In t slechtste geval betaal je tweedeverblijfsbelasting op je nieuwe woonst. Voorts tijdelijk idd KI opgeven als tweede woonst. De bijkomende woonbonus voor enige woning ben je ws hoedanook zolang kwijt.

Als je geen 3 jaar woont in je kleine woning: 5% extra registratie en normaliter daarop 10% boete.

Weeg ook het superdeluxe voordeel af van comfortabel wonen tijdens je verbouwing. Wij hadden ook die luxe om de instapwoning pas verkocht te hebben na afwerking van onze huidige woning (18 maand verbouwd) en hebben ons dat nooooit beklaagd. Toen wel wat dingen "vergeten" declareren maar dat lukt in deze moderne internettijden niet meer ;-)

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#3 , 17 jul 2017 02:13

Zolang je niet verhuisd bent hou je je domicilie waar je echt woont. Hoelang nog voor de 3 jaar?

In t slechtste geval betaal je tweedeverblijfsbelasting op je nieuwe woonst. Voorts tijdelijk idd KI opgeven als tweede woonst. De bijkomende woonbonus voor enige woning ben je ws hoedanook zolang kwijt.

Als je geen 3 jaar woont in je kleine woning: 5% extra registratie en normaliter daarop 10% boete.

Weeg ook het superdeluxe voordeel af van comfortabel wonen tijdens je verbouwing. Wij hadden ook die luxe om de instapwoning pas verkocht te hebben na afwerking van onze huidige woning (18 maand verbouwd) en hebben ons dat nooooit beklaagd. Toen wel wat dingen "vergeten" declareren maar dat lukt in deze moderne internettijden niet meer ;-)
Ja we willen er sowieso blijven wonen zolang de nieuwe woonst niet 'af' is,'maar we hebben del een volledig gerenoveerde woonst op het oog nu om te kopen.
Ook willen we de huidige woonst niet gaan verkopen, maar verhuren! :)

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 17 jul 2017 09:20

2 woningen kopen op 2 jaar tijd waarvan eentje volledig gerenoveerd...en dat met interimcontractjes ... goede bank heeft u !!

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#5 , 22 jul 2017 23:16

2 woningen kopen op 2 jaar tijd waarvan eentje volledig gerenoveerd...en dat met interimcontractjes ... goede bank heeft u !!
U hoeft hier mijn rekening niet te komen maken!!
Hoe komt u er bij dat ik (nog) via interimcontractjes werk?!
En ja, als ik het geld heb om 2 huizen te kopen, dan is dat toch mijn zaak zeker?!
Ik kom hier info en tips vragen, ik kom niet vragen dat iemand me hier de les gaat spellen of mijn rekening gaat proberen te maken hè!! ;)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 jul 2017 09:03

Ik werk momenteel via interim bij een bedrijf

Dit schreef je zelf juist 1 maand en 1 dag geleden.
Hebben wij hier dan allemaal een slechte bril op?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jul 2017 09:16

Dit schreef je op 21/06/2017 om 17:05uur
Ik werk momenteel via interim bij een bedrijf, maar de laatste week van juli zijn alle vertegenwoordigers op verlof, waardoor ik ook geen werk zal hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#8 , 18 aug 2017 21:57

Dit schreef je op 21/06/2017 om 17:05uur
Ik werk momenteel via interim bij een bedrijf, maar de laatste week van juli zijn alle vertegenwoordigers op verlof, waardoor ik ook geen werk zal hebben.
Dat was 1 weekje dat ik geen werk had hè ;) goed lezen! :)
Heb trouwens ondertussen een vast contract gekregen, maar dan nog...
ik vraag hier niet aan jullie om mijn rekening te maken hè ;)
Ik heb het geld om de leningen te betalen en het geld om het voorschot op de lening te betalen ;)
En hoe ik dat doe is mijn zaak, dus gellie moet hier niet mijn rekening komen maken hè ;)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 19 aug 2017 09:13

En daarvoor waren het interim's. Een vast job reken je niet op 1 week, maar minsten op 1 jaar.
Aan jullie om de rekening te maken, maar als jij met die jobkes uw rekeningen + verbouwingen + boetes fiscus kan betalen zal het wel goed zijn zeker.
We zullen het wel opvolgen als je volgende keer hier komt klagen over hebberige banken en /of fiscus en/of slechte aannemer

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 19 aug 2017 09:36

Gaat dit niet een beetje ver, is niet omdat TS interim werkt en zijn 2de woning wil kopen zich moet verantwoorden waar hij het geld vandaan haalt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 aug 2017 13:50

1. Voorwaarden voor klein beschrijf zijn oa. u binnen 3 jaar na aankoop te domiciliëren in het pand, en dit gedurende 3 jaar ononderbroken aan te houden.

2. Indien u zich niet houdt aan deze voorwaarden dient u aanvullende rechten te betalen gelijk aan het verschil tussen groot en klein beschrijf. Bovendien bent u hoofdelijk gehouden tot een belastingsverhoging van 20% van de aanvullende rechten. (vroeger was dit 1/3de)

3. Aanvullende rechten en belastingsverhoging dienen niet betaald te worden indien u overmacht kan inroepen/aantonen. Uw verhaal is niet direct een standaard situatie die al veelvuldig is ingeroepen, dus het is koffiedik kijken of dit zal lukken.

4. Op de site van de belastingsdienst ivm controle op klein beschrijf, gaat men er vanuit dat de finale controle op naleving van de voorwaarden van klein beschrijf pas kan gebeuren na 6 jaar. U heeft immers 3 jaar de tijd om u te domiciliëren en nog eens 3 jaar om er te blijven wonen. In deze optiek zou men zich misschien tevreden kunnen stellen indien u er zich terug zou domiciliëren voor augustus 2019 en er dan 3 jaar blijft. Ook dit is weer een "long shot" aangezien het in gaat tegen de letterlijke voorwaarden.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 01 sep 2017 23:49

Zaak met uw ex werkgever al opgelost? --- u had beloofd ons antwoord te geven...

Terug naar “Kopen”