Huis kopen van gescheiden ouders

tom_boone
Topic Starter

Huis kopen van gescheiden ouders

#1 , 04 feb 2009 22:02

Hallo iedereen,

Mijn ouders gaan volgende maand scheiden. Mijn vader heeft al een nieuwe vriendin en heeft niet de intentie om huis in te kopen. En mijn ma heeft niet de mogelijkheden om het huis in te kopen.
Ik ben de zoon en zou graag het huis wel willen inkopen (vader en moeder zijn akkoord). Nu heb ik nog een broer die studeert.
Nu wil ik graag weten welke mogelijkheden zijn om het huis in te kopen en het liefst op mijn naam sta.
Ik zelf beschik niet over al het geld maar zou eerst vader uitbetalen en omdat moeder in woning blijft betaal ik deze uit volgens mijn capaciteiten (ze fungeert als bank waar ik haar gedeelte op korte termijn dan uit betaal).
Ik weet dat dit een zeer ingewikkelde zaak is maar ik hoop op mogelijkheden die er zijn.

Ik heb veel vragen:

- Is mijn idee mogelijk dat ik eerst vader uitbetaal (al dan niet met lening) en geleidelijk aan moeder (deze blijft in woning wonen, samen met broer)?
- Wat als vader iets wil schenken aan mij en zijn bedrag wil verminderen? Hoe moet dit gebeuren om geen fiscus aan deur te krijgen?
- Wat met mijn broer want is oneerlijk voor hem, krijgt de kans niet om mee te kopen want studeert nog?
- Wat zou de beste oplossing zijn waarbij alles reglementeert is volgens de fiscus?

Sorry voor de vele vragen maar zit met een dilemma en wil mijn moeder en broer niet op straat zetten :?
Ik hoop op positieve reactie, dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 feb 2009 11:02

De eigenaars van het huis,vader en moeder,zijn vrij hun huis te verkopen aan wie ze willen. Ten aanzien van uw broer dient vermeden dat die verkoop aan u een verdoken schenking zou zijn.

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).

Er kan dus overeengekomen worden dat de betaling uitgesteld wordt en door aflossing gebeurt.

Ook de levering van het huis aan u kan uitgesteld worden.

Uw vader kan u steeds een handgifte doen. Ook hier dient benadeling van uw broer vermeden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tom_boone
Topic Starter

#3 , 10 feb 2009 23:26

Beste, bedankt voor de reactie.

Uiteindelijk komt erop neer dat de verkoop zeker geen probleem vormt ten aanzien van mij. Enkel moet ik goede afspraken maken met alle partijen (broer en ouders) en dit laten bevestigen door notaris zodat dat mijn broer niet benadeeld uit deze zaak komt.
zijn hier dan extra kosten aan verbonden?

Greetz

Reclame

Terug naar “Kopen”