dringend info nodig App verkocht, huurder gaat weg

saysham
Topic Starter

dringend info nodig App verkocht, huurder gaat weg

#1 , 20 jan 2009 09:54

Mijn appartement dat verhuurd is tot oktober 2009, is nu verkocht.
Compromis getekend in november, akte zal worden beschreven feb-maart.

De mensen die het kochten, gingen er niet meteen in gaan wonen dus de huurder kon blijven tot zijn contract afloopt okt 09.

Nu heeft deze laten weten dat hij het huurcontract vroeger wil opzeggen, mits opzeg van 3 maanden.

Dus ik belde mijn notaris, met de vraag wat ik nu moet doen moet de huurder nog aan mij opzeggen of aan de nieuwe eigenaars?

Volgens mijn notaris mogen we hier niet meer in tussen komen daar de compromis reeds getekend is, dus moet de huurder de opzeg doen aan de nieuwe "bijna" eigenaars.

Ik heb contact opgenomen met de notaris van de kopers die zei me net het omgekeerde u bent nog steeds eigenaar dus de huurder moet bij mij de opzeg doen.

Wat is het nu? ik weet het niet meer.

Nu vraag ik me af wat er in het slechtste geval wat kan er gebeuren?
Kunnen de kopers de koop weigeren hierdoor? Terwijl ik hier toch niet aan kan doen ik verkoop een appartement geen huurders.

Moet ik de 2 maanden waarborg eisen of niet, voor mij hoeft dit niet maar misschien naar de nieuwe eigenaar toe??

Ik heb met de nieuwe eigenaar gebeld, zei vertelde me we willen hiermee wachten tot bij de akte, helaas heb ik dit niet in de hand als mn huurder zn opzeg geeft doet die dat!

Zovele vragen geen antwoorden :(

bedankt voor jullie reactie's

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 jan 2009 10:28

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).

Dit houdt in dat de koper door het compromis niet de eigendom verkrijgt ten aanzien van derden,zoals de huurder,wiens verhuurder u blijft tot de authentieke akte verleden en *geregistreerd is. Het houdt ook in dat de koper ten aanzien van de verkoper de koop niet meer kan ‘weigeren‘ omdat de huurder de huur opzegt .

* “Art.1.Alle akten onder de levenden...tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten...worden geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken...Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden...”(Hypotheekwet 16 december 1851)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”