Btw of groot beschrijf

robbers
Topic Starter

Btw of groot beschrijf

#1 , 17 mar 2017 14:56

Hallo,
Misschien dat jullie mij even kunnen verder helpen want ben niet echt thuis in deze materie.
Mijn oog is gevallen om een (eerste) huis te kopen, dit is een nieuwbouw.

In de regel en op internet te vinden is het dan ook vanzelfsprekend aankoopprijs + 21% btw te betalen.

Nu staat deze woning al een 2 of 3 tal jaren te koop, blijft dit dan onder BTW stelsel?
Had ergens gelezen dat indien er een inbezetname geweest is van 2 jaar (grof gezegd) dat dit dan eventueel niet meer onder het btw stelsel valt.

Verkoper is een bouwfirma die via een immo kantoor dit alsnog van de hand probeert te doen.

Volgens mij blijft de btw 21% omdat er nooit iemand ingewoond heeft, mijn vriendin is er echter van overtuigd dat dit dan groot beschrijf zou zijn. Mijn vriendin had reeds contact met het immokantoor die zei dat dit waarschijnlijk idd onder btw stelsel valt maar hier een mouw aan te passen is, moesten we eens langskomen?

Wie heeft gelijk?
gr

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2017 15:17

Een gebouw blijft 'nieuw' in de zin van de btw-wetgeving tot 31 december van het tweede jaar na het jaar van ingebruikname.
De ingebruikname is de datum die de termijn doet ingaan. Je zegt dat het nog niet in gebruik is genomen, wel, dan is het nog steeds 'nieuw' in de zin van de btw.

Moet er btw betaald worden? Dit hangt ervan af:
- is de verkoper een beroepsoprichter - bijv. Matexi of Durabrik of Villabouw Bostoen of Ghelamco - dan MOET hij onder btw te verkopen;
- is de verkoper geen beroepsoprichter dan KAN hij ervoor kiezen om onder btw te verkopen. Hij is dan een 'toevallige btw-belastingplichtige'. Hiervoor dienen enkele formaliteiten vervuld te worden (speciaal formulier invullen en indienen bij het btw-ontvangkantoor). Hij kan ook kiezen voor registratierechten.

De verkoper weet normaal vanbuiten onder welke categorie hij valt.

Voor de verkoper is verkopen onder btw interessant omdat hij de btw kan recupereren. Maar voor jou zal dat minder positief zijn omdat het zo duur is. Registratierechten zijn veel beter want het is een lager tarief en je kan gunstmaatregelen inroepen. Daarom zal je minder bieden voor een aankoop onder btw.

Let ook op het volgende:
- is de verkoper eigenaar van de grond én de constructies dan betaal je btw op de volledige prijs;
- is de verkoper eigenaar van de constructies en is een andere vennootschap/persoon eigenaar van de grond dan betaal je btw op de constructies en registratierechten op de prijs van de grond.

robbers
Topic Starter

#3 , 17 mar 2017 15:57

Verkoper is lapeirre, inderdaad zoals Bostoen neem ik aan.
Dus zal idd volledig onder btw zijn en niet onderuit te geraken.

Dus als een nieuwbouw vb 10 jaar leeg staat zonder iemand die erin gewoond heeft, blijft dit nieuwbouw volgens de wet.
Nieuwbouw als in heeft nog niemand in gewoond, niet als is nog maar juist gebouwd.

Dan weet ik genoeg, thanks!

Reclame

Poene
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2017 16:25

Grote bouwfirma's werken zeer vaak met een dochtervennootschap die de grond koopt terwijl de bouwconstructies door de bouwfirma gezet worden. De bestuurders van deze vennootschappen zijn dezelfde mensen. Lapeirre heeft waarschijnlijk ook zo'n vehikel.

De makelaar weet dit zeker en vast. Zo kun je registratierechten op de grond betalen en btw op de constructies. Voor jou een betere oplossing.

Terug naar “Kopen”