Verplicht dezelfde notaris bij ondertekening akte verkoop uit de hand

Gina Dekeyser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verplicht dezelfde notaris bij ondertekening akte verkoop uit de hand

#1 , 26 feb 2017 13:18

Beste,

Binnenkort vindt de ondertekening van de akte plaats, dit is een verkoop uit de hand.
Ik heb tot nu toe mijn eigen notaris in deze zaak gehad en de andere verkoper samen met de koper hebben dezelfde notaris. De akte zal in het Frans opgesteld zijn en mijn moedertaal is dus Nederlands. Dat is nog een bijkomende reden voor mijn vraag.
Ben ik verplicht om de akte te ondertekenen bij de notaris van de koper en andere verkoper ( we zijn dus met meerdere verkopers/eigenaars) of mag dit ook bij mijn huidige notaris?
Zou dit extra kosten voor mij meebrengen?
(Bij verkoop uit de hand betaalt de koper de notariskosten)

Hartelijk bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 feb 2017 15:44

Je mag uw eigen notaris nemen, De ondertekening van de akte wordt gewoonlijk wel gedaan bij de notaris van de koper, waarbij uw eigen notaris dus aanwezig is. Dat kost u geen cent. Het is de koper die de aktekosten betaald, en dus ook het werk van uw notaris.

Gina Dekeyser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2017 10:30

Hartelijk bedankt, mvg Gina

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 27 feb 2017 12:47

Ben ik verplicht om de akte te ondertekenen bij de notaris van de koper

Jazeker, een verkoopsakte met betrekking tot de herverkoop van een onroerend goed wordt steeds verleden ten kantore van de notaris van de koper.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 27 feb 2017 14:03

Notaris van de koper is dus in principe de penhouder, maar zover ik weet is dit gewoon een afspraak, traditie, .... U kan u dus gerust laten bijstaan door uw eigen notaris.

Zelf heb ik het nog meegemaakt dat een aankoopakte verleden werd ten huize van de verkoper; die mensen konden zich moeilijk verplaatsen.

Voordeel was wel dat er een kopje koffie en een koekje voorzien was; het is eens wat anders, en toch even rechtsgeldig.

Als u echt een probleem hebt met de plaats van verlijden, of met de notaris, kan u altijd werken met een notariële volmacht; hier hangt wel een prijskaartje aan, maar toch niets onoverkomelijk.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2017 14:50

De notaris van de koper is inderdaad degene die de akte opmaakt en bij wie je op kantoor moet komen. Nieuwbouwappartementen en verse verkavelingen zijn een uitzondering. Dit is vastgelegd in de bijlage bij het 'Algemeen reglementair Kader met betrekking tot de regels van de notariële praktijk' van 24 oktober 2000.

Je kan dus niet vragen dat de akte bij jouw notaris doorgaat.

De akte mag in een taal zijn die jij niet begrijpt. Zolang jij maar mondelinge uitleg krijgt in een taal die jij wel begrijpt. Je kan dus eisen dat je toelichting in het Nederlands krijgt.

Gina Dekeyser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 feb 2017 13:40

hartelijk bedankt voor de reacties

ik denk eraan om volmacht te geven aan mijn notaris, er hangt idd een prijs aan vast maar is te doen
maar mag ik vragen om mij de akte op voorhand door te mailen zodat ik het toch zelf kan doornemen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 feb 2017 15:21

Je hebt het recht om die akte vooraf via mail te ontvangen, zodat je hierop uw eventuele opmerkingen of goedkeuring kan geven.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 28 feb 2017 16:42

En als je toch bij de notaris moet zijn om die volmacht te tekenen, heb je een uitgelezen gelegenheid om hem/haar de laatste verduidelijkingen te vragen. In uw taal.

Voorzie wel een beetje tijd bij de afspraak.

Gina Dekeyser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 mar 2017 22:40

Dank u wel

Terug naar “Kopen”