Verkoop appartement voor die jaar domicilie

FCO
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop appartement voor die jaar domicilie

#1 , 26 feb 2017 12:10

Ongeveer drie jaar geleden kocht ik alleen een appartement (klein beschrijf), hier woon ik nu ongeveer twee jaar en twee maanden. Ondertussen heb ik een vriend en we zouden graag samen iets kopen. Mijn vriend heeft nog geen woning. Is er een manier waarop we de toekomstige woning volledig in klein beschrijf kunnen kopen? Is er een ook een manier waarop ik de boete die er staat op het verkopen van de woning voor drie jaar domicilie kan vermijden ? Ik vermoed dat er niet te ontkomen is aan de 5% van het kleine beschrijf dat groot wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2017 18:44

Jij moet nog 10 maanden gedomicilieerd blijven in je huidig appartement. Dan ben je in orde voor je klein beschrijf te behouden en moet je geen aanvullende rechten betalen.

Voor je volgende aankoop kun je dadelijk klein beschrijf genieten als je verklaart in de akte dat je je huidig appartement binnen 1 jaar zal verkopen. (Als je het niet verkocht krijgt binnen 1 jaar heb je een boete aan je been en aanvullende rechten op je nieuwe aankoop.)
Ofwel betaal je 10% bij je nieuwe aankoop en dien je later een verzoekschrift in tot teruggave als je je appartement hebt verkocht. Nadeel is dat je bij de akte 10% moet kunnen betalen. Niet iedereen heeft dat geld staan.

Vervolgens kan je vriend zich er domiciliëren. Jij moet wachten tot jouw 10 maanden voorbij zijn en dan kun je bij hem gaan wonen. Je hebt 3 jaar tijd na je aankoop om je er te domiciliëren.

Reclame

Terug naar “Kopen”