Akte

Coa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Akte

#1 , 10 feb 2017 09:07

Een vraagje, wij hebben de compromis in October getekend, nog steeds aan het wachten voor de akte. Notaris gecontacteerd zei dat er iets mis is met de (papieren/belasting) verkoper. Ik vind het gewoon stresserend en beetje gefrustreerd nu want wij moeten eind maart uit ons appartement. Wat kunnen wij doen? Help aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2017 09:36

Je moet de verkoop (compromis of akte) binnen de 4 maanden laten registreren, en registratiekosten betalen. Kan je terugvragen (binnen 1 jaar) als de koop uiteindelijk niet door zou gaan. Periode van 4 maanden gaat in van zodra alle eventuele ontbindende voorwaarden zijn vervuld. Staan er ontbindende voorwaarden in het compromis, die de verkoper nog zou kunnen inroepen?

Staat er in het compromis wanneer de akte moet verleden zijn (vaak standaard binnen de 4 maanden) ?

Wanneer hebben jullie het compromis getekend?

Is er een schadevergoeding vastgelegd, bij het niet-naleven van het contract door verkoper?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2017 11:28

Even terzijde: de registratierechtelijke periode van 4 maanden gaat in wanneer eventuele opschortende voorwaarden zijn vervuld, niet ontbindende. De ontbindende voorwaarde schorst de registratietermijn niet.

Reclame

pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2017 11:43

Je hebt gelijk, Poene, dank voor de correctie!

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 10 feb 2017 12:02

Poene is een ware "asset" voor dit forum. Zijn antwoorden zijn volledig, correct, onderbouwd, ... Dankjewel ;-)

Voor TS blijft belangrijk: wat staat in compromis ivm datums, vertragingen en schadevergoedingen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Coa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2017 19:13

Je moet de verkoop (compromis of akte) binnen de 4 maanden laten registreren, en registratiekosten betalen. Kan je terugvragen (binnen 1 jaar) als de koop uiteindelijk niet door zou gaan. Periode van 4 maanden gaat in van zodra alle eventuele ontbindende voorwaarden zijn vervuld. Staan er ontbindende voorwaarden in het compromis, die de verkoper nog zou kunnen inroepen?

Staat er in het compromis wanneer de akte moet verleden zijn (vaak standaard binnen de 4 maanden) ?

Wanneer hebben jullie het compromis getekend?

Is er een schadevergoeding vastgelegd, bij het niet-naleven van het contract door verkoper?

Wij hebben de aankopbod op 24/10/16 getekend. Was vandaag gaan horen bij de notaris, nog steeds op wacht status dus.
Ik heb dus ook alleen vandaag de exemplaar van de compromis gevraagd. Staat er op... "ingeval van niet-naleving door één der partijen van de bij voormelde verkoop-aankopbelofte aangegane verbintenissen en na ingebrekestelling bij aangetekend schrijven of deurwardersexploot, welk zonder gevolg gelaten werd gedurende een peeiode van 15 dagen, zal deze verkoping ven rechtswege ontbonden zijn. In dit geval zal een som gelijk aan 10% van de koopprijs aan de niet-ingebreke gebleven partij toekomen ten titel van schadevergoeding." Er staat geen datum wanneer het compromis moet verleden zijn.

Coa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2017 19:18

Wij hebben de aankopbod op 24/10/16 getekend. Was vandaag gaan horen bij de notaris, nog steeds op wacht status dus.
Ik heb dus ook alleen vandaag de exemplaar van de compromis gevraagd. Staat er op... "ingeval van niet-naleving door één der partijen van de bij voormelde verkoop-aankopbelofte aangegane verbintenissen en na ingebrekestelling bij aangetekend schrijven of deurwardersexploot, welk zonder gevolg gelaten werd gedurende een peeiode van 15 dagen, zal deze verkoping ven rechtswege ontbonden zijn. In dit geval zal een som gelijk aan 10% van de koopprijs aan de niet-ingebreke gebleven partij toekomen ten titel van schadevergoeding." Er staat geen datum wanneer het compromis moet verleden zijn.

pjm
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2017 11:14

In dat geval denk ik dat het beste is je notaris voor 24.02 de opdracht te geven het compromis te registreren. Dan vermijd je een boete van de fiscus wegens het te laat betalen van de registratierechten. De notaris heeft dan nog dacht ik een week of twee om de registratie door te voeren.

Hoe kan het zijn dat je pas nu het compromis hebt ontvangen? Je hebt het toch zelf in oktober ondertekend?

Als in het compromis geen termijn staat voor het verlijden van de akte (ben je zeker?) dan kan je de verkoper niet dwingen dit voor 24.02 te doen.

Ik dacht dat er geen wettelijke termijn is. Weet dus niet hoe je kunt verhinderen dat de verkoper dit op de lange baan schuift.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2017 12:15

Er is sprake van een "verkoop-aankoopbelofte". Dit type contract verschilt van een klassieke compromis. Er is géén registratieverplichting van een wederzijdse koop-verkoopbelofte (die vaak ook nog tot een plechtig contract wordt verheven). De registratierechten worden pas opeisbaar bij het lichten van de optie of het verlijden van de notariële akte (bij plechtig contract). Er is hier geen akte dus ik ben bijna zeker dat er geen registratierechtelijk probleem is.

De termijn voor het verlijden van de akte staat in je belofte. Lees het goed na. Dit is niet zo gemakkelijk te vinden, maar staat normaal bij het beschrijven van de termijn waarbinnen de optie moet gelicht worden. Meestal op pagina 2 of 3. Ook bij de rubriek van de notariskeuze kan hier iets over vermeld staan.

Voila, dan heb je je termijn. Wordt deze termijn overschreven dan stel je de andere partij in gebreke. Die heeft 15 dagen om toch de akte te verlijden, anders heb je recht op je schadevergoeding.

Mister Wolf
Berichten: 50

#10 , 19 feb 2017 22:15

Los van de kwestie : compromis/gekruiste optie : dat de notaris zegt dat er problemen zijn met de papieren/belasting kan er wel eens op wijzen dat er sprake is van "overbelasting" en er meer schulden zijn dan de geboden verkoopprijs, zodat er geen handlichting kan worden gegeven. Vraag eens aan uw notaris of dat het probleem aan de overzijde is ?
Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 22 feb 2017 14:38

Voila, dan heb je je termijn. Wordt deze termijn overschreven dan stel je de andere partij in gebreke. Die heeft 15 dagen om toch de akte te verlijden, anders heb je recht op je schadevergoeding.
Misschien niet nodig, maar toch beter uitdrukkelijk vermelden: in situatie die Poene beschrijft heb je idd recht op je schadevergoeding, maar is de verkoop ontbonden. Dus heb je dan (nog) geen huis.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Evertien
Berichten: 31

#12 , 24 feb 2017 08:31

Ik zit in een gelijke situatie maar dan aan de andere kant van het verhaal, ook een compromis getekend ik als verkoper en dit ook in oktober 2016 waarbij er 4 maanden gevraagd werden met einddatum 17.02.2017
Blijkt dat de kopers wel heel lang hebben lopen shoppen naar een krediet en 1 week voor de deadline kreeg ik te horen dat het krediet werd goedgekeurd, op dat moment werd alles gewoon per telefoon besproken en kreeg ik maandag 20.02.2017 de bevestiging van mijn notariaat dat wij de akte zouden verlijden op 23.02.2017 wat dan voor mij meer dan gepast leek.
Op dinsdag de dag na de mail met afspraak voor akte kreeg ik telefoon van mijn notariaat dat de akte nog niet kon doorgaan omdat de bank die het krediet verstrekt nog extra waarborgen vroeg bij de kopers.
Momenteel is er geen nieuwe datum vastgelegd want de notaris van kopers gaat op skivakantie en ik moet maar heel braafjes wachten want er is een boete vastgelegd van €85,00 per dag te laat ondertekenen....

Leuk is natuurlijk anders maar waarbij ik me toch wel de vraag stel, hoe kan men mij nu op 20.02.2017 een datum geven zijnde 23.02.2017 te komen tekenen om dit dan s 'anderdaags gewoon weer te annuleren???

Mister Wolf
Berichten: 50

#13 , 07 mar 2017 09:02

@Evertien : heb je de bepalingen van de compromis goed nagelezen want meestal Moet je Eerst in Gebreke stellen alvorens de boete begint te Lopen...
Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Terug naar “Kopen”