Datum tekenen van akte

flets
Topic Starter

Datum tekenen van akte

#1 , 01 dec 2016 12:37

Heb even een vraagje, maar weet niet of er iemand antwoord durft geven.
WIj hebben een huis gekocht, compromis begin oktober getekend.
Nu hadden we bij de notaris vrijdag navraag gedaan ivm datum voor het tekenen van akte, dit om opzeg huurwoonst op tijd te kunnen doen.
Notaris ging navraag doen bij de notaris van de verkopers.
Dinsdag krijgen we een antwoord dat dit begin januari kan doorgaan. Wij geven onze opzeg op dinsdag, aangetekend. En woensdag krijgen we ineens een antwoord dat die datum toch niet kan doorgaan omdat één van de verkopers een operatie moet ondergaan in januari.
Alle begrip voor zo'n situaties.
Nu willen wij toch dat het tekenen van de akte nog voor de verkoop kan doorgaan dit omdat je niet weet wat er allemaal kan gebeuren bij de operatie.
Hadden we dit op voorhand geweten hadden we de opzeg pas een maand later gedaan.
We hebben de vraag gesteld aan onze notaris, maar krijgen als antwoord dat we het niet zo somber mogen zien.
Kunnen we hier iets tegen doen? Of zou het eerder zijn omwille van het feit dat één van de notariaten bij de feestdagen sluiten?
Zelf hebben wij alles steeds direct in orde gebracht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 01 dec 2016 13:09

De akte zou moeten verlijden binnen de 4 maanden na ondertekenen compromis dus in uw geval hebben ze nog tijd tot eind januari.

Blaatpraat

#3 , 01 dec 2016 13:23

De akte zou moeten verlijden binnen de 4 maanden na ondertekenen compromis dus in uw geval hebben ze nog tijd tot eind januari.
Later mag ook, mag bijvoorbeeld ook perfect in 2018 pas gebeuren.
Alleen moeten de registratierechten betaald zijn binnen de 4 maanden.
En dat is iets waar de kopers moeten voor kijken (of hun notaris).

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2016 15:49

De persoon die een operatie moet ondergaan kan een notariele volmacht geven aan zijn notaris of een andere erfgenaam. dan hoeft hij er niet zelf bij te zijn bij de ondertekening.
Heb dat 3 jaar geleden ook gedaan bij de verkoop van een eigendom. Koper woonde aan de kust, en ik mocht ingevolge medicatie tijdelijk niet met de wagen rijden (en mijn echtgenote heeft geen rijbewijs).
De akte werd uiteindelijk ondertekend in mijn naam, door een klerk van de notaris van de kopers, en geld stond 2 dagen later op mijn bankrekening.

bosprocureur

#5 , 01 dec 2016 15:57

Bent u (lening?) en uw notaris (alle formaliteiten vervuld, alle info aanwezig?) gereed om de akte te laten verlijden?
Dan zou uw notaris wellicht nu al een datum kunnen voorstellen om de akte te laten verlijden. Als met die operatie het probleem is dat de verkopers moeilijk kunnen verhuizen, dan kunnen zij u eventueel vergoeden (ik durf u niet voorstellen bij hun verhuis te helpen); als het probleem is dat de zieke persoon zich niet kan verplaatsen, weet dan dat een notaris zich desnoods wèl kan verplaatsen, en de akte laten verlijden thuis of in het ziekenhuis. Ook kan de zieke een notariële volmacht geven.
Was er in uw verkoopsovereenkomst een voorwaarde, bijvoorbeeld ivm lening? Dan is het pas op het ogenblik dat dit in orde is dat de vier maanden voor registratie beginnen te lopen.
Kan u voor uw huurcontract verlenging krijgen? Desnoods vraagt u aan de vrederechter om toch nog een verlenging te krijgen (wel dringend, echt DRINGEND aan te vragen !)
Hoe lang loopt uw opzeg trouwens?
Ik geef maar een paar hints, hopelijk helpt het u verder.

Terug naar “Kopen”