Vlaamse verzekering gewaarborgd wonen

DomienV
Topic Starter

Vlaamse verzekering gewaarborgd wonen

#1 , 22 nov 2016 09:02

Hallo,

Omdat we op dit moment bezig zijn met ons te informeren ivm een SOD woning kwam ik in mijn zoektocht op de "Vlaamse verzekering gewaarborgd wonen".
Aangezien mijn vriendin kleuterjuf is, nog zonder vast contract lijkt me dit wel een interessante optie.

Alleen vraag ik me af of dit ook tussenkomt als één van de 2 ontleners tijdelijk werkloos is.

Dus ontlener 1 heeft vast werk, ontlener 2 heeft nog geen vast werk maar wel tijdelijke contracten met soms dagen/weken of maanden van werkloosheid (al valt dat de afgelopen 2 jaar wel mee en werkte ze bijna de hele tijd fulltime). Komt de Vlaamse verzekering gewaarborgd wonen dan tussen?

Alleen willen we geen lening aangaan om dan het gevaar te lopen dat zij zelf een hele tijd zonder welk valt, waardoor het al lastig zal worden om met 1 loon + een eventuele uitkering de lening af te betalen en nog degelijk te kunnen leven.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 nov 2016 09:30

oppassen met je begrip "tijdelijk werkloos". Dat is eigenlijk iets volledig anders (dat betekent dat je een contract hebt voor die dag, maar de werkgever voor die dag geen werk heeft voor je en dat je kan stempelen)

Om in aanmerking te komen voor de verzekering gewaarborgd wonen moet je immers 12 maand onafgebroken aan het werk zijn. Dat mag met een contract van bepaalde duur, maar je moet echt wel 12 maand aan een stuk aan het werk zijn.
Vlaamse verzekering gewaarborgd wonen zal dus op basis van wat je zegt waarschijnlijk niet tussenkomen voor je vriendin, maar wel voor eventuele ziekte/werkloosheid bij jou. Dus sowieso aanvragen als je een lening aangaat.

Als je nu al zegt dat het financieel moeilijk wordt, ga dan niet voor een SOD-woning, maar koop een woning of blijf nog even waar je bent. Niet vergeten dat bij de SOD-woningen meestal nog een ganse hoop extra kosten bijkomen tegenover de initieel aangekondigde prijs. Tenzij je een living wil met 1 stopcontact of kamers waar de vloer bestaat uit ruw beton ;).

Reclame

Terug naar “Kopen”