Enige en eerste woning na erfenis

Quick009
Topic Starter
Berichten: 15

Enige en eerste woning na erfenis

#1 , 10 nov 2016 18:57

Hallo,

Twee jaar geleden is mijn moeder onverwachts overleden en bleef ik achter met het appartement dat ik van haar geërfd heb.

Nu, twee jaar later, wil ik met mijn vriendin een huis kopen. Maar op dat huis, en eigenlijk heel de stad is er een recht van voorkoop.

We hebben schrik dat er toch een of andere maatschappij het huis zou wegkapen.

Blijkbaar vervalt dit recht als het de eerste en enige woning is die je koopt.

Dat is ook het geval voor ons, maar wat met die erfenis. Telt die als mijn eerste en enige woning, ook al heb ik dat geërfd en niet zelf gekocht?

Dank en groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#2 , 10 nov 2016 21:27

Als die woning uit erfenis in volle eigendom aan jou toe behoort kan een nieuwe aankoop niet je enige woning zijn. Voor je vriendin is dat wel het geval
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Quick009
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 10 nov 2016 22:13

Als die woning uit erfenis in volle eigendom aan jou toe behoort kan een nieuwe aankoop niet je enige woning zijn. Voor je vriendin is dat wel het geval
Als wij het huis samen kopen, wordt het dan aanschouwd als enige en eerste woning omdat mijn vriendin nog geen eigen woning heeft? Valt het voorkooprecht dan weg van dit respectievelijk huis?

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2016 15:17

Jullie moeten allebei van de uitzondering van het recht van voorkoop kunnen genieten. Jij kan er niet van genieten omdat je reeds een woning hebt.

Je moet je geen zorgen maken over dat voorkooprecht Vlaamse Wooncode. De sociale huisvestingsmaatschappijen oefenen hun recht van voorkoop praktisch nooit uit. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat ze het doen. Laat daarvoor je slaap niet.

Quick009
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 11 nov 2016 16:03

Jullie moeten allebei van de uitzondering van het recht van voorkoop kunnen genieten. Jij kan er niet van genieten omdat je reeds een woning hebt.

Je moet je geen zorgen maken over dat voorkooprecht Vlaamse Wooncode. De sociale huisvestingsmaatschappijen oefenen hun recht van voorkoop praktisch nooit uit. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat ze het doen. Laat daarvoor je slaap niet.
Bedankt voor de toelichting.
We zullen er niet teveel aan denken ;)

Terug naar “Kopen”