Hallo,
Ik heb een, op z'n zachtst uitgedrukt, speciaal probleem.
Ik probeer het zo correct en compleet mogelijk te schetsen.
Momenteel woon ik en mijn gezin in een woning die we huren aan m'n vader. Het is een vrijstaande woning die we voordelig huren. De staat van de woning was op het moment van intrekken slecht. Ik en mijn vrouw hebben de woning opgeknapt met onze spaarcenten.
Mijn vader woonde jaren in bij z'n moeder, mijn grootmoeder dus. Mijn vader heeft nog een broer en een zus.
Een jaar geleden is m'n grootmoeder overleden en is er dus een probleem ontstaan...
De woning van m'n grootmoeder dient verkocht te worden.
Mijn vader heeft hierin interesse maar onvoldoende middelen om de woning te kopen van z'n broer en zus. Hij heeft naast de woning waar wij wonen, nog een stuk bouwgrond als eigendom.
Concreet stelt zich nu het probleem dat als hij daar niet kan blijven wonen, hij mogelijks ons uit zijn oorspronkelijke woning zal wijzen en wij dus op zoek moeten naar een andere woning.
Dit is een situatie die zowel wij als m'n vader willen vermijden.
De woning van m'n grootmoeder is geschat op zo'n 220000 euro. De woning die wij bewonen is een stuk duurder, mede door de kosten doe wij gedaan hebben om het op te waarderen...
We hadden gedacht om de woning die we nu huren te kopen van m'n vader, maar dat rijkt ver boven ons budget.
We zouden echter wel de woning van m'n grootmoeder kunnen kopen en er m'n vader laten wonen, maar dat lijkt fiscaal niet interessant te zijn. Bovendien zouden ik en m'n vrouw dan wellicht direct kosten moeten maken om de woning te isoleren en etc volgens de voorschriften van het verhuren van woningen.( ik denk dan bv aan nieuwe elektriciteit, nieuwe ramen, geïsoleerde zolder, etc)
Als m'n vader de woning koopt kan hij dit wat uitstellen.
We zoeken dus naar een oplossing die voor beide partijen interessant zijn. Het verkopen van het stuk bouwgrond wil m'n vader als laatste optie achterhouden.
Bovendien moet er ook aan m'n vrouw gedacht worden. Gezien zij mee de kosten draagt van een evt lening moet ze ook veilig gesteld worden voor het geval mij iets zou overkomen.
Volgens mijn vader zou hij de woning van z'n moeder kunnen kopen via een lening maar dan zou hij de huur moeten opslaan. Dat zou werken maar alleen hebben wij dan terug geen extra zekerheid, die we bij een aankoop van een woning wel zouden hebben. Bovendien zouden we graag de woning die we nu betrekken in de toekomst wat willen verbouwen en als dat onze eigendom (of gelijkaardige overeenkomst) niet is, is dat ook niet interessant...
We zijn al eens bij een notaris geweest en zijn advies was dat wij de woning van m'n vader kopen en hij de woning van z'n moeder. De prijs dienen we overeen te komen maar daar wringt het schoentje. Wij kunnen de waarde van de woning niet lenen en m'n vader wil ze niet verkopen lager dan geschat. ( want stel dat m'n vrouw en ik zouden scheiden dan heeft zij recht op de helft van de woning en dat kan hij niet hebben, wat zowel m'n vrouw als ik wel begrijpen)
Voila, dit is zowat het probleem. Ik hoop dat jullie ons wat advies kunnen bieden of een ander licht op de zaak kunnen werpen.
Alvast bedankt