Aankoop appartement met onrechtmatig terras

GolfGTI
Topic Starter

Aankoop appartement met onrechtmatig terras

#1 , 11 okt 2016 19:28

Beste forumleden,

In augustus van dit jaar heeft mijn zus een nieuwbouw appartement aangekocht. Het ging over een nieuwbouwproject bestaande uit verschillende studio's en appartementen. Bij de keuze van het appartement viel haar oog al snel op een appartement met een mooi terras aan de achterzijde. Daarom was de keuze voor haar snel gemaakt.
Nu blijkt echter dat dit terras onwettig is. De makelaar heeft hier nooit iets over gezegd, sterker nog, hij prees het goed aan door het mooie terras.

In het contract wordt nergens over een terras gesproken. De makelaar heeft het appartement echter wel zo aangeprezen en verkocht. Moest dit niet aanwezig zijn was de verkoopprijs te hoog en had mijn zus dit zeker niet gekocht. Voor verder verhuur of verkoop is er voor haar dus een financiële schade.

Wat zijn haar opties? Kan mijn zus nog afzien van de koop? Kan zij een schadevergoeding eisen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2016 19:33

Wat staat er in de akte?
Hoe reageert haar notaris ...is het een bouwovertreding die kan geregulariseerd worden ( uiteraard op kosten van de bouwheer / makelaar).

asperger

#3 , 11 okt 2016 19:35

Indien uw zus kan aantonen dat ze niet krijgt waarvoor ze betaald heeft kan ze een schadevergoeding vragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

GolfGTI
Topic Starter

#4 , 11 okt 2016 19:47

De overeenkomst heb ik zelf hier niet bij mij maar ze zei net via telefoon dat er nergens een terras vermeld wordt.
Kort samengevat is er dus een terras met schuifraam (dus duidelijk met het oog op het voorzien van een terras) wat zo verkocht is door de makelaar maar wat niet op papier staat.
Regularisering lijkt mij geen optie aangezien de buurman de bouwheer deze week al officieel heeft aangeschreven met een bepaalde termijn waarbinnen het terras moet verdwenen zijn. Via het terras kan je ook bij de buren zo binnenkijken, vandaar dus de klacht.

mava105

#5 , 11 okt 2016 20:07

Er is volgens mij, geen wettelijke verplichting dat een terras in de notariële akte zou moeten vermeld staat.
Heb ooit een appartement gehad (terug verkocht) waar zowel in de keuken als een slaapkamer een terras was. Stond echter niet vermeld in de akte.
Van belang is waarvoor bouwtoelating werd gegeven, en of het inderdaad onlosmakelijk met het appartement is verbonden. Als notaris alles zou moeten vermelden wat aanwezig is (aantal deuren, lavabo's, klinken, ramen...)zou de akte zeker 10 blz. langer worden.

asperger

#6 , 11 okt 2016 20:13

Gaat het over een terras of over een balkon?
Dat is niet hetzelfde.
In mijn aktes staan de balkons vermeld bij de omschrijving van de privatieven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

GolfGTI
Topic Starter

#7 , 11 okt 2016 21:13

Volgens mij is het een terras aangezien het bovenop een plat dak is (in dit geval de garage).
Nog wat extra info: ze vertelde mij net dat de bouwaanvraag is ingediend zonder terras. Dit werd dus zo goedgekeurd door instanties en buren. Het terras is dus onwettig aangelegd.

asperger

#8 , 11 okt 2016 21:26

Indien het terras getekend staat op de plannen die deel uitmaken van de verkoopsovereenkomst is er een begin van bewijs.
Zoniet is het huilen met de pet op.

GolfGTI
Topic Starter

#9 , 11 okt 2016 22:43

Er staat geen terras op de plannen van de bouwaanvraag maar wel op de plannen die mijn zus in haar bezit heeft. Er is haar dus iets verkocht wat op plan staat en zo uitgevoerd is maar niet wettelijk is. Lijkt mij dus dat ze vrij 'safe' zit om verdere stappen te kunnen ondernemen?

Iemand een idee welke verdere stappen mogelijk zijn? Zou ze volledig kunnen afzien van de verkoop of kan ze enkel een schadevergoeding eisen?

Terug naar “Kopen”