huis gekocht dat momenteel verhuurd wordt

mieke-mie
Topic Starter

huis gekocht dat momenteel verhuurd wordt

#1 , 25 aug 2008 14:04

Wij hebben een huis gekocht waar er momenteel een huurder in woont. Deze woning hebben we gekocht met de bedoeling om er zo vlug mogelijk zelf in te wonen. Ons eigen huis is ondertussen ook al verkocht. De 2 akten gaan op dezelfde dag getekend worden.

Kan iemand mij precies en duidelijk uitleggen hoe dat nu eigenlijk zit met de termijnen en de procedurs.

Groetjes Mieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 25 aug 2008 15:17

U dient na ondertekenen van de akte de huuropzeg te geven (aangetekend) aan de huurders met een opzegtermijn van 6 maanden. Vermeld best in de brief dat u dat doet omdat u er zelf wenst in te wonen. De huurder mag dus nog 6 maanden blijven, maar mag ook een tegenopzeg geven en dus vroeger vertrekken. Eventueel kunt u met de huurders in der minne tot een of ander vergelijk komen dat voor jullie beiden goed uit komt. In het beste geval kunt u dus snel verhuizen, maar in het slechtste duurt dat nog 6 maanden na opzeg.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2008 17:33

Als de huurder een overeenkomst van bepaalde duur heeft kan het zelfs langer dan 6 manden duren. Kijk dus eerst na of er een schriftelijke overeenkomst is, en wat hierin staat m.b.t. de duur van de overeenkomst.

Kijk ook na of de overeenkomst wel degelijk valt onder het toepassingsgebied van de woninghuurwet.

Lees dan deze brochure eens:

http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

scorpioen

Reclame

mapleleiah

#4 , 25 aug 2008 20:35

Bedankt voor de aanvulling ... ik was even de overeenkomsten van bepaalde duur vergeten.

De OP kan ook nog even de zoekfunctie van dit forum gebruiken want dit onderwerp is al vrij vaak aan bod gekomen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

limelight

#5 , 26 aug 2008 16:36

De huurders kunnen ten minste 1 maand voor het verstrijken van de opzegtermijn uitstel vragen. Indien u daar niet mee akkoord gaat is het de vrederehter die beslist. Ze kunnen dan 2 keer 3 maand uitstel krijgen.
In het slechste geval bent u dus niet 6 maand verder zoals hierboven gezegd, maar 1 jaar.

mieke-mie
Topic Starter

#6 , 27 aug 2008 12:33

Bedankt voor de antwoorden.

Welk soort contract het is dat weet ik nog niet.

Ik had gehoopt dat er misschien nog verschillende mogelijkheden waren omdat de huurder een slecht betaler zou zijn en omdat er lichte druk is van onze koper die zo vlug mogelijk wil verhuizen. Iets i.v.m het domicilieadres en dat de 3 jaar zo vlug mogelijk moet starten (weet niet wat hij bedoeld).

Groetjes

Hildeken

#7 , 24 okt 2008 22:03

ook ik heb pas een huis gekocht waarin nog huurders zitten. De ondertekening is gebeurt op 3 okt ll en toen zijn wij naar de huurders gegaan en hebben we gewoon op papier gezet met handtekeningen natuurlijk, dat zij het huis zouden verlaten tl op 5 jan. 2009. Maar aangetekend hebben wij niets verstuurd. Moeten we dat nu nog doen of is dat door dat papier niet meer nodig ? graag een antwoordje hierop. Bedankt alleszins. Hildeken

Terug naar “Kopen”