huis kopen met zus

VeerleS
Topic Starter

huis kopen met zus

#1 , 26 jan 2016 14:24

Ik wil na een scheiding een huis kopen. Mijn zus wil me financieel helpen door mee te investeren in de aankoop van het huis. Hoe kunnen we dat regelen, dat die bijdrage ook als investering geldt, m.a.w. dat er een meerwaarde gecreëerd wordt op die investering (door de prijsstijging van het huis op termijn).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 jan 2016 14:36

door haar X% eigenaar van de woning te maken. Later kan ze die X% verkopen en zal dat als jij haar deel niet wil vergoeden in het slechtste geval, via een openbare verkoop gebeuren zodat ze de marktwaarde van dan zal krijgen.

(wel rekening houdend dat de openbare GEDWONGEN verkoop vaak niet zo voordelig uitdraait)

VeerleS
Topic Starter

#3 , 26 jan 2016 14:43

En als je dan nog grote aanpassingen doet in het huis, blijft dat percentage eigendom ook wel gelijk? Of kan je dat ook regelen?

Reclame

EskildeJong

#4 , 28 jan 2016 14:46

Geachte,

Indien u zus een deel wenst te financieren maar dit graag als investering doet, raad ik persoonlijk aan om een Tontine beding in de authentieke akte op te laten nemen. Ik geef u dan ook de raad om eens bij een notaris te polsen.

Stelt u voor:

U wenst een woning aan te kopen die 250 000,00 euro kost. Uw bijdrage is 200 000,00 euro en het resterend bedrag, 50 000,00 euro, komt van uw zus.
Dankzij het Tontine beding wordt er opgenomen dat u 80% eigenaar bent en uw zus in dit geval 20%. Als de woning vervolgens weer verkocht wordt, zal 20% van de verkregen prijs voor de zus zijn en de overige 80% voor u als eigenaar. Stel dat u uit onverdeeldheid wenst te treden, dan wordt de woning opnieuw geschat en krijgt de zus 20% van de waarde van het eigendom. U koopt als het ware uw zus uit, waardoor u 100% eigenaar wordt.

Met enthousiaste groet,

Eskil de Jong
Vastgoedmakelaar / Vastgoed-consulent

Terug naar “Kopen”