Koopovereenkomst annuleren

KOPSHOEVEN
Topic Starter

Koopovereenkomst annuleren

#1 , 10 dec 2015 20:27

We hebben een verkoopsovereenkomst getekend en het voorschot is betaald. De akte wordt verleden eind januari. Nu blijkt dat er een bouwmisdrijf is gebeurd nml.: er is een tuinhuis geplaatst zonder aanvraag. Dit tuinhuis, indien onwettig, verwijderen is geen optie want we hebben de ruimte nodig. Kan de overeenkomst ten mijnen voordel beeindigd worden of kan ik een fikse schade vergoeding eisen wegens de gemiste ruimte.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2015 20:56

Hoe groot is dat tuinhuis?
Kan het geregulariseerd worden?

Xenophon

#3 , 11 dec 2015 08:35

Staat in de onderhandse overeenkomst een voorwaarde die de verkoop ontbindt ingeval mocht blijken dat een bouwmisdrijf rust op het goed? Indien ja dan staat u sterk om ontbinding te bekomen of een vergoeding te onderhandelen, anders niet.

Indien niet, cf advies Franciscus over regularisatie.

Indien geen regularisatie mogelijk en de woning is niet gelegen in kwetsbaar gebied, er werd geen pv opgesteld en er zijn geen klachten: verjaring afwachten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

mjers

#4 , 11 dec 2015 09:20

hoe lang staat dat tuinhuis er al... En wat is het bouwmisdrijf precies?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2015 09:51

Nu blijkt dat er een bouwmisdrijf is gebeurd
Hoe is dit gebleken? Heeft de verkoper niet voldaan aan de informatieplicht?

KOPSHOEVEN
Topic Starter

#6 , 11 dec 2015 10:03

Franciscus: regularizering is geen garantie, is 20 m².
Mjers, Lanox: staat er 10 jaar en is niet gemeld.
Xenophon: zal opzoeken

Alvast bedankt.

KOPSHOEVEN
Topic Starter

#7 , 11 dec 2015 10:07

Xenophon: bouwmisdrijf is een opschortende voorwaarde.

mjers

#8 , 11 dec 2015 10:41

Xenophon: bouwmisdrijf is een opschortende voorwaarde.
Indien je dit wenst kan je dus de overeenkomst annuleren...
Echter kan volgens mij wel wat discussie ontstaan.

De verkoop draait namelijk om de woning zelf, het tuinhuis is bijkomstig...
Het is maar de vraag of de bouwovertreding van het tuinhuis voldoende is om de hele overeenkomst te annuleren.

Ter info:

De gemeente heeft 5 jaar tijd om te eisen dat het tuinhuis wordt afgebroken/geregulariseert.

Een buur kan 30 jaar eisen dat het tuinhuis wordt afgebroken, mits dit hem een voldoende groot voordeel oplevert.
Aangezien het tuinhuis er al 10 jaar staat is de kans klein dat u hiermee problemen krijgt.
Laatst gewijzigd door mjers op 11 dec 2015 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

KOPSHOEVEN
Topic Starter

#9 , 11 dec 2015 10:43

Mjers, bedankt.

mjers

#10 , 11 dec 2015 10:44

Mjers, bedankt.
Zie mijn aanvulling

mjers

#11 , 11 dec 2015 10:51

Franciscus: regularizering is geen garantie, is 20 m².
Mjers, Lanox: staat er 10 jaar en is niet gemeld.
Xenophon: zal opzoeken

Alvast bedankt.
Ben je zeker dat er effectief sprake is van een bouwovertreding?
Dat het tuinhuis 20m² groot is maakt niets uit...

KOPSHOEVEN
Topic Starter

#12 , 11 dec 2015 11:01

Zekerheid van een bouwovertreding is er niet, wel het feit dat het tuinhuisje op de perceelgrensstaat, dat volgens mij niet mag, en dit niet gemeld is. Ben nu bezeig info in te winnen bij het stadsbestuur voor het plaatsen van een carport. En dan zal het uitkomen of er een bouwovertreding is. Voor alle duidelijkheid ik wil niet onderuit de verkoop maar de bergingsmogelijkheid van het tuinhuis is essentieel. Daarom!

Mvg

mjers

#13 , 11 dec 2015 11:10

mag inderdaad niet, tenzij er een akkoord bestaat met de buur of als er in de akte speciale voorwaarden staan...?
Informatie inwinnen is de boodschap.
Veel succes!

Xenophon

#14 , 11 dec 2015 11:21

U kan dus inderdaad onder de verkoop uit indien bevestigd wordt dat er een bouwmisdrijf is. In tegendeel tot mjers meen ik dat de aanwezigheid van een bouwmisdrijf ivm het tuinhuis wel degelijk heel de transactie kan treffen, u koopt immers niet enkel een woning maar een geheel onroerend goed (terrein + woning). Maar goed, kijk eerst hoe de zaken exact staan en bepaal dan uw positie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

KOPSHOEVEN
Topic Starter

#15 , 19 dec 2015 13:01

Mede door de info hebben we een advocaat gecontacteerd en de procedure tot beeindigen aankoop wordt opgestart.
Bedankt.

Terug naar “Kopen”