koop van bouwgrond: is het nu 10a56 of 9a40???

Gys
Topic Starter

koop van bouwgrond: is het nu 10a56 of 9a40???

#1 , 25 mar 2008 10:53

Beste,

Wij hebben nu 5 maanden geleden een compromis getekend voor een stuk bouwgrond. (nog wachtend op een stedebouwkundig attest)

In de compromis staat perceel nummer X met gemeten oppervlakte 9a40.

We hebben in dit compromis een opschortende voorwaarde laten opnemen dat er een goedgekeurd stedebouwkundig attest moest zijn.

Dus wij hebben hiervoor een landmeter ingeschakeld. Deze heeft het perceel X opgemeten en dit is 10a56 met straatbreedte 16 meter.

Nu blijkt dat de verkoper een akte te hebben van zijn aankoop waarover het gaat om DEEL van perceel X gemeten als 9a40 met straatbreedte 14,20 meter. Dit DEEL is niet gekend bij het kadaster. Perceel X is dus nooit verkaveld in 2 delen.

Om het nog wat moeilijker te maken: Dit deel heeft hij gekocht en niet laten meten (2002) van iemand die dit DEEL geschoken heeft gekregen in 1977 van zijn vader. Dit is toen wel gemeten (9a40) maar is niet naar het kadaster geweest. Deze vader heeft ooit VOLLEDIG perceel X gekocht in 1952. hier zijn plannen van (10a56).

De verkoper beweert dat hij 9a40 heeft verkocht en niet de 10a56.

Volgens mij kan dit niet. hij mag niet zomaar een stuk grond in 2 delen verdelen. Het perceel X staat bekend bij het kadaster als 9a40 met straatbreedte 16 meter... Als de landmeter hier 14,20 van maakt dan is er nog een strook van 1,8 meter over die van niemand is. (eigelijk van de oorspronkelijke vader die lang overleden is).

Oorspronkelijk is het perceel X 10a56. Het DEEL van perceel X is niet gekend bij het kadaster.

Heb ik nu recht op perceel X volgens het compromis. 10a56
Of heb ik nu recht op DEEL van perceel X. 9a40. Dat nog niet verkaveld is?

Enige raad hierbij is welkom.

De aanvraag voor het stedenbouwkundig attest is nu al 3,5 maanden binnen. Dit gaat over het perceel X van 10a56.

En geef je mening in de poll.
Wat het nu uiteindelijk gaat worden zal ik jullie zeker meedelen.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 mar 2008 10:55

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).

‘In de compromis staat perceel nummer X met gemeten oppervlakte 9a40’ houdt in dat de ZAAK ondubbelzinnig bepaald is.Dat de verkoper een akte heeft van zijn aankoop van een DEEL van perceel X gemeten als 9a40 met straatbreedte 14,20 belet niet dat hij u perceel nummer X verkocht.

“Art.1619.In alle andere gevallen...Hetzij de koop begint met de opgave der MAAT, of met de aanduiding van de verkochte zaak gevolgd van de opgave der maat,levert de uitdrukking van die maat geen grond op tot enige aanvulling van de prijs ten voordele van de verkoper wegens overmaat...dan voor zover het verschil tussen de werkelijke maat en die welke in de overeenkomst is uitgedrukt, een twintigste meer of minder bedraagt...behalve indien het tegendeel bedongen is.”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek vooraf of in uw koopovereenkomst of ‘het tegendeel bedongen is’.

10a56 - 9a40 = 1a64 zodat het verschil 1a64 meer bedraagt dan een twintigste = 9a40/20=0a47 en er dus grond is tot prijsaanvulling.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Gys
Topic Starter

#3 , 27 mar 2008 12:55

“Art.1619.In alle andere gevallen...Hetzij de koop begint met de opgave der MAAT, of met de aanduiding van de verkochte zaak gevolgd van de opgave der maat,levert de uitdrukking van die maat geen grond op tot enige aanvulling van de prijs ten voordele van de verkoper wegens overmaat...dan voor zover het verschil tussen de werkelijke maat en die welke in de overeenkomst is uitgedrukt, een twintigste meer of minder bedraagt...behalve indien het tegendeel bedongen is.”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek vooraf of in uw koopovereenkomst of ‘het tegendeel bedongen is’.

In onze compromis staat dat de de oppevlakte kan afwijken en ook als dit meer is als 1/20ste dan komt dit ten koste of ten bate van de koper of verkoper.

Is dit wat men bedoelt met het tegendeel?

Alvast bedankt voor de reactie.

Reclame

djanodive

#4 , 23 apr 2008 21:29

Volgens mij komt het erop neer, dat als ik naar bovenstaande uitleg kijk, dat indien het perceel groter is dan die 9a40 jij als koper het verschil zal moeten bijpassen aan de verkoper. En als het klenier had geweest, dan moest de verkoper het verschil terig geven aan jou, de koper.

En aangezien men in het kadaster alleen maar een perceel X heeft (dat blijkbaar 10a56 is, dan veronderstel ik dat ook enkel dit stuk kan verkocht worden. Op zijn geheel. Wat de vorige eigenaar daar mee gedaan heeft is volgens mij niet van belang. De landmeter heeft vermoedelijk ook gekeken naar aanduidingen die het perceel afbakenen en is zo tot die 10a56 gekomen.

het had in principe beter geweest van er niet over te beginnen of om in de compromis te laten zetten dat er geen voordeel was voor welke tegenpartij dan ook, ook al was er een groter verschil of niet dan 1/20ste.

Dan moet je niet bijbetalen als de oppervlakte groter is.

Maar nu zal je moeten bijbetalen volgens mij. vergeet wel niet dat je er ook die grotere oppervlakte voor krijgt, dus eigenlijk zou ik er dus niet zo moeilijk over doen. Je betaald immers een beetje meer voor een groter perceel.

Gys
Topic Starter

#5 , 21 aug 2008 14:54

Djanodive,

De prijs staat vast! ook al wijkt deze meer af dan 1/20.

Maar nu,

de verkoper heeft de notaris gecontcacteerd en wij zijn rond tafel gaan zitten.

De notaris heeft in zijn voordeel gepleit, dus het moest 9a40 worden en om niet naar de vrederechter te moeten gaan hebben we een compromis getekend. Zodat de bouwbreedte ongewijzigd bleef voor open bebouwing. Dan loopt het smaller naar achter toe zodat het toch 9a40 is.

Nu zitten we een jaar verder en wij wachten nu weer 7 maanden op een stedebouwkundig attest op de aangepaste situatie.

Nu een jaar later na het tekenen van het compromis hebben we een intressant huis zien staan om te renoveren. Het is momenteel bewoonbaar, maar er is toch nog wat op te knappen.

Het kan dus zijn dat we deze bouwgrond (als de verkoop eindelijk doorgaat) Meteen gaan doorverkopen met een beetje winst (de prijzen van de bouwgronden zijn goed gestegen). Zoek maar eens een stuk bouwgrond voor openbebouwing van 9a40 in de regie antwerpen onder de 100.000 euro.

Met de opbrengst van dit stukgrond kunnen we het huis dat we willen kopen netjes renoveren naar ons goesting.

Wordt vervolgd,...

Terug naar “Kopen”