Verkopen annuleren, of schadevergoeding eisen ?

MattR
Topic Starter

Verkopen annuleren, of schadevergoeding eisen ?

#1 , 29 nov 2015 19:00

Beste,
ik heb reeds een maand terug een compromis getekend. Er werd mij bij de bezichtigen duidelijk bekend gemaakt dat de stroom goedgekeurd was. Ik ben een leek en ken van elektriciteit niet veel. Daarom ben ik ook dicht bij de vraagprijs van de woning gebleven. Maar na nadere inspectie (bezichtiging in overleg met de verkoper) zie ik dus wel degelijk dat zoiets nooit gekeurd kan zijn ->wat zelfs ik kan zien als leek.. Ik vroeg aan hem het keuringsattest, maar hij gaf me een attest van een paar jaar terug met sowieso al opmerkingen op. En ik zie zo al dat er geen nieuwe kast is voorzien, alles ligt bloot. Huis is al sowieso ouder dan 1950. Na goed nalezen bij de compromis, ontdekte ik ook dat de makelaar "per ongeluk" had getypt "niet gekeurd". Ik dit gezegd VOOR het ondertekenen en toen heeft hij ook die "niet" doorgeschrapt bij elk exemplaar. Dus nu staat er in de compromis dat de elektriciteit conform is en goedgekeurd. Als blijkt dat dit nu niet het geval gaat zijn bij het tekenen van de akte kan ik dan een schadevergoeding vragen (kostprijs voor het maken van de elektriciteit). Of mij ontbinden aan de verkoop en schade 10 procent vragen ? Of kan het ook dat er na 1981 een keuring heeft plaatsgevonden en een goedkeuring is geweest en dat deze nog enkele jaren geldig is ? Ook merk ik nu op dat er schuin tegenover een parochiezaal ligt, hier heb ik na navragen ondervonden dat er regelmatig fuiven georganiseerd worden. Hier heeft de makelaar totaal niets van gezegd, en ook na meerdere malen te vragen aan de eigenaar of het een rustige buurt is heeft deze altijd ja geantwoord. Wat ik ook raar vind is dat er nu ineens (een paar dagen terug) een te koop bord op het raam hangt, ik was naar de woning gaan kijken de eerste week dat het te koop stond dus nog geen bordje op het raam. Maar vermits mijn opschortende voorwaarde is verlopen (geen lening krijgen) vind ik het best vreemd. Mss dat de makelaar dan alsnog er op kan plakken verkocht ? Maar toch raar dan dat hij dit dan niet meteen heeft gedaan.
Morgen eens naar de makelaar en mijn notaris bellen.

Graag jullie mening, er is nog geen datum vastgelegd voor het ondertekenen van de akte en definitieve overhandiging van de sleutels.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 29 nov 2015 19:51

U eens goed laten inlichten door u notaris. Er moet een attest zijn van keuring elektriciteit, maar hoeft niet conform te zijn.
Niet gekeurd en de niet doorstrepen is gekeurd maar betekend niet dat de elektriciteit conform is.
Daarvoor zal nooit de verkoop ontbonden worden, laat staan een schadevergoeding krijgen.
Die aanplak flyer doet niets terzaken, enkel u getekende compromis. Rustige buurt had je zelf moeten controleren voor je tekende.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#3 , 29 nov 2015 19:59

Indien, nadruk op "indien", er letterlijk in de compomis staat dat de woning wordt verkocht met electriciteitsinstallatie volledig conform met de huidige wettelijke voorschriften, dan kan u dat ook eisen.
Maar het moet wel zo duidelijk en ondubbelzinng in de compromis vermeld staan.
Anders zie antwoord sloeberken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

MattR
Topic Starter

#4 , 30 nov 2015 17:10

Ik citeer dus best dubbelzinnig precies ;-)

"Het pand, voorwerp van huidige overeenkomst, beschikt over een elektrische installatie waarvan de aanleg werd aangevat na 01.10.1981. De verkoper erkent uitdrukkelijk dat de keuring van de desbetreffende installatie niet ouder is dan 25 jaar. De verkoper overhandigt het keuringsverslag aan de koper uiterlijk bij het passeren van de akte. De koper koopt het onroerend goed en de elektrische installaties in de staat waarop ze zich bij ondertekening van de verkoopsovereenkomst bevinden. De elektrische installatie is >GESCHRAPT<niet>GESCHRAPT< conform.

Xenophon

#5 , 30 nov 2015 18:59

Paar bemerkingen:

a) Laat ons aannemen dat die 'niet' werd geschrapt en 'conform' overblijft. OK, maar conform waarmee, de keuring volgens de norm van 1981 waarvan melding of de huidige norm?
b) Veronderstellend dat 'conform' slaat op de huidige regelgeving dan lijkt me er mogelijk een contradictie te bestaan tussen 'in de staat waarin ze zich bevindt' en die 'conform'.

De omgeving dat moet u zelf checken, voor een makelaar is elke buurt goed, zolang hij maar verkoopt. Ik vrees dat u met een probleem zal zitten dat u enkele duizenden EUR zou kunnen kosten want het lijkt me beslist niet gegarandeerd dat een rechter dit zomaar in uw voordeel zal beslechten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#6 , 30 nov 2015 19:14

getypt "niet gekeurd".
Eerst zegt u dit en nu is het plots conform, dat een makelaar die dagelijks compromissen opmaakt, zo iets dom zou opnemen in de compromis.!
Elektriciteit hoeft niet conform te zijn, enkel gekeurd.

Elektrische installatie in gebruik genomen na 1 oktober 1981
Elektrische installaties die na 1 oktober 1981 in gebruik werden genomen, moeten gekeurd worden voor ze in gebruik gesteld worden. Nadien moet de installatie gekeurd worden om de 25 jaar. Wanneer de installatie niet in orde is, moet deze binnen de 12 maanden in orde gebracht worden en herkeurd worden door hetzelfde keuringsorganisme. Het attest van de eerste keuring of herkeuring volstaan bij de verkoop. Zonder het attest kan de verkoop niet doorgaan.

MattR
Topic Starter

#7 , 01 dec 2015 15:08

Wat is het probleem Sloeberken ? Meneer is precies snel in zijn gat gebeten, ik vraag maar een beetje info é..
Ik heb geciteerd hoe het in mijn compromis staat, en ja dat staat er zo letterlijk in. Dus ongeacht of er een keuring heeft plaatsgevonden na 1981, die goedgekeurd is geweest en nog enkele jaren geldig is, moet er bij verkoop toch nog opnieuw gekeurd worden ?
Toch bedankt voor de antwoorden. En het omgevingslawaai valt wel mee na wat zoekwerk zal dit slechts een 4-5 keer per jaar er max iets te doen zijn onder het fuifgedeelte.

sloeberken

#8 , 01 dec 2015 15:18

Wat is het probleem Sloeberken ? Meneer is precies snel in zijn gat gebeten, ik vraag maar een beetje info é..
Ik heb geciteerd hoe het in mijn compromis staat, en ja dat staat er zo letterlijk in. Dus ongeacht of er een keuring heeft plaatsgevonden na 1981, die goedgekeurd is geweest en nog enkele jaren geldig is, moet er bij verkoop toch nog opnieuw gekeurd worden ?
Toch bedankt voor de antwoorden. En het omgevingslawaai valt wel mee na wat zoekwerk zal dit slechts een 4-5 keer per jaar er max iets te doen zijn onder het fuifgedeelte.
Sorry als mijn woorden verkeerd overkwamen, anderzijds heb ik in u zaak geen enkel voor of nadeel
Hoe lang is het attest geldig?
Een keuring conform AREI is 25 jaar geldig.
Wanneer de installatie wordt afgekeurd maakt men een onderscheid tussen:
woningen gebouwd voor 1/10/1981: 18 maanden vanaf het verlijden van de akte.
woningen gebouwd na 1/10/1981: 12 maanden vanaf de inspectie.
Een notaris verlangt enkel een attest.

Xenophon

#9 , 01 dec 2015 15:42

Dit zijn de diverse keuringen:

AREI art.270 : keuring voor de indienststelling of gelijkvormigheidsonderzoek nieuwe installatie
uitbreiding van een bestaande installatie (o.a. zonnepanelen)

AREI art.271 : periodieke keuring om de 25 jaar (voor installaties na 1.10.1981)

AREI art.276 : keuring bij verzwaring van de aansluiting op het net (installaties voor 1.10.1981)

AREI art.276bis : keuring bij verkoop van wooneenheid (installaties voor 1.10.1981)

Volgens uw contract dateert de installatie van na 1981. Dus dient er in elk geval een attest te zijn, blijkbaar één dat minder dan 25 jaar geleden werd uitgereikt dus nog geldig en conform zal zijn met de toenmalige norm. De kans dat die installatie nu nog conform zou zijn me de huidige norm is m.i. niet enorm hoog (eigen ervaring). Maar dat vormt geen beletsel voor de verkoop. Alleen is het wel een punt dat u had dienen mee te nemen voor de prijs want bij de eerstvolgende periodieke herkeuring zal u het vlaggen hebben. Prijs om het in orde te stellen is moeilijk in te schatten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

MattR
Topic Starter

#10 , 01 dec 2015 18:40

Ok bedankt voor de antwoorden, zeer nuttig. Op zich klopt het wel dan wat er is gezegd geweest. En inderdaad dit voldoet niet meer aan de normen van "nu". Dus als er bvb binnen 5 jaar een herkeuring moet gebeuren (verstrijken van 25 jaar) dan ben ik inderdaad de sigaar. Maar ik heb ook niet superveel betaald voor dit huisje hoor.. Een van de goedkopere prijsklasse laten we maar zeggen.
En laten we heel eerlijk zijn, hoeveel procent in België denk je dat zijn installatie laat herkeuren na telkens 25 jaar.. Ok het moet veilig zijn daar ben ik het volledig mee eens, maar op de dag van vandaag zijn ze wel heel streng.

Xenophon

#11 , 01 dec 2015 19:01

Je hebt gelijk, bijna niemand laat het herkeuren en het maakt ook geen fluit uit indien het is voor eigen bewoning, het enige waar je moet op letten is dat het veilig is en dat je je huis niet laat affikken erdoor want indien de verzekering een oorzakelijk verband kan aantonen tussen een brand en een fout in een niet gekeurde installatie dan zal er een groot probleem zijn. En verhuur, als het is om te verhuren dan moet het in orde zijn, dat risico is anders niet aanvaardbaar (vind ik).

Om in orde te stellen varieert de prijs volgens wat moet gebeuren maar meestal is dit: schakelkast vervangen, aarding ok stellen, ééndraadschema voorzien en maken dat je stopcontacten e.d. conform zijn. Kost in principe tussen de 1500 en 3000 EUR (2 tellers of apart systeem voor exclusief nachttarief), all in of je moest al veel pech hebben.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 dec 2015 11:59

Een keuring conform AREI is 25 jaar geldig.
... indien er in de tussentijd niets is veranderd aan de installatie. Het bijtrekken van een stopcontact is bijvoorbeeld al zo een verandering. Maar kijk ook eens zeker na of er aan- of bijgebouwen zijn bijgekomen de laatste jaren die voorzien zijn van electriciteit (ook verlichting).

sloeberken

#13 , 02 dec 2015 12:10

Lanox èèn stopcontact zal niet leiden tot herkeuring.

In welke gevallen moet ik mijn elektrische installatie laten keuren?
bij een grote uitbreiding of verandering, zoals de aanleg van extra stroomkringen
bij een verzwaring. Een installatie verzwaren doe je wanneer je zekeringen regelmatig springen door overbelasting of wanneer je bijkomende elektrische toestellen zoals een afwasmachine en oven aansluit.
bij de verkoop van je woning als die dateert van vóór 1 oktober 1981.
voor de aansluiting van een volledig nieuwe elektrische installatie.
wanneer ze 25 jaar oud is.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 dec 2015 12:50

Als dit stopcontact is toegevoegd door een zichzelf respecterende vakman niet nee, maar als het door een doe-het-zelver met gebrek aan kennis van de regelgeving is toegevoegd dan kan dit wel degelijk leiden tot een herkeuring. Voor details, zie art 271bis van AREI.

MattR
Topic Starter

#15 , 03 dec 2015 19:31

Arg nu zit ik weer met een ander "probleem". Datum is vastgelegd voor binnekort, nu beweert de verkoper dat hij daar mag blijven wonen als de akte is getekend. Ik heb dit nooit gezegd of mee akkoord gegaan. De notaris gaat mij op de hoogte houden en dacht dit dus ook al... Iedereen is op de hoogte van de verkoopdatum, bank, 2 notarrisen etc.. Alleen komt dit onnozel nieuws nu erbij. Hoop dat de verkoop niet verzet word dan.

Terug naar “Kopen”