Verkaveling en betwisting eigendom grond. (grenslijn)

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

Verkaveling en betwisting eigendom grond. (grenslijn)

#1 , 04 nov 2015 08:16

In onze koopakte staat volgende:
Splitsing zonder verkavelingsvergunning
Het verkochte goed maakt deel uit van een groter goed waarvoor geen verkavelings- of stedenbouwkundige vergunning werd afgegeven.
......
bij mail dat 23 januari 2015 werd door notaris ...... bevstigd dat, met toepassing van artikel 5.2.2. Vlaamse Codex, bij aangetekend schrijven
van 7 nov 2014, de decretaal voorgeschreven gegevens werden medegedeeld aan het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente .....,
welke werd bevestigd in voormelde stedenbouwkundige uittreksels van de gemeente ..... Op deze mededeling zijn binnen de wettelijke termijn geen opmerkingen gevolgd.
Nu is ons perceel destijds in 3 december 2014 opgemeten door een erkend landmeter dit in verband met de koop.
Nu is er een conflict betreffende de perceelgrens met een buur A welke niet derect met de verkaveling is betrokken.
Wel waarscheinlijk eigenaar is geweest van een ander perceel wel betrokken bij de verkaveling.

Nu lees ik dat als er een PV is opgemaakt voor de bepaling perceelgrenzen deze
voor de grenzen gaan als vermeld in het kadaster.
Nu bestaat er voor mij onzekerheid voor wat de waarde is van de landmeting gedaan op 3 december 2014.
Kan het zijn dat er nu ineens een onderhandse PV grensbepaling van de verkaveling boven water komt die onze landmeting ongedaan maakt?
Want in een keer claimt de buur A via zijn notaris dat de schutting geheel aan hem behoort.
Dit terwijl ons opmeetplan anders suggereert (meetpunten hoeken perceel liggen buiten de schutting.)

De gegevens van de verkaveling zijn blijkbaar nog niet het kadaster verwerkt.
Via kadaster online behoor ik de fiscale situatie van 1 januari 2015 te zien.
Deze is nog dezelfde als 1 januari 2014.

Kan ik de verkaveling ergens opvragen bij een officiele instantie ik wil namelijk controleren wat daar in staat?


En ander probleem is dat een deel van de ons toebehorende grond (volgens meetplan) niet bereikbaar is.
Het betreft eenstuk van de gang tussen een bijgebouw en onze woning.
1: Om daar te komen moet ik over de privaatweg van buur A.
Bij de privaatweg van buur A is de gang dichtgetimmert (afgesloten.)
Ik heb geen erfdienstbaarheid op deze privaatweg.
Buur A wil niet dat ik op zijn privaatweg loop.
2: Of ik moet over de schutting van buur B klimmen.

Ook om werkzaamheden aan ons huis uit te voeren is er een probleem.
Ik kan alleen bij de zijkant van ons huis komen via de privaatweg van buur A
Bijvoorbeeld om werkzaamheden aan het dak uit te voeren.

Er staat ook een grenslijn 1953 op onze landmeting.
Als die geld is een klein deel van de privaatweg van ons.
De landmeter heeft gesproken dat hij bij de meting deze lijn heeft proberen te herstellen.
Waarom zou deze grenslijn dan nog op ons meetplan vermeld staan?

De privaatweg staat in het kadaster als landbouwgrond en word druk gebruikt voor een parking (ook privaat waarschijnlijk landbouwgrond)
iets verderop. Op de geasfalteerde weg staat niet aangegeven dat het een privaatweg betreft.

Enig advies?
(Sorry voor de grote hoeveelheid tekst)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5445

#2 , 04 nov 2015 10:46

Om werkzaamheden uit te voeren kan je gebruik maken van het "ladderrecht" : de buur moet je toelating geven om via zijn grond werken uit te voeren aan gedeeltes van je huis aan gedeeltes die niet vanop je eigen grond bereikbaar zijn. Als dit een zijgevel op de grenslijn is dan zie'k enkel de herstelling/vervanging van de hoekdakpannen als zo'n werk.

Je bijgebouw is niet toegankelijk ? Moet ik daaruit concluderen dat je 2 stukken grond hebt ? Als dat zo is zou er in de akte een "recht van uitweg" opgenomen zijn. Je kan evenwel géén "recht van doorgang" opeisen als je via een andere doorgang (over je eigen grond) bij je bijgebouw geraakt.

Een "recht van doorgang" wordt soms contractueel (of zelfs met akkoord van alle partijen in een notariële akte) overeengekomen. Typisch voorbeeld is de toegang tot in de achtertuinen gebouwde garages van een rij rijwoningen.

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#3 , 04 nov 2015 11:19

Bijgebouw is niet van mij
Maar een deel van de ruimte tussen bijgebouw en mijn huis wel.
Deel van het afgesloten gangpad.

Bijgebouw heeft een deur die uitkomt bij buur A
En een andere deur die uitkomt op mijn grondgebied (het afgesloten gangpad)

Ga vandaag nog proberen via het gewestelijk kadaster in Antwerpen duidelijkheid te krijgen.

Reclame

Terug naar “Kopen”