bod op woning bindend ?

georges
Topic Starter
Berichten: 53

bod op woning bindend ?

#1 , 22 okt 2015 18:52

Een familielid heeft een bod gedaan op een woning met daarbij de voorwaarde dat dit bod geldig als haar eigen woning verkocht is ( binnen dezelfde week ) Mijn familielid haar woning is effectief verkocht. Ondertussen lijkt de te kopen woning ( waarop dus het bod gedaan werd ) een vochtprobleem te hebben aan het plat dak. Daarom zou mijn familielid van het bod willen afzien, kan dit of was dit bod bindend ? Het bod is op papier gedaan en ondertekend, de verkoopster heeft niet schriftelijk gereageerd noch mee ondertekend.
Kan mijn familielid hier nog van afzien?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 okt 2015 19:08

stond er een tijdslimiet op?

georges
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 22 okt 2015 19:13

neen, er stond geen tijdsvermelding op,

Reclame

mava105
Berichten: 22318
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 okt 2015 19:49

Dan blijft dit bod geldig

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 23 okt 2015 09:25

Het bod blijft geldig. Het enige wat u kan doen is de verkoper vragen binnen een bepaalde termijn schriftelijk positie in te nemen en het bod te aanvaarden of te verwerpen. Indien deze niets laat horen dient u te wachten totdat ofwel de woning verkocht is aan iemand anders, u alsnog nieuws krijgt of dient u te onderzoeken of u een procedure opstart om eea trachten te forceren. De verkoper zit in een zetel maar zal vermoedelijk ook niet ad infinitum blijven treuzelen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

georges
Topic Starter
Berichten: 53

#6 , 23 okt 2015 17:39

alvast bedankt allemaal, maar de situatie is als volgt : het is mijn familielid dat wil afzien van gedane haar bod ( schriftelijk gedaan ) terwijl de verkoopster wel op de verkoop aandringt. ( en er op staat dat het gedane bod bindend is. De reden is dat er twijfel is of er al dan niet een vochtprobleem is
Er is ondertussen een tussenoplossing, een expert zal de woning komen nakijken en zijn bevindingen meedelen.

dank U voor de info

LeenW
Berichten: 12903

#7 , 23 okt 2015 17:41

Maakt op zich niet echt uit, lijkt mij. Met of zonder vochtprobleem is dat bod geldig.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 23 okt 2015 18:00

Het bod is geldig zonder enige twijfel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 23 okt 2015 18:46

Bod is geldig, en blijkbaar aanvaard. Koop is dus gesloten. Enige manier om te ontbinden is mits onderling akkoord, en kans is groot dat de verkoper hiervoor een fikse schadevergoeding zal eisen.

Mocht de verkoper nog niet aanvaard hebben, kan u deze nog een uiterste termijn geven waarbinnen uw bod vervalt (ook als dit niet in het bod zelf is opgenomen). Geeft u geen 100% zekerheid, maar zal wel door een rechter aanvaard worden indien de verkoper onredelijk lang wacht met aanvaarden.

pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#10 , 30 okt 2015 13:58

geachte,

u stelt dat de verkoper niet schriftelijk reageerde op het bod. Een bod is evenwel enkel bindend indien dit ook wordt aanvaard. Pas dan ontstaat er een koopovereenkomst ( waarvan de accessoire modaliteiten later in een werkelijke compromis kunne opgenomen worden).

Indien het bod nog niet schriftelijk werd aanvaard door de verkoper, kan U dit bod perfect intrekken en is er geen sprake van een koop - verkoop.

mvg,

Pieter Verherstraeten

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 30 okt 2015 22:27

Indien het bod nog niet schriftelijk werd aanvaard door de verkoper, kan U dit bod perfect intrekken en is er geen sprake van een koop - verkoop.
Mondelinge aanvaarding bod wil ook zeggen dat er sprake is van koop-verkoop, alleen iets moeilijker om te bewijzen. Dit kan echter op elke manier mogelijk (opnames, getuigen), dus zomaar er van uitgaan dat je zonder schriftelijke bevestiging van de aanvaarding door de verkoper je bod nog kan intrekken, is fout.

pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#12 , 02 nov 2015 13:50

beste,

uw reactie klopt. Ik heb echter nog nooit meegemaakt en / of ergens gelezen dat er sprake was van een onafhankelijke getuige ( meestal wordt een bod uitgebracht in aanwezigheid van koper, verkoper en eventueel makelaar... Dit zijn geen onafhankelijke getuigen net zo min als buren, familieleden,...) bij het uitbrengen van een bod, laat staan dat verkopers een gesprek met een potentiële koper opnemen... .

Behoudens schriftelijke bevestiging en / of andere daden waaruit een mondelinge bevestiging kan afgeleid worden, lijkt het mij volstrekt onmogelijk om een bewijs te leveren van een "mondelinge" aanvaarding van een aanbod!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 02 nov 2015 14:20

Je kan u bod intrekken met een AS zolang de verkoper het bod nog niet aanvaard heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 02 nov 2015 15:04

geachte,

u stelt dat de verkoper niet schriftelijk reageerde op het bod. Een bod is evenwel enkel bindend indien dit ook wordt aanvaard. Pas dan ontstaat er een koopovereenkomst ( waarvan de accessoire modaliteiten later in een werkelijke compromis kunne opgenomen worden).

Indien het bod nog niet schriftelijk werd aanvaard door de verkoper, kan U dit bod perfect intrekken en is er geen sprake van een koop - verkoop.

mvg,

Pieter Verherstraeten
De koop ontstaat weliswaar slechts bij wilsovereenstemming, hetgeen aanvaarding impliceert, maar het bod zelf is m.i. een éénzijdige rechtshandeling, nl een vast aanbod om te kopen mits aan bepaalde elementen vervat in het bod (voorwerp, prijs, substantieel geachte voorwaarden) door de verkoper wordt tegemoetgekomen. Uiteraard warm aanbevolen om er een geldigheidsduur op te plakken, indien die niet bepaald is wordt ervan uitgegaan in de rechtspraak dat het om een 'redelijke' geldigheidstermijn dient te gaan, wat dat ook moge wezen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 02 nov 2015 16:24

uw reactie klopt. Ik heb echter nog nooit meegemaakt en / of ergens gelezen dat er sprake was van een onafhankelijke getuige ( meestal wordt een bod uitgebracht in aanwezigheid van koper, verkoper en eventueel makelaar... Dit zijn geen onafhankelijke getuigen net zo min als buren, familieleden,...) bij het uitbrengen van een bod, laat staan dat verkopers een gesprek met een potentiële koper opnemen... .
Wat u wel of niet heeft meegemaakt of van gehoord is irrelevant, wel wat juridisch correct is, en wat er in de praktijk mogelijk is. TS zou maar eens de eerste moeten zijn (voor zover u weet) waarbij dit wel degelijk is opgenomen, of er een onafhankelijke getuige bij is, en dan is uw antwoord het slechtste advies mogelijk.
Behoudens schriftelijke bevestiging en / of andere daden waaruit een mondelinge bevestiging kan afgeleid worden, lijkt het mij volstrekt onmogelijk om een bewijs te leveren van een "mondelinge" aanvaarding van een aanbod!
U heeft wel veel veronderstellingen. Het "lijkt" u onmogelijk, u heeft het nog nooit meegemaakt of over gelezen... Het "lijkt" mij ook eerder onwaarschijnlijk, maar ik zal nooit gaan beweren dat het pertinent niet kan.

Terug naar “Kopen”