extra kosten

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: extra kosten

#16 , 25 okt 2015 19:51

Als daar vaste regels over bestonden dan zou 't leven simpel zijn :-) Als het een troost kan zijn: nadat ik mijn eerste huis gekocht had stond er nog 11 000 BEF op mijn spaarrekening en was ik fervent aan het bidden dat de verwarming het nog een jaar zou uithouden. En ik ben er nog dus..... (let wel, zulke stunts zou ik niemand aanraden). Maar ik hoop wel dat jullie een beetje reserves hebben. Is een tijdje geleden dat ik nog geleend heb maar indertijd kreeg je de beste deal wanneer de quotiteit onder de 80% lag, zonder de kosten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sianna

#17 , 25 okt 2015 20:11

Half 1875-1899, half 1950 :). Er is een deel bijgebouwd + gerenoveerd in 1950 (achterbouw + nieuwe plakkerij, nieuw dak). De bakstenen van het voorste gedeelte dateren nog uit 1875 - 1899 ergens. Er ligt ook geen deftige onderlaag, vloertegels zijn los in het zand gelegd (maar dat wisten we en daar werken we nu aan).

Anna11
Topic Starter

#18 , 25 okt 2015 20:37

Ik wil jullie bedanken voor de reacties!

Het is spannend... We hebben al bod gedaan en nu zitten we er mee dat er dingen gaan zijn die ons veel zullen kosten het eerste jaar/jaren. We hebben op voorhand niet gekeken naar facturen, leidingen... Fout van ons, ik weet het niet... :-)

Wat vind je van de prijs? 239 000 euro voor 240 vierkante meter bewoonbaar en 940 in totaal. We hebben 234 000 geboden.

Reclame

roharro

#19 , 25 okt 2015 20:54

Voortgaand op de volumes en de oppervlakte een koopje.
Maar de ligging speelt een grote rol.
Een onbebouwd perceel van 800 à 900 vierkante meter in onze straat kost ongeveer 365 000 EUR.
Laatst gewijzigd door roharro op 25 okt 2015 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Anna11
Topic Starter

#20 , 25 okt 2015 20:59

Ja, vinden wij ook! En voor die prijs kan je de komense jaren toch nog wel een aantal kosten maken.

Ik vind het vreemd, 239 000 voor zo een huis. Het staat alleen. Die prijs ligt dan laag omdat het ouder is?

roharro

#21 , 25 okt 2015 21:02

Dat kan. Oudere villa's in onze straat worden verkocht aan de prijs van een onbebouwd perceel!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Anna11
Topic Starter

#22 , 25 okt 2015 21:02

Ons, hopelijk toekomstig huis, ligt tussen Waregem en Izegem. Perfect, want in die steden werken mijn man en ik. Het is eerder een dorp dan stad. Vandaar misschien?

Anna11
Topic Starter

#23 , 25 okt 2015 21:03

Mijn ouders staan nogal negatief tegenover oudere huizen omdat ze denken dat het alleen maar kosten zijn. Morgen gaan ze mee kijken...

Anna11
Topic Starter

#24 , 25 okt 2015 21:40

Zouden er nog veel oudere huizen gekocht worden?

Meeboo

#25 , 26 okt 2015 10:05

is het huis geïsoleerd? spouwmuren ,dak .ramen dubbel glas?. zijn de leidingen van lood? dan moeten deze best allemaal vervangen worden. Is de elekriciteit conform? zoniet binnen de 18 maanden in orde stellen. stookolietank? hopelijk geen lekken want dan mag je nog eerst de bodem saneren.

er komt nog heel wat (geld) bij kijken bij de aankoop van een oude woning (nuja 1976 kan nog meevallen)

Xenophon

#26 , 26 okt 2015 10:15

Dat is inderdaad het probleem (1976 kan zoals hierboven gezegd nog meevallen). Ik heb een pand uit 1962 gekocht (aan een acceptabele prijs) en als je dat enigzins wil in orde stellen (nieuw dak met onderdak en isolatie, elektriciteit in orde, deftige ramen) kijk je al zeer snel aan tegen minimaal 20 à 25 000 EUR. CV installeren: doe er nog maar 15k bij. Indien je het helemaal naar hedendaagse normen zou willen brengen en er een laagenergiewoning of passiefhuis van maken dan is dat (technisch) bijna niet te doen, in veel gevallen is het dan zinvoller om alles plat te gooien en opnieuw te beginnen.

Stookolietank is inderdaad een enorm risico; indien die er ligt kan je best een ontbindende voorwaarde opnemen in het compromis ivm vervuiling, ik ken via-via iemand die een woning kocht en met een saneringsdossier van 80 000 EUR opgescheept zit. Daar gaat het rendement. Ik blijf ver weg van apnden waar zo'n onding ligt want indien het een oude is zijn lekker bijna gegarandeerd en dat vodje van OVAM over 'geen gekende vervuiling' betekent niets.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Milo72

#27 , 27 okt 2015 13:53

Tussen Izegem en Waregem, dan zit je in omgeving ooigem of bavikhove of dergelijke
234.000 voor die oppervlakte (zowel bebouwd als totale grondoppervlakte) valt mee, maar veel hangt natuurlijk af van afwerking, staat, enz.

Eigenlijk is het nutteloos je nu nog al te veel zorgen te maken: je hebt het huis gekocht, je kan er niet (zomaar) meer onderuit, dus moet je nu gewoon er het beste van hopen :-)

Je kan in een (veel) ouder huis geen structurele problemen hebben, je kan in een recenter huis pech en dus wel grote problemen hebben ... laat het nu maar gewoon op je af komen :-)

En: proficiat met je aankoop ! geniet ervan !
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”