Bepaling eigendom grond

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

Bepaling eigendom grond

#1 , 18 okt 2015 15:06

Zelf zijnde Nederlander niet kennende de werking in Belgie hebben we in Belgie een huis gekocht.

Nu was er bij de Notaris mondeling gesproken dat 30 cm van de schutting nog bij ons grondgebied behoorde.
Er is een opmeting gedaan en deze is bij de verkoopakte gestoken.
De Verkoper is niet aansprakelijk voor deze geschillen in grondoppervlakte staat er in de verkoopakte.
Dacht dat gewoon een standaard zin was er zat namelijk een opmeting bij.

Nu blijkt (na tekenen) dat de landmeter de schutting als grens heeft genomen.
Dat blijkt uit de de coordinaten en de daaruit berekende oppervlak.
Achter ons huis licht een gang die niet voor ons toegankelijk is (dichtgetimmerd) deze staat wel als ons grondgebied genoteerd.
Misschien dat daardoor de oppervlakte nog klopt.

We hebben in Turnhout geprobeerd het kadaster te raadplegen echter zonder resultaat.
Ter plaatse formulier ingevuld en geen antwoord. (???)

Bij ons in Nederland is het zo dat elke verandering in het kadaster gepaard gaat met een akte van eigendoms overdracht.
Dus de lanmdmeter kan in NL meten wat hij wil maar heeft op zich geen invloed.
Nu is er waarschijnlijk bij ons grondgebied verdwenen (en op andermans naam gezet?)

Hoe is dat in Belgie geregeld?
Kan een landmeter op deze manier grond toewijzen aan anderen?
Hoe krijg ik dat gecorrigeerd ik wil ook niet te veel ruzie gaan maken over 30cm.

Groet Radwanski.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 okt 2015 19:02

Als u stukken heeft waarmee u kan bewijzen dat de grond van u is, neemt u contact op met de gebruiker om te vragen de grond vrij te maken. Wil hij dit niet, of gaat hij niet akkoord met uw stukken, kan u voorstellen om tezamen een landmeter in te schakelen, en zijn opmeting te gebruiken als geldig. Komt u er zo niet uit, kan u de vrederechter vragen om een landmeter aan te stellen, die dan zal bepalen waar de grens ligt.

In België gelden de metingen van een landmeter net zo min als officieel, zij kunnen enkel de grens aangeven waar deze volgens het kadaster ligt, maar beschrijvingen in het kadaster zijn lang niet zo nauwkeurig als sommigen wel denken, waardoor 2 landmeters verschillende resultaten kunnen hebben.

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#3 , 18 okt 2015 21:08

Kan ik ook veranderingen van de percelen (kadasterveranderingen) vlak voor de koop bij het kadaster opvragen?
Daar de verkoper het had over 30 cm naast de schutting van ons is.
En de landmeter begint te meten op de schutting.

Stukken om te bewijzen dat de grond van mij is heb ik niet zozeer.

De landmeter heeft gezegt dat hij de grenslijn van 1956 heeft proberen te herstellen.
Echter deze licht zelfs op meer dan 30 cm van de schutting.
Deze grenslijn staat op schaal getekend bij de kadastrale opmeting gekregen bij de Notaris.

Kortom er moeten stukken zijn maar het kadaster Turnhout frustreerd het verkrijgen ervan.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 18 okt 2015 21:36

30 cm op een plan uit 1956 is niets. Metingen gebeurden toen nog ten opzichte van bv meest nabijgelegen kruispunt, en de situatie is ondertussen waarschijnlijk al zo veranderd dat een nauwkeurige meting onmogelijk is. Daarnaast, indien de buur dat stuk grond al minstens 30 jaar gebruikt als zijnde zijn eigendom (eventuele vorige eigenaars meegerekend), kan hij zich beroepen op verkrijgende verjaring, wat wil zeggen dat hij de eigenaar wordt van dat stuk grond.

Terug naar “Kopen”