Oneerlijke praktijken andere kandidaat-koper?

_siva_
Topic Starter

Oneerlijke praktijken andere kandidaat-koper?

#1 , 14 sep 2015 12:51

Beste,

Een tijd geleden gingen we een huis bezoeken. Stond toen te koop bij een immomakelaar. We waren geïnteresseerd maar via via hoorden we dat het verkocht was, buiten de immo om. Inderdaad, een maand later was de immo-overeenkomst beëindigd en was er een koper. We hebben de verkopers gevraagd om ons op de hoogte te houden als er iets misging met de verkoop. 2 maanden later worden we verwittigd dat de verkoop was afgesprongen. De verkopers (12 broers & zussen), waren boos op de kandidaat-koper wegens plotse ommezwaai. Maar uiteindelijk bleek dat 11 van de 12 hadden getekend, de 12e niet, het was op ruzie uitgedraaid (van horen zeggen) en de kandidaat-koper zag af van de koop. Hij heeft op mail gezet naar zijn notaris en die van de verkoper dat hij afzag van de koop.
Weer (pakweg) 2 maanden zijn wij de kandidaat-koper. Bod gedaan, mondeling aanvaard, een compromis onderhandeld (er zijn redelijk wat randproblemen). We zijn klaar om te tekenen en opeens kom ik te weten dat de vorige kandidaat-koper de ontbrekende handtekening op zijn compromis heeft weten te bemachtigen.

Hij heeft dus een getekend document, wij niet. Voor zover ik weet zijn onze 'randvoorwaarden' interessanter, en waren de verkopers niet meer happig om aan de eerste kandidaat te verkopen.
Wij voelen ons wel bekocht, want hebben het spel proper gespeeld denk ik (niet tussengekomen toen hij aan het onderhandelen was). Het is geen 13 in een dozijn huis, dus gewoon afwachten tot er iets anders en beters voorbij komt zie ik niet goed zitten.

Kunnen wij stappen ondernemen?

bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 14 sep 2015 12:58

Stond er geen tijdslimiet op de overeenkomst met de andere koper? Zo niet heeft de andere koper een getekende compromis en u niet, en daarmee is de zaak af. Ik zie niet in wie u voor wat kunt aanklagen zonder zelf een getekende compromis te hebben.

Turaki

#3 , 14 sep 2015 13:03

Als u kan bewijzen dat u een akkoord had met de verkopers, kan u hen voor de rechtbank brengen om uitvoering van de koop te vorderen, of een schadevergoeding eisen. Aan de verkopers dan om de mail waarin de andere koper stelt af te zien van de koop boven te halen, en zo de compromis ongeldig laten verklaren (waardoor u dan kan kopen), of u een schadevergoeding te betalen.

Reclame

_siva_
Topic Starter

#4 , 14 sep 2015 13:14

Hoe kan ik bewijzen dat ik een akkoord had met de verkopers? Ik heb op mail mijn akkoord gegeven mbt het ontwerp van compromis. De notaris had alles klaargelegd om de verkopers uit te nodigen om te komen tekenen. Er is me door de notaris telefonisch gezegd dat de verkopers akkoord was. Maar er is niets getekend, dus een bewijs zou ik het zelf ook niet noemen.
De verkopers, denk ik, zijn zelf ook niet echt gediend met de maneuvers want bij de eerste kandidaat zullen ze langer op het geld moeten wachten (op basis van wat ik hoor). Maar ik vrees wel als de andere dreigt met gerechtelijke acties om zijn verkoop af te dwingen, dat ze wel zullen plooien.

De notarissen staan er voorlopig bij en kijken naar elkaar...

Turaki

#5 , 14 sep 2015 13:44

Als de verkopers zelf willen verklaren dat er een akkoord was, en zelf met de mail op de proppen komen, staat u zeer sterk. En de verkopers hebben met deze mail voldoende bewijs dat de koper afziet van de koop, dus moeten zich ook geen zorgen maken.

Notarissen kunnen hier niets doen, zij voeren enkel de verkoop uit. Wie aan wie verkoopt moet u zelf onderling uitmaken (desnoods via de rechtbank).

_siva_
Topic Starter

#6 , 14 sep 2015 14:03

Bedankt Turaki,

De notarissen proberen nu juist te achterhalen wat er juist getekend is, en hoe dit alles is gedateerd. De mail is door de faciliterende notaris doorgestuurd naar de onze, maar ik heb 'm zelf niet gezien.
Het probleem zal zijn de eensgezindheid tussen de verkopers. Als zij allemaal aan de andere wensen te verkopen, dan so be it. Als zij wensen aan ons te verkopen, denk ik idd dat we in ons recht zijn, hopelijk krijgen we dat dan ook afgedwongen, zonder in rechtszaken te verzeilen.

Terug naar “Kopen”