Aankoopbelofte

AnBart
Topic Starter

Aankoopbelofte

#1 , 15 jul 2008 07:44

Al enige tijd staat er een huis te koop naar onze zin. We zijn het een paar keer gaan bezichtigen en na een tijdje wilden we dan ook een bod doen.
Toen ik met het immokantoor belde, zeiden ze mij dat ik geen bod kon doen, zonder een aankoopbelofte te tekenen. Misschien dom van mij om dat te doen, maar ik wist niet beter :(
Nu wachten we op een telefoontje of het bod goedgekeurd zal worden, maar hebben iets serieus ontdekt! De geburen van dat huis hebben ons binnen geroepen, en daar hebben we vastgesteld dat het huis aan het wegzakken is! Het is echt een grote barst, en naar het schijnt kan je het binnen aan het plafond ook zien, maar dat is weggewerkt met een vals plafond.
Dus als het bod goedgekeurd wordt, en mits goedkeuring van een lening, moeten wij dit huis kopen, en dat zien we natuurlijk niet meer zitten.
Is hier nog iets aan te doen, zonder een boete te moeten betalen aan het immobureau?

Alvast bedankt![/url]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 15 jul 2008 12:54

U beroepen op een verborgen gebrek en eventueel bij moeilijk doen door de makelijk hem professioneel aansprakelijk stellen voor het verzwijgen van dergelijk gebrek.

Maar dit zal dan wel gepaard gaan met het gerecht en de aanstelling van een expert.

En als de barst aan de buitenkant te zien is, dan vrees ik ook dat het verborgen gebrek zijn verborgen karakter verliest :s

djanodive

#3 , 15 jul 2008 15:38

ik heb een heel eenvoudig voorstel:

Je gebaart voorlopig van niets. Komt het er toch nog van dat de woning toegewezen word aan jullie, en jullie willen de woning toch niet meer...laat dan in de compromis zetten dat de koop doorgaat onder de "opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening voor de VOLLEDIGE KOOPSOM" van de woning". Als de bank jullie dan maar 90% wil lenen van de koopsom (en zeg aan de schatter maar gerust dat er een grote verzakking is zodat zijn schatting lager uitvalt), dan kan je de verkoop annuleren. Je zal dit wel meoten doen bij enkele banken. Als je dan pech hebt dat er één bank bij is die zegt dat je de volle 100% kan lenen, dan ben je gezien.

Andere mogelijkheid: laat in de compromis zetten dat de koop niet doorgaat als er ernstige verborgen gebreken zijn.

En als laatste en misschien belangrijkste: wil men je verplichten van te kopen, meld dan mondeling dat je afziet van de koop omwille van het feit dat de woning aan het verzakken is. Wil men de koop opdringen, dan voer je bovenstaande dingen uit.

Als je dit meld aan de bank, dan gaan ze zeker bereid zjin om je geen 100% te laten lenen. En als je naar nog enkele andere banken gaat, geef ze dan de indruk dat je niet teveel kan sparen per maand. Zeg ze ook bij alle banken die je afloopt dat de woning aan het verzakken is.

Das mijn voorstel. Misschien zijn er nog betere voorstellen...

Reclame

Terug naar “Kopen”