Garantie dak vervalt bij koop?

Zazou01
Topic Starter

Garantie dak vervalt bij koop?

#1 , 19 apr 2015 09:36

Ik heb 2jaar geleden een huis gekocht, waarvan het dak 6j voordien volledig was vervangen. Nu zijn aannemers volgens mij wettelijk verplicht 10jaar aansprakelijk voor de door hen uitgevoerde werken. Nu (8j na die werken), is er opnieuw een lek in het dak, wat normaal dus onder die garantie zou vallen. Maar mijn aannemer beweert dat garantie vervalt bij de verkoop, aangezien die bouwfirma toen een contract aangegaan is met de vorige eigenaar en niet met mij.
Klopt het dan dat ik helemaal geen aanspraak kan maken op een herstelling? Een nieuw dak hadden we echt niet bij de verwachte kosten gerekend, juist omdat het nog maar pas vernieuw was en kan er dus ook echt niet af...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 apr 2015 10:10

Klopt langs geen kanten. Bij verkoop gaat de resterende garantie over op naar de nieuwe eigenaar. Garantie is geen contract tussen koper en verkoper, maar verplichting van de verkoper om gedurende een bepaalde periode in te staan voor de goede staat van een product. Wie de eigenaar is op eender welk moment verandert niets aan die verplichting.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2015 10:13

Indien er na 8 jaar al een volledig nieuw dak op moet, scheelt er toch iets fundamenteels met dat dak. Pannendak, plat dak? Aannemer geeft waarborg op zijn werk (dak) en die stop niet omdat er een andere eigenaar is. Klassieke truc om onder die waarborg onderuit te komen. Geef hem x dagen de tijd om de herstelling uit voeren. Zeg hem dat je nadien de nodige stappen zal ondernemen via de rechtbank, en dat dit hem veel meer zal kosten dan een simpele herstelling.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... erend-goed" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door mava105 op 19 apr 2015 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

sloeberken

#4 , 19 apr 2015 10:16

Als de aannemer het niet wil herstellen onder garantie, stel je hem in gebreke met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2015 12:43

Cass., 29 februari 2008, C.06.0303.F, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;
De koper van een gebouw geniet alle, aan de verkoper toebehorende rechten en
rechtsvorderingen die aan dat gebouw verbonden zijn en derhalve onder meer
diens rechtsvordering die ertoe strekt de aannemer contractueel aansprakelijk te
doen verklaren wegens gebreken van het gebouw.

Terug naar “Kopen”