Woonbonus: woning betrekken

mies7
Topic Starter

Woonbonus: woning betrekken

#1 , 26 nov 2014 19:07

Beste,

wij hebben 'n huis gekocht eind september, door ons aandringen zullen we tijdig de notariële akte kunnen gaan tekenen, nl. 17 dec.
Nu zitten we met het volgende probleem,
we zouden graag de woning verbouwen voor we er gaan wonen,
maar om van de volledige woonbonus te kunnen genieten moeten we er voor 31 dec gaan wonen.

Nu staat er bij de uitzonderingen wel dat de stand van verbouwzaken uitstel kan geven,
maar moeten we daarvoor iets aanvragen?

We moeten nog dubbel glas laten steken, de elektriciteit volledig aanpassen, de muren isoleren en de badkamer moet gerenoveerd worden.
Tellen deze verbouwingen om uitstel te kunnen krijgen?

Het is zo moeilijk om ergens duidelijke informatie te krijgen,
hopelijk kan hier iemand ons meer informatie geven?
Alvast heel erg bedankt!

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2014 19:17

Neen u MOET daar wonen ingeschreven en uw verblijf (belangen) hebben.
Niets belet om ondertussen de werken uit te voeren ... mocht u dan een maand of twee ergens anders op vakantie zijn dat is geen enkel probleem. En tijdens die twee maanden doet men een aantal belangrijke verbouwingen.

redceder

#3 , 26 nov 2014 21:17

Wij zitten met dezelfde vraag; huis gekocht, 15 december de koopakte tekenen. Huis heeft geen keuken, badkamer, sommige vloeren liggen open, elektra moet gedaan worden en verwarming is niet aanwezig (mazout is niet werkende). Ik heb ook gelezen dat er uitzondering gemaakt worden voor woning die verbouwd worden, zodat je toch nog van de woonbonus kan genieten.
Maar hoe vraag je dit aan of moet je dit bewijzen?
Vorig antwoord vind ik nogal kort door de bocht. Als ik mij inschrijf in de gekochte woning voor 31 december 2014, en de wijkagent komt langs dan is het wel duidelijk dat wij daar dus niet effectief wonen. Beetje raar als je zou wonen in een huis waar niet eens basis voorzieningen aanwezig zijn (zoals kunnen koken, douchen, verwarmen (middenin de winter) etc..)

Reclame

basejumper

#4 , 26 nov 2014 21:37

Beste

Beste,

Op Internet kan u door simpel woonbonus 2014 in te tikken tal van artikels aantreffen die allen hetzelfde zeggen. Niet zo moeilijk lijkt me...

Hieronder De tijd

igen woning betrekken

Daarnaast moet het gaan om uw eigen woning. Dat houdt in dat u de woning moet betrekken tegen 31 december van het jaar waarin u de lening afsloot. Dat wordt beoordeeld aan de hand van ‘het geheel van feitelijke omstandigheden’. Dat u uw domicilie er heeft, kan een indicatie zijn maar vormt op zich geen bewijs.

Enkele uitzonderingen vormen een reden om nog niet naar de nieuwe woonst te verhuizen. Een eerste zijn ‘wettelijke en contractuele belemmeringen’, bijvoorbeeld dat de vorige eigenaar de woning niet kan verlaten doordat de oplevering van zijn nieuwe woonst vertraging oploopt. Een tweede reden is dat de woning nog in aanbouw is (nieuwbouw) of u ze wil verbouwen - dat mag maximaal twee jaar duren. Voorts kunt u sociale of beroepsredenen inroepen. Dat u uiteindelijk een appartement huurde om dicht bij uw werk te wonen, bijvoorbeeld.
Feiten staven

Zet uw eerste woning te koop voor het eind van het jaar als u voortaan van de woonbonus wil genieten voor uw volgende woning.
Bewaar alles wat kan staven dat u uw woning de facto betrok voor het eind van het jaar, zoals facturen van nutsvoorzieningen, attest van domiciliëring, aanvraag doorsturen post, aangifte kadastraal inkomen,... Geen ervan is echter op zich doorslaggevend, de beoordeling gebeurt op basis van ‘het geheel van feitelijkheden’.
Bewaar bewijzen van een eventuele verbouwing die u verhindert al in uw huis te trekken.
Zet de afspraken op papier als de vorige eigenaar of huurder nog even in de woning blijft.

Speelt geen van die uitzonderingen, maar lukt het u gewoon praktisch niet om de verhuizing voor 31 december rond te krijgen, dan kunt u geen aanspraak maken op de woonbonus, en dat geldt definitief voor de hele looptijd van de lening. In het geval dat u later daarop gecontroleerd wordt, kan de belastingcontroleur u vragen aan te tonen dat u in de woning woonde tegen 31 december. Een kleine rondvraag leert dat zulke controle zeldzaam maar niet uitgesloten is.

Deze regels gelden tot eind december. Vanaf 1 januari gelden de nieuwe regels die de gewesten, die bevoegd zijn geworden, moeten opstellen. In het ontwerpdecreet van de Vlaamse regering staan echter enkel wijzigingen aangekondigd voor de hoogte van de bedragen, niet voor de modaliteiten van het recht op de woonbonus.

Andere fiscale voordelen

Wie uit de boot valt voor de woonbonus, bijvoorbeeld omdat men al een appartement bezat en daarna de eigen woning kocht, ziet echter niet elk fiscaal voordeel in rook opgaan. Investeren in vastgoed wordt beschouwd als een vorm van sparen voor de lange termijn. Zowel op gewestelijk als op federaal niveau wordt daaraan een fiscaal voordeel gekoppeld.

Bij de zesde staatshervorming werden de gewesten bevoegd voor de eigen woningen van hun inwoners. De federale overheid blijft bevoegd voor ander vastgoed dat Belgen eventueel bezitten. Qua mogelijke aftrek en fiscaal voordeel lopen beide vormen sterk gelijk, met gelijke grensbedragen voor de inbreng van aflossingen en telkens

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mjers

#5 , 12 dec 2014 15:30

@franciscus. Uw antwoord slaat nergens op... ik heb u al op verschillende verkeerde antwoorden betrapt op dit forum. Wees hier aub wat voorzichtiger mee... Zoals "basejumper" meld zijn er idd enkele uitzonderingen...

bosprocureur

#6 , 12 dec 2014 17:41

Wat vorige poster stelt, laat ik volledig voor zijn rekening. Hij is blijkbaar beter op de hoogte dan wie ook.

Voor de andere mensen : dit ook eens lezen, kan interessant zijn:
http://www.bouwenwonen.net/nieuwbouw/re ... ilid=11907" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#7 , 12 dec 2014 20:40

@mjers forum leden op de vingers tikken doe je met een PB.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jos1950

#8 , 16 dec 2014 13:26

Morgen moeten we naar de notaris om onze akte te ondertekenen.
Om van de woonbonus te kunnen genieten moet de domicilie voor 31/12 ook naar de woning overgebracht zijn. Blijkbaar vallen renovatiewerken onder de uitzonderingsregel om de woning nog niet effectief te betrekken. In ons geval is de elektrische installatie niet conform. Deze mag voorlopig wel nog in dienst blijven maar dient binnen de 18 maanden vernieuwd te worden. Alvorens de woning te betrekken zouden wij eerst de elektriciteit willen conform maken aan de wetgeving. Omdat dit gepaard gaat met tijdelijke uitschakeling van de elektriciteit en het nodige slijpwerk zal de effectieve bewoning pas begin 2015 mogelijk zijn.
Vallen deze niet zo grote werkzaamheden ook onder de uitzonderingregel ?
Of kunnen we de woonbonus dan op onze buik schrijven?

wanton

#9 , 16 dec 2014 13:31

Zorg in alle geval voor duidelijke bewijzen van de werkzaamheden , en wanneer die gebeurd zijn.
U zal steeds van de woonbonus kunnen genieten. De vraag is of u van de oude of nieuwe tarieven zal kunnen genieten. Ik opteer voor de oude, hogere aftrek.
Ik hoor dat er een zekere tolerantie zal gehanteerd worden, zonder garantie. En iedere hoofdcontroleur kan zelfstandig beslissen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Meeboo

#10 , 16 dec 2014 14:25

Morgen moeten we naar de notaris om onze akte te ondertekenen.
Om van de woonbonus te kunnen genieten moet de domicilie voor 31/12 ook naar de woning overgebracht zijn. Blijkbaar vallen renovatiewerken onder de uitzonderingsregel om de woning nog niet effectief te betrekken. In ons geval is de elektrische installatie niet conform. Deze mag voorlopig wel nog in dienst blijven maar dient binnen de 18 maanden vernieuwd te worden. Alvorens de woning te betrekken zouden wij eerst de elektriciteit willen conform maken aan de wetgeving. Omdat dit gepaard gaat met tijdelijke uitschakeling van de elektriciteit en het nodige slijpwerk zal de effectieve bewoning pas begin 2015 mogelijk zijn.
Vallen deze niet zo grote werkzaamheden ook onder de uitzonderingregel ?
Of kunnen we de woonbonus dan op onze buik schrijven?

valt vernieuwen van elektriciteit onder de noemer verbouwen? ik twijfel er sterk aan, maar is inderdaad een beslissing van de hoofdcontroleur.

Terug naar “Kopen”