inkoop huis bij EOT

startagain
Topic Starter

inkoop huis bij EOT

#1 , 02 nov 2014 10:58

Geachte(n),

vanwege de aangekondigde aanpassingen (vanaf 1 januari?) weet ik niet wat de beste zaak is:
Ons huis is hypotheekvrij, en bij EOT neem ik het volledig over van m'n vrouw. Hiervoor moet ik terug een hypotheeklening aangaan.
Is het voordeliger om te wachten tot na 1/1/15, om zodoende minder "miserietaks" te betalen, of is het beter om nu een lening aan te gaan zodat ik de belasting aftrek nog heb? Dit alles er van uit gaande dat op 1/1/15 de miserietaks van 2.5 naar 1% gaat, en de nieuwe regels ivm belastingaftrek dan ook veranderen.
Is het al duidelijk hoe de belastings aftrek gaat veranderen? Volledig verdwijnen, en niets meer, of komt er een ander voordeel voor in de plaats?
Met welke datum wordt er geteld voor een lening? Aanvraag, goedkeuring, ondertekening, uitbetaling?
En met welke datum voor de "miserietaks"?

Ik wil vermijden dat ik naast beiden val, en indien mogelijk, van de voordelen van beide systemen genieten natuurlijk.

Dank bij voorbaat
Stan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 nov 2014 11:31

datum lening: aktedatum (wel rekening houdend met de andere voorwaarden natuurlijk)
miserietaks: geen idee

basejumper

#3 , 02 nov 2014 11:42

Wat betreft de wijziging woonbonus. Even googelen kan u daar veel info bezorgen.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -woonbonus" onclick="window.open(this.href);return false;

vanaf 1/1/2015 (en het is de aktedatum van de lening bij de notaris die geldt) is er een aftrek op jaarbasis van 2.260 € (kan jaarlijks geïndexeerd worden, maar ook dat zou de eerstvolgende jaren niet gebeuren)
Actueel (leningen gesloten ten laatste 31/12/2014) is er nog een verhoging van 760 € per jaar bovenop die korf van 2260 € dit gedurende de eerste 10 jaar van het woonkrediet.
Het verschil aan fiscale winst - gerekend aan 40 % = 760 x 40 % = 304 € per jaar. eventueel nog te verhogen met een paar euro impact op de gemeentebelastingen. Reken dat geurende 10 jaar en je komt aan zowat 3.200 € minder voordeel vanaf 1/1/2015.

Wat de miserietaks betreft : ook hier kan je zelf even googelen en veel info vinden.

http://www.scheidingsconsulenten.be/Nie ... ocent.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De wijziging miserietaks gaat in voor aktes vanaf 1/1/2015.

Hoeveel u daarmee bespaart hangt af van de verkoopwaarde van de woning. stel 250.000 € : 2,5 % = 6250 €. Hierop is echter actueel een abbattement op van toepassing waardoor u op de eerste 25.000 € (indien er gelijktijdig een woonkrediet wordt genomen) geen rechten worden geheven. dat is dus een korting van 625 € hetzij 5625 € registratie actueel.
Vanaf 1/1/2015 zou dat 250.000 € x 1 zijn = 2500 € Het abattement vervalt echter.

Verschil tussen beide systemen = 5625 - 2500 = 3125 € voordeliger na nieuwjaar.

samengevat : hetgeen je wint/verliest inzake fiscale aftrek zal je tegelijk verliezen/winnen inzake miserietaks. Het verschil gecombineerd om voor, dan wel na nieuwjaar de akte te verlijden is quasi nihil.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”