naam schrappen uit akte

sisi8918
Topic Starter

naam schrappen uit akte

#1 , 08 sep 2014 17:18

mijn dochter en haar vriend zijn aan het bouwen en gaan nu uit elkaar. Haar vriend zal de woning houden.
Moet er nu een volledig nieuwe akte gemaakt worden of kan haar naam gewoon geschrapt worden? Of hoe kunnen we de kosten zo laag mogelijk houden?
iemand een idee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 sep 2014 18:00

mijn dochter en haar vriend zijn aan het bouwen en gaan nu uit elkaar. Haar vriend zal de woning houden.
Moet er nu een volledig nieuwe akte gemaakt worden of kan haar naam gewoon geschrapt worden? Of hoe kunnen we de kosten zo laag mogelijk houden?
iemand een idee?
Ja er zal een nieuwe akte opsgesteld moeten worden, nml. een akte van uit verdeling treding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sisi8918
Topic Starter

#3 , 08 sep 2014 18:17

heb je enig idee van de kosten hiervoor?

Reclame

roharro

#4 , 08 sep 2014 18:19

heb je enig idee van de kosten hiervoor?
2,5 percent van de TOTALE waarde + ereloon van de notaris (zoals bij een verkoop).

succes-sie

#5 , 08 sep 2014 22:40

Niet overhaast te werk gaan : er gaan geruchten dat de "miserietaks" van 2,5% opnieuw zal verlaagd worden naar 1%.

sisi8918
Topic Starter

#6 , 09 sep 2014 17:42

@roharro, wordt van die totale waarde het openstaand bedrag van de lening afgetrokken? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben.
@succes-sie, ik had ook al zoiets gehoord, maar de vraag is wanneer...

roharro

#7 , 09 sep 2014 18:06

@roharro, wordt van die totale waarde het openstaand bedrag van de lening afgetrokken? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben.
@succes-sie, ik had ook al zoiets gehoord, maar de vraag is wanneer...
Neen, wordt niet afgetrokken.

sisi8918
Topic Starter

#8 , 19 sep 2014 19:40

ik heb eigenlijk vergeten te vermelden dat mijn dochter en haar vriend nog niet samenwoonden, dus beiden nog thuis elk bij de ouders.
Is er dan een verschil in 'het uit onverdeeldheid treden', eigenlijk zijn ze dan twee onverwante mensen, die gewoon samen een huis bouwden, op een stuk grond door beiden aangekocht. Ik heb ergens gelezen dat er bij nieuwbouw enkel verdelingstaks op de grond moet betaald worden indien het huis onder btw-stelsel valt, wat hier het geval is. Ze hebben samen de grond gekocht( onder registratie) en dan door een aannemer het huis laten bouwen (onder btw-stelsel).

Terug naar “Kopen”