is dit wettelijk?

dave1979
Topic Starter

is dit wettelijk?

#1 , 28 mar 2008 14:32

achter een aantal dagen gaan we een nieuwbouw huis kopen.(van famile)Vandaag kregen we de akte van de notaris opgestuurd, bij het doorlezen daarvan staat er een bijzodere voorwaarde

Vergoeding bij wederverkoop: de kopers zullen een vergoeding moeten betalen als zij hun woning verkopen. dit beding geldt gedurende een termijn van 20 jaar.Is dit wettelijk of een eis van de verkoper?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 28 mar 2008 14:49

Ik heb pas twee aktes ondertekend, voor verkoop en aankoop onroerend goed en ben nergens zulke clausule tegengekomen. Het is dus niet standaard en zal dus inderdaad een eis van de verkopers zijn. Indien u reeds een compromis ondertekende waarin zulke clausule niet werd opgenomen, heeft u een goede kans ook in de akte deze clausule te weren.

dave1979
Topic Starter

#3 , 28 mar 2008 22:09

ik had toch gehoopt van meer reacties te krijgen aangezien ik dringend advies wil alvast bedant voor de uitleg

Reclame

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 mar 2008 09:05

Dave, contacteer je notaris eens en vraag hem naar de reden van dit beding. Hij is neutraal en zal je dus zeker een objectief antwoord kunnen geven.

bemiddelaar

#5 , 29 mar 2008 11:06

je kan ook altijd advies inwinnen bij een andere notaris die niet betrokken is bij de verkoop.

Efjoma

#6 , 29 mar 2008 12:50

Heb al wel van dergelijke clausule gehoord, maar dit is niet standaard, het is een vrije overeenkomst tussen partijen. De termijn van 20 jaar is absoluut overdreven. Voor de rest zal de wijze van berekening toch vermeld moeten worden. Wat met de kosten van de verkoop, met de gedane verbeteringswerken, met eigen werk aan de woning. Iedere partij heeft zonder meerkost recht zijn eigen notaris aan te duiden, al zijn de meeste notarissen daar niet happig op.

dave1979
Topic Starter

#7 , 29 mar 2008 22:38

tnx alvast voor de informatie en voorstellen.ga sowieso informeren bij een andere notaris.laat jullie iets weten hoe het verder afgelopen is?ze hebben mij een berekeningswijze bij de akte gegeven.wat betreft een onderlinge afspraak betreft, de verkoper heeft dit op eigen houtje beslist

j.demoor

#8 , 30 mar 2008 18:43

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te BESCHIKKEN...” (Burgerlijk Wetboek).

Mijns inziens kan uw ‘familie’ dus ook over haar nieuwbouwhuis zo beschikken dat de verkrijger het gedurende een termijn van 20 jaar niet mag verkopen,tenzij mits betaling van een vergoeding.De verkrijger verwerft dan een beperkt eigendomsrecht op dat huis,indien hij het aldus aanvaardt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

djanodive

#9 , 23 apr 2008 20:48

Ik zie niet in waarom je zou moeten akkoord gaan met die clausule. ze staat immers niet in de compromis. Dus niet doen. Dat zou absurd zijn.

Wat hebben zij daar nu mee te maken. 't iS mijn insziens gewoon met de bedoeling om toch nog geld eraan te verdienen omdat ze misschien vermoeden dat jullie later nog eens iets anders zouden kunnen kopen.

Ook al was het 1 dag, niet doen.

Opletten met die verkopers. Van mij hebben ze ook de duur tussen de compromis en de akte veranderd zonder dat ik of mijn notaris op de hoogte waren.

Watch out !!!!!!

Terug naar “Kopen”