Mondeling akkoord koop bouwgrond

tovm74
Topic Starter

Mondeling akkoord koop bouwgrond

#1 , 22 mar 2008 11:18

Hallo,

Is een mondeling akkoord over de koop van een bouwgrond juridisch afdwingbaar?

Er is nog geen compromis ondertekend, er is nog geen afspraak gemaakt over het te betalen voorschot.

Met vriendelijke groeten,

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 mar 2008 19:26

Nee.
Geen enkele partij is in staat een bewijs te leveren dat voldoet aan de regels voor de aankoop/verkoop van een zaak met dergelijke waarde, namelijk een geschrift.
En wat men niet kan bewijzen, kan men niet afdwingen.

JD

#3 , 22 mar 2008 21:35

Geachte,

Een mondelinge overeenkomst tussen u en de verkoper is weldegelijk afdwingbaar. In het Belgisch recht kennen we het consensualisme. Dit wil zeggen dat de eigendom overgaat bij de consensus tussen de contractspartijen. U kunt dit natuurlijk moeilijk bewijzen (zoals Dino stelt), maar u kunt bijvoorbeeld briefuitwisseling met de verkoper ter hand nemen waarin deze bijvoorbeeld toestemt met de koop. Ik weet niet of u zulk bewijsmateriaal hebt, maar in ieder geval is de consensus afdwingbaar. Indien u de koop tegenwerpelijk wilt maken aan derden zult u natuurlijk de onderhandse akte (die u nu nog niet hebt) moeten omzetten naar een authentieke akte via de notaris. Raadpleeg anders zo rap mogelijk de verkoper om een onderhandse akte op te maken. Indien deze zou tegenwerken bij de omzetting naar een authentieke akte, kunt u een beroep doen op de rechter die dit ambtshalve kan omzetten.

Mvg

Reclame

tovm74
Topic Starter

#4 , 22 mar 2008 23:34

Dus, als ik het goed begrijp, zolang er niets op papier staat (in briefwisseling of in een akte) is het heel moeilijk om een mondeling akkoord afdwingbaar te maken.

Klopt deze veronderstelling?

JD

#5 , 24 mar 2008 08:55

Dus, als ik het goed begrijp, zolang er niets op papier staat (in briefwisseling of in een akte) is het heel moeilijk om een mondeling akkoord afdwingbaar te maken.

Klopt deze veronderstelling?
Ja, want u kan zeer moeilijk bewijzen dat deze mondelinge overeenkomst er was. De tegenpartij zal natuurlijk van niets weten. U zal dus enkel met bvb. briefwisseling van vroeger kunnen aantonen dat er ooit overeengekomen was om de bouwgrond aan u te verkopen.

grtz

djanodive

#6 , 23 apr 2008 21:41

En eigenlijk is het maar best ook dat dit moeilijk te bewijzen is.

Ik vind dat beide partijen maar hun krabbel moeten zetten. Als je als koper gelooft dat de koop rond is, geloof je nog in Kabouters, ook al is het leuk om al zeker te zijn vóór het tekenen van de compromis. Ik geef toe dat ik ook al die Kabouters tegengekomen ben, maar ik was me ervan bewust dat het maar zinsbegoochelingen waren. Das was ook de reden waarom ik diezelfde dag nog het compromis wou tekenen.

En inderdaad, achteraf is het niet doorgegaan van de verkoper haar kant. ze kon 5.000euro meer krijgen van een ander en contacteerde me om te zeggen dat ze het aan mji wou laten als ik meer gaf.

Had ik toen kunnen bewijzen dat ik een mondelinge overeenkomst had, dan had ik het misschien kunnen kopen, maar daar staat tegenover: een rechtzaak die aansleept, geld kost en die je daarom nog niet wint. Ondertussen zoek je niet verder achter een andere woning en kan je vele interessantere koopjes misschien mislopen.

Dus gewoon compromis opmaken. Niet te lang wachten. Onmiddellijk als het kan.

Terug naar “Kopen”