makelaar in gebreke stellen of niet ?

Cocke
Topic Starter

makelaar in gebreke stellen of niet ?

#1 , 02 aug 2014 18:23

Beste,

ik heb mijn app te koop gezet via een makelaars kantoor, nu 7weken verder heb nog altijd geen enkele eventuele klant gezien :( als ik daar dan een opmerking over maak krijg ik als antwoord: het is wk, vakantie enzo... en vandaag wast: de prijs van je app is veel te hoog terwijl zij de waarde hebbe bepaald!!! komt daar nog bij dat zij het vertikken van een reclame bord ( heb het vanaf het begin gevraagd en hangt er nog steeds niet !! ) aan mijn terras te komen hangen zodat de mensen het zoude kunnen zien en er zo misschien eventuele klanten zoude kunnen komen.
wat kan ik hier tegen doen, maw: moet ik hiervoor een advocaat nemen of niet ?
mvg,
Cocke
Laatst gewijzigd door Cocke op 02 aug 2014 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 aug 2014 18:26

Eerst eens het contract met de makelaar lezen en zien wat daar instaat ivm de te voeren publiciteit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Cocke
Topic Starter

#3 , 02 aug 2014 18:46

Der sta in da de makelaar de nodige reclame moet maken

Reclame

roharro

#4 , 02 aug 2014 18:53

Der sta in da de makelaar de nodige reclame moet maken
Ik bedoelde: staat daar letterlijk ook in dat er een reclamebord moet worden gehangen aan het appartement?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Cocke
Topic Starter

#5 , 03 aug 2014 04:03

Neen :-( maar wat ivb: geschatte waarde, nu 7 weken later zou de geschatte waarde 30.000 minder zijn volgens hun

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2014 10:57

Een klassieke truc van veel IMMO's. Eerst hoog schatten in de hoop de opdracht tot verkopen binnen te rijven, en dan de prijs laten zakken als verkoper zelf niet meer terug kan.
Heb recent (maart 2014) een appartement verkocht. Schatting van door mij aangestelde Immo was 259.000,-€. Gelijktijdig was er in hetzelfde gebouw een IDENTIEK appartement (1 verdieping hoger) te koop via een andere Immo. Vraagprijs 322.000,- €.
Met die prijs als argument heeft mijn immo de kopers kunnen duidelijk maken dat ze een KOOPJE deden, en het appartement werd verkocht aan de vraagprijs, en dit binnen de 14 dagen. Mijn vraagprijs werd samengesteld uit mijn eigen schatting, de schatting van een vriend-landmeter, en een schatter van de Immo. Van de 3 bedragen werd dan een gemiddelde genomen.
Het andere appartement is ondertussen nog steeds (na bijna 6 maanden) onverkocht, en ook reeds 2 x verlaagd in prijs. Prijs is nu 275.000,- €. Een TE KOOP bord dat er al bijna 6 maanden hangt trekt nog zeer weinig kandidaat kopers aan. :(

Cocke
Topic Starter

#7 , 03 aug 2014 15:17

Heb ondertussen testaankoop & Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars op de hoogte gebracht.

Lanox

#8 , 04 aug 2014 00:21

Houdt ons op de hoogte. Ik ben vooral benieuwd of het BIV hierbij gaat helpen.

KJ86

#9 , 12 aug 2014 10:40

Neen :-( maar wat ivb: geschatte waarde, nu 7 weken later zou de geschatte waarde 30.000 minder zijn volgens hun
Dat is toch duidelijk. Als uw appartement geen bezichtigingen krijgt, klopt de prijs niet. Ik denk dat je een beetje te streng bent voor de makelaar, schattingen zijn geen exacte wetenschap. Als je er een exacte wetenschap van maakt, zal je merken dat de helft van de woning niet voor hun schattingswaarde verkocht worden.

mava105

#10 , 12 aug 2014 11:18

Maar er wordt wel van een makelaar gevraagd een REDELIJK JUISTE prijs te bepalen, en geen fatamorganaprijs enkel en alleen om een contract binnen te halen.

KJ86

#11 , 12 aug 2014 16:56

Maar er wordt wel van een makelaar gevraagd een REDELIJK JUISTE prijs te bepalen, en geen fatamorganaprijs enkel en alleen om een contract binnen te halen.
Dan ligt het probleem bij de verkoper, die weet immers maar al te goed wat zijn of haar vastgoed waard is. Als je dan een snelle verkoop wenst, moet je niet met iemand in zee gaan die er een hoge prijs op plakt. Een hoge prijs is immers gelijk aan engelengeduld uitoefenen. Als het op verkopen aankomt moet iedereen opeens geadviseerd worden, terwijl als diezelfde mensen iets aankopen dit wel kunnen zonder een waardebepaling van een derde. Ik denk dus dat de prijsstelling één van de ondergeschikte taken is van een vastgoedmakelaar. De meeste vastgoedmakelaars doen hun schattingen ook nog eens gratis en iedereen weet dat over gratis veel gezegd kan worden, maar nooit gecombineerd met kwaliteit.

Lanox

#12 , 12 aug 2014 21:48

terwijl als diezelfde mensen iets aankopen dit wel kunnen zonder een waardebepaling van een derde
Beetje kort door de bocht. Eerste criterium dat de meeste kopers gebruiken is hun eigen budget en hopen gewoon zo veel mogelijk voor dat budget binnen te halen.

JorisB

#13 , 18 aug 2014 21:39

nu 7weken verder heb nog altijd geen enkele eventuele klant gezien
Als het makelaarscontract niet op zijn kantoor is getekend, is er door de nieuwe wetgeving een herroepingsbeding van min. 14 dagen, dus mogelijks kon/dierf hij pas 5 weken geleden in actie schieten.
Houdt echter niet in dat hij geen verplichting meer zou hebben om jou minstens maandelijks op de hoogte te stellen van de uitoefening van zijn opdracht.

redak

#14 , 19 aug 2014 20:20

uw contract eens nagaan vanaf wanneer je dit kosteloos kan stopzetten en hoe je dit moet doen. Dan ook zo spoedig mogelijk het contract stop zetten en zelf borden uithangen van te koop, deze kan u eventueel ook via een notaris kosteloos bekomen (als je een deftige notaris hebt tenminste). Zelf makelaar "spelen". Stel dat je 10.000 euro moet betalen aan de immo dan heb je dit alvast al als "speelruimte" naar uw potentiele kopers toe en dan hou je zelf nog steeds uw gewenste verkoopbedrag over. Ook via enkele verkoopsites op internet uw onroerend goed te koop plaatsen.

Ook eens kijken in uw contract of je eventueel zelf het onroerend goed mag verkopen en of er dan tijdens het contract een vergoeding verschuldigd is. Ik vrees wel indien dit niet besproken is tijdens het afsluiten van het contract dit allemaal in uw nadeel zal opgesteld zijn. Immo makelaars zijn nu eenmaal voor het grootste deel uit op eigen geldgewin. Hier en daar zijn er enkele uitzonderingen, maar helaas veel te weinig.

Eventueel doen zoals ik gedaan heb : geïnteresseerde immo-makelaars de toestemming geven om met een potentiele klant de woning te bezichtigen en indien ze een koper hebben aan de afgesproken prijs, dan kunt u eerst het contract opmaken waarna de verkoop onmiddellijk door kan gaan. Zorg dan wel voor een contract van korte duur (dit voor het geval de verkoop toch zou afspringen) zonder extra addertjes. De makelaars die de prijs te hoog inschatten vallen dan automatisch al uit de boot.

Cocke
Topic Starter

#15 , 11 nov 2014 13:03

Stillekes aan begint alles duidelijk te worde, makelaar mag geen woningen verkopen aangezien zei geschorst is, maw:ben dus 4 maand Serieus gekl... :-(
Ahja... het BIV is me de zaak bezig dus...

Terug naar “Kopen”