niet agrarische activiteiten in hoeve

Koen VR
Topic Starter

niet agrarische activiteiten in hoeve

#1 , 04 mei 2014 20:38

Beste,

Ik zou een hoeve bestaande uit de bedrijfswoning en de nodige bijgebouwen (stallen, loods,...) en weiland willen aankopen.
Alle gebouwen zijn vergund en staan op agrarisch gebied. Een deel van het weiland achter de gebouwen ligt in waardevol agrarisch gebied.
De huidige bewoners zijn boeren die gepensioneerd zijn en willen verhuizen.
Er is geen gemeentelijke RUP, dus ik vermoed dan ook geen specifieke regelgeving van de gemeente

Als particulier wil ik geen landbouwactiviteiten uitoefenen.
Ik zou de woning willen bewonen met mijn gezin.

De stallen zou ik gedeeltelijk willen inrichten als kantoorruimte (max. 100m2) ,gebruiken voor opslag en gedeeltelijk als hobbyatelier.
Ik plan geen structurele wijzigingen aan het gebouw, buiten enkele kleine aanpassingen binnenin en de aanleg van een tuin op een deel van het weiland. (niet in het waardevol agrarisch gebied)

Hiervoor zou ik dan een stedenbouwkundige vergunning moeten aanvragen voor: functiewijziging naar wonen in een bedrijfswoning / functiewijziging landbouw in ruime zin naar kantoor / functiewijziging voor opslag.

Tot zover denk ik dat bovenstaande allemaal toegestaan is en de stedenbouwkundige vergunning niet kan geweigerd worden.

Ik heb toch nog enkele vragen en bedenkingen:
*Kan ik de zetel van mijn onderneming onderbrengen op het adres van de hoeve, of ben ik dan een zonevreemde activiteit aan het uitoefenen? (Ik ben zelfstandige in bijberoep)
*Wat verstaat men onder opslag van goederen? daar komt toch ook logistiek en verhandelen van goederen bij kijken?
*Wat als ik een deel van de stallen niet gebruik en deze leeg komen te staan? kan de gemeente mij daarvoor leegstandsheffing aanrekenen?
*Kan ik beperkt aanhangwagens en auto's op het terrein parkeren?

Tot slot volgende kanttekening:
Als ik kijk op het gewestplan wat agrarisch gebied is, dan stel ik vast dat er in mijn omgeving heel wat niet-agrarische bedrijven en KMO's gevestigd zijn in dit gebied (garages, handel, ateliers...)
Buitenstalling is volgens de stedenbouwkundige dienst beperkt tot 10m3. Ik stel echter vast dat geen enkel niet-agrarisch bedrijf in agrarisch gebied zich hier aan houdt.
Geldt er in Vlaanderen een gedoogbeleid voor niet agrarische activiteiten in agrarisch gebied?

Kan de overheid in de toekomst restricties opleggen aan het gebruik van agrarische gebouwen? (m.a.w. strengere normen die wonen als particulier in hoeves niet meer toelaat, leegstandsbelasting e.d.)
Ik ervaar dit persoonlijk als het zwaard van Damocles dat boven deze hoeve hangt...

Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2014 20:57

Eens nagaan bij de gemeente welk status die zone heeft.
Vermoedelijk zullen zonevreemde activiteiten niet meer toegelaten zijn.

Koen VR
Topic Starter

#3 , 04 mei 2014 22:06

Op de stedenbouwkundige dienst van de gemeente hebben ze mij niet veel wijzer gemaakt. Ze verwezen naar de Vlaamse Codex en zeiden dat er verder geen gemeentelijke regels zijn.

Reclame

_siva_

#4 , 27 apr 2015 17:48

Heb je hier antwoorden op gevonden? Ik zit in een gelijkaardige situatie.
Ik weet dat je een stedebouwkundig attest kan aanvragen op voorhand (voor eventuele aankoop), om een uitspraak te krijgen over eventuele bestemmingswijziging.
In geval van het huis dat ik aan het bekijken ben is dit reeds geweigerd, dus niet mogelijk.

Maar kan ik daar mijn vennootschap vestigen, zonder dat er een echte activiteit van die vennootschap is?

giserke

#5 , 27 apr 2015 18:01

Het maatschappelijk adres van een vennootschap kun je overal plaatsen. Zelfs op een appartement.

Wat de activiteiten betreft, zal het vooral afhangen wat die activiteiten zijn.

_siva_

#6 , 27 apr 2015 18:56

Consulting, dus enkel een bureau nodig.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2015 23:07

Op de gemeente kunnen ze de GIS kaarten toch zien. Geel gekleurd is agrarisch gebied.
Daar woon je zo wie zo zonevreemd met alle beperkingen
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/In ... Zonevreemd" onclick="window.open(this.href);return false;

giserke

#8 , 29 apr 2015 01:46

Let wel, normale agrarisch gebied is niet het zelfde als:
- kwetsbare gebieden
- agrarische gebieden met ecologisch belang
- agrarische gebieden met ecologische waarde

Deze 3 genoemde varianten zijn geel met schuine arcering
In deze gebieden maag je geen enkele functiewijziging uitvoeren, en enkel de bestaande woning renoveren. Het bouwvolume mag je niet uitbreiden.

Normaal agrarisch gebied is idd geel ingekleurd. Daar kun je beperkte functiewijzigingen doorvoeren.

Terug naar “Kopen”