Beste,
Ik heb een appartement gekocht. Op het gelijkvloers woont mijn buur, op de eerste verdieping woon ik en ook de zolderverdieping is privatief mijn eigendom (staat zo in de akte). Op zolder hangen twee ventilatie installaties: één voor mijn gedeelte, een andere voor de buur. Na het uitpluizen van de elektriciteitsschema's ben ik erachter gekomen dat de buur zijn ventilatie installatie draait op mijn elektriciteitsnetwerk en -kosten.
Volgende vragen:
1) als de buur weigert om de het elektriciteitsverbruik van zijn ventilatie installatie te betalen, heb ik dan het recht om gewoon de stroomkabel uit te trekken? Ikzelf zou simplistisch redeneren dat sinds de oplevering alles wat in het huis staat mijn eigendom is, en dat ik dus ook mag beslissen wat ik doe met de ventilatie installatie aangesloten op zijn woongedeelte. Juist of niet?
2) liefst van al wil ik eigenlijk niet dat de ventilatie installatie van de buur in mijn privatief gedeelte staat. Kan ik de buur verplichten om de installatie naar zijn eigen privatief gedeelte (gelijkvloers) te verhangen? Ik weet wel niet of zo'n verluchtingsinstallatie om technische redenen wel op het gelijkvloers kan staan.
3) jaarlijks dienen de filters van de verluchtingsinstallatie gezuiverd te worden, maar mijn buur kan dat enkel als ik hem toegang geef tot mijn privatief gedeelte. Ik wil echter geen schending van mijn privacy. Heb ik het recht om hem de toegang tot de verluchtingsinstallatie die op zijn woongedeelte is aangesloten, te ontzeggen?
Graag zou ik weten wat mijn rechten en plichten zijn.
Alvast bedankt.