Verkeerd geïnstalleerde boiler bij aankoop appartement

stubru
Topic Starter

Verkeerd geïnstalleerde boiler bij aankoop appartement

#1 , 08 aug 2013 23:37

Allen,

Ik heb mij vorig jaar in september een gerenoveerd appartement gekocht. Deze week (een klein jaar na aankoop) was er een defect met de boiler. Bij nakijken vertelde de firma/Vaillant dat deze slecht geïnstalleerd is: afvoer en ventilatie zijn niet in orde, wat een gevaarlijke situatie is – risico op ontsnapping van gas, en condensatie. En inderdaad, in de aanpalende kamer heb ik de voorbije 2 maanden vochtigheidsproblemen, en dit komt hierdoor – condensatie die ontsnapt uit de afvoer van de boiler.

De verkopers waren perfect op de hoogte van deze verkeerde installatie, en de daaraan verbonden risico’s: in het systeem van de installatiefirma/Vaillant zit een interventie van augustus vorig jaar, waarin ze duidelijk stellen dat de boiler niet correct is geïnstalleerd, en dat dit een groot risico inhoudt – ik heb een kopie/print van die interventie gekregen (waarin die risico's duidelijk vermeld staan).

Mijn vraag: kan ik de vorige eigenaars verantwoordelijk stellen voor i) het correct installeren van de boiler, en ii) de vochtigheidsproblemen die door die niet correcte installatie zijn ontstaan?

Advies zou heel erg welkom zijn – alvast bedankt.

Vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 aug 2013 23:45

Als ze op de hoogte waren van dit probleem en het niet bij de verkoop naar boven hebben gebracht is dit het verzwijgen van een ernstig risico voor de koper én omwonenden.

patjebrussel

#3 , 09 aug 2013 00:12

Hier sta je bijzonder sterk in je schoenen.
Val niet meteen de eigenaar aan, je zal hen nog nodig hebben (tenzij ze dit zelf hebben gedaan)
Heb je het keuringsattest ? Daar zullen alle gegevens opstaan van de installateur.
contacteer die, elke installateur moet elke installatie doorgeven aan het LNE, ze doen steekcontroles. Ga zijn erkenningen na. : http://www.lne.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat je niet doen hierin : terecht erg gevaarlijk.
Zie ook ; http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... ebruikname" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT : we spreken hier toch van een appartement gelegen in Vlaanderen ? Anders gelden mijn linken niet voor Brussel of Wallonië

Reclame

stubru
Topic Starter

#4 , 09 aug 2013 00:35

Dank voor de snelle reactie! Het betreft een appartement in Brussel. De reparateur wou geen officiele controle doen, wegens de niet reglementair geinstalleerde boiler. Ik vind geen keuringsattest bij de doorgegeven documenten van de vorige eigenaars; maar op de print van de vorige interventie van Vaillant zie ik een installatiedatum - ik veronderstel dat dit dan door hen is gedaan?

patjebrussel

#5 , 09 aug 2013 01:53

.
Laatst gewijzigd door patjebrussel op 09 aug 2013 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.

patjebrussel

#6 , 09 aug 2013 01:57

Voor Brussel kan je hier de erkenningen vinden : http://www.leefmilieubrussel.be/Templat ... x?id=32345" onclick="window.open(this.href);return false;
En ook voor eerste ingebruikname :http://www.vincotte.be/nl/particulier/d ... stallatie/
http://www.sibelga.be/nl/sibelga-group/ ... -verplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats je een nieuwe gasketel?

Vergeet dan niet dat je je installatie eveneens moet laten plaatsen door een erkende gasinstallateur of het te laten keuren door een controleorganisme.
De vorige eigenaar had dat dus moeten laten doen, en kon nooit goedgekeurd zijn geweest.
Ook in Brussel sta je dus sterk in je schoenen !

stubru
Topic Starter

#7 , 09 aug 2013 16:27

Een kleine bemerking: het bezoek van Vaillant (en dus het fysieke bewijs/print dat de vorige eigenaar hiervan op de hoogte was), is gebeurd na het ondertekening van het compromis, voor het ondertekenen van de akte. Volgens mijn notaris is het 'bewijsmateriaal' daardoor eerder zwak. Ten tweede, de boiler is geinstalleerd in 2007, voor de goedkeuringsplicht is ingevoerd voor nieuwe boilers. Zijn er andere elementen die ik kan gebruiken om de vorige eigenaar aansprakelijk te stellen?
Alvast bedankt.

patjebrussel

#8 , 09 aug 2013 16:57

Wacht, misschien eerst eens beginnen met de juiste termen.
Een boiler schrijf je,.... te lezen aan uw eerste post gaat het om een condensatieketeel (vermoed ik), want er is ook sprake van ventilatie. Een atmosferische plaatsen ? het kan nog, geen probleem mee.
Een condensatieketel die niet is geplaatst volgens de regels der kunst, en bovendien nog voorgeschreven door het betreffende merk, is een zware, bewuste fout. Daardoor heb je vochtproblemen, heb ik meermaals gezien.
Wat ik ook niet begrijp dat Vaillant zelf de ketel heeft komen plaatsen, en dat een andere die afkeurd,... Vaillant is een ernstig bedrijf, ze staan niet toe dat hun ketels geplaatst worden door prutsers.
Je kan nog altijd een controle laten uitvoeren door een controleorganisme. Je blijft sterk in je schoenen staan hoor.
Juridisch ben ik niet sterk op de hoogte. Laat ik aan anderen over.

Een slecht geplaatst toestel kan niet ! Jaarlijks vallen er doden.

Terug naar “Kopen”