Inkoop

Verkoopster10
Topic Starter

Inkoop

#1 , 30 jul 2013 20:33

Alvorens naar een notaris te gaan wil ik hier even wat informatie vinden.
Na onze scheiding besloten wij onze eigendom te behouden. Beide zijn we dus nog eigenaar.
Nu, enkele jaren later zou ik graag de eigendom inkopen.
We hebben 2 kinderen, 1 minderjarig en 1 meerderjarig kind.
Heeft mijn ex-echtgenoot recht op de helft van de waarde of is er een verrekenig voorzien voor de kinderen?
Met welke bijkomende kosten moet ik rekening houden?
De woning heeft een verkoopwaarde van ongeveer € 200.000.

Met dank voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 07 aug 2013 14:57

Hangt van een aantal factoren af volgens mij...
Is er nog een lening op de woning?
Zijn jullie elk voor de helft eigenaar?

Er zullen kosten zijn (registratierechten, ereloon notaris, aktekosten) die de overnemer van de woning moet dragen...

Verkoopster10
Topic Starter

#3 , 08 aug 2013 07:54

KimSe,
Bedankt om te reageren.
Er is geen lening meer op de woning en we zijn beide eigenaar voor de helft.
De 2 kinderen wonen 100% bij mij. Ik betaal geen huur wel het KI en noodzakelijke kosten wat betreft onderhoud.
Ik zou nog wel een lening willen aangaan maar als alleenstaande is de helft van het bedrag niet haalbaar meer (leeftijd/inkomen).

Groetjes

Reclame

KimSe

#4 , 08 aug 2013 08:58

Dan is het inderdaad zo dat je zult overnemen aan de helft van de geschatte waarde van de woning...
Uiteraard kan je ex-echtgenoot met minder akkoord gaan, maar hier loop je dan weer het risico dat het registratiekantoor een andere mening heeft en je een meerwaardeschatting geeft...

bosprocureur

#5 , 08 aug 2013 09:25

Dan is het inderdaad zo dat je zult overnemen aan de helft van de geschatte waarde van de woning...
Uiteraard kan je ex-echtgenoot met minder akkoord gaan, maar hier loop je dan weer het risico dat het registratiekantoor een andere mening heeft en je een meerwaardeschatting geeft...
En hierop kan je dan wel anticiperen door een waarde "pro fisco" aan te geven, en registratierechten te betalen op die waarde. Geen boete in dit geval.

Terug naar “Kopen”