Verlijden akte water-winddicht

Brackovic
Topic Starter
Berichten: 12

Verlijden akte water-winddicht

#1 , 30 aug 2012 10:15

Even kort de situatie proberen schetsen:

Op 29 mei 2012 tekenen mijn vriendin en ik de verkoopsovereenkomst voor een casco woning
In de verkoopsovereenkomst staat dat we binnen de 4 maanden terug bij de notaris moeten verschijnen voor het ondertekenen van de authentieke akte.
In de verkoopsovereenkomst staat dat we het voorschot binnen de 8 dagen volgend op 29 mei moeten betalen, wat we gedaan hebben, en het saldo bij het ondertekenen van de authentieke akte.

We zijn toen op zoek gegaan naar de goedkoopste lening en hebben die gevonden halfweg juni. We hebben dan nog even de kat uit de boom gekeken voor wat de rentevoeten zouden doen maar de rentevoet van toen bleef de beste. Nu het dossier rond was bij de bank en opgestuurd werd naar de notaris komt deze af dat de akte niet verleden kan worden voor de woning er staat.

Wat wij weten is dat de wet Breyne niet van toepassing is op onze woning en er dus niet in schijven betaald kan worden.

Gevolg hiervan is wel dat als wij moeten wachten tot de woning af is, we onze goede rentevoet verliezen en we op het einde van de rit een pak meer afbetaald hebben. Valt hier iets aan te doen? Zoals voorstellen om de grond eerst te kopen zodat dit dossier toch al gestart wordt bij de bank? We hadden wel rekening gehouden met het feit dat we kosten gingen hebben voor openstaand kapitaal bij de bank, maar dit weegt niet af tegen de meerkost die we op het einde van de lening zouden hebben bij een slechtere rentevoet.
Kunnen wij met de kopers eventueel overeenkomen dat we zelf schijven opstellen en dan volgens deze schijven betalen?

Ook las ik ergens dat we een boete riskeren indien de akte niet tijdig wordt verleden, maar dat dit dan gepasseerd kon worden door de verkoopsovereenkomst wel te laten registreren.

We zitten een beetje met de handen in het haar en hopen dat we hier uitgeraken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
shadowman
Berichten: 2

#2 , 29 jun 2013 11:16

Beste wij zitten in een gelijkaardige situatie :(

Mag ik weten hoe dit bij u is afgelopen en of er een oplossing is gevonden voor het probleem?

mvg
Shadowman

Sirkii
Berichten: 5466

#3 , 01 jul 2013 22:44

Huizen op plan worden inderdaad uiterlijk 4 maanden na ondertekening kontrakt met de promotor bij de notaris verleden incluis een betalingsplan navenant de voortgang der werken. Dergelijke huizen/appartementen/Casco's vallen onder de wet Breyne.

Uit uw beschrijving interpreteer ik dat je een contract of zo getekend hebt waarin je je engageert om de Casco te kopen bij oplevering omdat de voorwaarden voor toepassing van de wet Breyne niet vervuld zijn : De wet Breyne bidet redelijk wat bescherming doch sommige projectontwikkelaars wringen zich in allerlei (niet verboden) bochten om dit toch te vermijden. Als je notaris bevestigt dat de promotor correct de wet Breyne niet toegepast heeft kan je mi weinig doen. Als het een project betreft die onder de criteria van de wet Breyne valt kan je't contract proberen laten ontbinden (maar dat zal wel niet zo zijn als het een "geoefende" promotor is)

Duimen dus dat kwaliteit van oplevering en timing min-of-meer volgens de afspraken verloopt.

Reclame

Terug naar “Kopen”