akte lening veel te vroeg

shadowman
Topic Starter

akte lening veel te vroeg

#1 , 29 jun 2013 10:59

Hallo iedereen,

wij zitten met een probleem waar we geen raad meer met weten... Ik zal onze situatie in het kort eerst schetsen.

In maart 2013 zijn wij overgegaan tot het ondertekenen van een reserveringsbelofte op een nieuwbouwwoning (sleutel op de deur), in de belofte staat beschreven dat de aankoopakte pas zal doorgaan vanals de woning wind en waterdicht klaar is. Volgens de bouwfirma zou deze akte doorgaan in oktober 2013, tot voor die datum dienen we geen enkele betaling te doen met uitzondering van een voorschot van 5000€ welke we betaalden bij het ondertekenen van de reserveringsbelofte. In april zijn we naar de bank gegaan met de reseveringsbelofte om een lening aan te vragen, we hebben een voorstel gekregen met een mooi tarief 20j/vast. De bank vroeg daarop of we akkoord gingen met het officieel aanvragen van de lening. Toen ik vroeg of dit niet veel te vroeg was aangezien de akte van aankoop maar doorgaat in oktober zei de bank dat dat op zich geen probleem was en dat we dan wel reserveringskosten zouden moeten betalen omdat we het geld van de lening niet opnemen. 3 weken geleden kregen we bericht van de bank dat de akte van lening begin juli kan doorgaan bij de notaris maar dat dit juridisch en wettelijk niet kan omdat de akte van lening en aankoop op dezelfde dag moet gebeuren??? Terwijl de bank van in het begin wist dat de akte van aankoop pas voor in oktober voorzien is! De bank stelt ons nu voor onze aanvraag van lening te annuleren en deze opnieuw aan te vragen eind augustus om deze te kunnen laten samenvallen met akte van aankoop. Toen ik vroeg wat ons dit zou kosten zeiden ze dat we dossierskosten zouden moeten betalen op de geannuleerde lening en dan nog eens opnieuw kosten te betalen bij de nieuwe aanvraag in augustus plus dat we dan onze mooie rentevoet van in april ook kwijt zijn omdat de rentevoeten fors aan het stijgen zijn.

Bestaat er geen enkele andere oplossing voor ons probleem? Ik was er niet van op de hoogte dat de akte van lening en aankoop op dezelfde dag diende te gebeuren en wordt hier nu voor afgestraft terwijl de bank dit toch allemaal zou moeten weten hebben. Na een beetje onderzoek ben ik er nu achter gekomen dat de 2 aktes op dezelfde dag moeten gebeuren omdat de bank beslag zou kunnen leggen op het aangekochte goed indien wij onze lening niet zouden kunnen afbetalen. Maar bij ons is hier geen enkele sprake van omdat we onze centen pas in oktober nodig hebben.

Kan er in deze omstandigheden geen uitzondering gemaakt worden om de akte van lening toch apart te kunnen laten doorgaan?

mvg
shadowman

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 30 jun 2013 22:42

Normaal krijg je bij je bank een aanbod dat 4 maand geldig blijft. Indien de akte niet getekend is wordt er op het eind van de 4° maand een nieuw aanbod afgeleverd dat opnieuw 4 maand geldig blijft. wel aan de rentevoet die dan van kracht is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2013 00:04

Normaal krijg je bij je bank een aanbod dat 4 maand geldig blijft. Indien de akte niet getekend is wordt er op het eind van de 4° maand een nieuw aanbod afgeleverd dat opnieuw 4 maand geldig blijft. wel aan de rentevoet die dan van kracht is.
Elke bank hanteert hiervoor zijn eigen regeltjes. Lees: 4 maanden bij de ene bank is slechts 6 weken bij de andere bank.

Reclame

Terug naar “Kopen”